donderdag 28 juni 2012

Stonehenge

Nog wat vakantie-mijmeringen...

Stonehenge, toch echt wel aan de top van mijn must-see lijstje. Op weg naar ons verblijf reden we er al eens langs. Het zag er toen zo uit:


(Al een geluk was dit de eerste dag, de rest van de week was het weer beter.)
Alleen al de aanblik van die mythische stenen, zelfs van op een grote afstand en door de autoruit deed mijn hart sneller kloppen. Twee dagen later zijn we dan 'echt' op bezoek geweest.
Het was meer dan ik had verwacht én minder.


Het was in de eerste plaats veel drukker dan ik ooit had gedacht. Ik verwachte wel wat, maar niet dit. Bussen én bussen vol mensen, vooral Japanners, aanschuiven, drummen, stapvoets over een afgespannen paadje lopen...én op een grote afstand moeten blijven (het was echt mikken, een foto zonder al die andere mensen er op).


En toch...Het doet iets met je. Het is imponerend, indrukwekkend, mythisch, groots. Al de mysteries die er nog steeds rondhangen, je 'voelt' dat (omdat je vragen hebt, onder de indruk bent of gewoon heel spiritueel bent). De zonsopgang op 21 juni daar meemaken moet echt een fantastische ervaring zijn.




Het is ook iets hoger gelegen dus je hebt ook nog eens een gigantisch uitzicht. (De kleine zwarte vlekjes die je ziet zijn een enorme wolk vogels, deze zijn het 'staartje'.)


De verhalen die je hoort van mensen die daar mediteren of in trance geraken bleken (op onze dag) niet waar te zijn. Zelfs gewoon even stilstaan, om alles op je in te laten werken was in deze drukte quasi onmogelijk.

En toch, ondanks deze minpuntjes was het een onvergetelijke ervaring en een aanrader voor iedereen.
Is het niet om het mystieke te ervaren, dan misschien wel voor de historische waarde én als dat ook niet je ding is geniet dan gewoon van de immense schoonheid van het Zuidwest Engelandse landschap!




4 opmerkingen:

  1. Stonehenge, ligt dat in The Cotsworlds toevallig? Dat is zo'n mooie streek, maar volgens mij is Zuid-Engeland overal mooi. Ben een groot fan van dat land! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfde regio maar het ligt er onder. Het is inderdaad overal even mooi. Ben er nu dus ook een grote fan van! De dingen die mij in Nederland aanspreken, spreken mij ook daar aan. Meer natuur, ander en lekkerder eten, een koningin, een 'cool' koningshuis, het land versieren met EK's en WK's en koninklijke feestdagen...
      Liefs Els

      Verwijderen
  2. Mijn wens is het nog eens om Stonehenge heel vroeg op de dag te bezoeken, want het is volgens mij mogelijk om dit voor of net na zonsopgang te boeken. Ik vind stenen machtig, maar heb deze bewust vanachter het hek bekeken. Ik voelde er niks voor om als een toerist er rondom te lopen. Dus ooit nog een keertje ga ik voelennn.
    Wij zijn wel naar Avebury geweest en daar kun je er echt kortbij! En Engeland is echt een machtig mooi land, wie weet gaan we er dit jaar nog eens heen. Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik wist niet dat dat mogelijk was! Lijkt mij inderdaad wel beter. Nu was het niet te doen in feite... En vanachter het hek zag je ook al goed denk ik. In Avebury zijn we ook geweest, super hard de moeite waard. Daar heb ik echt staan voelen, indrukwekkend hé!? Als ik de centen had ging ik ook direct terug. Nu zal het wachten zijn tot volgend jaar, want dat we terug gaan staat al zo een beetje vast hoor!
      Liefs Els

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!