zaterdag 22 juni 2013

Mystiek Engeland

Een magisch vervolg...

Naar Engeland gaan wij niet alleen voor de wolken en de beestjes, maar ook om te wandelen.
Wandelen op en rond en naar bijzondere plaatsen.
Zeker in het Zuidwesten zijn er enorm veel plaatsen met mystieken verhalen zoals oude steencirkels, krijttekeningen in heuvels, bronnen, ... Stonehenge is wel eens de moeite maar het is daar zo druk dat je al een zen boeddhist moet zijn om iets van die eeuwenoude magie en rust te voelen.

Wij bezochten dit jaar enkele fantastisch mooie, rustige, indrukwekkende dingen. Soms op een wei van een boer, soms in een verlaten veld, soms volledig afgelegen. Dankzij het goede opzoekwerk van Karel hebben we alles gevonden (Google Maps en Earth zijn hierbij handige hulpmiddelen). Veel avontuurlijker en spannender. Botten waren wel geen overbodige luxe ;) Op de meeste dingen mag je gewoon opklimmen of inkruipen of rond wandelen, heel spannend!

Een paar voorbeeldjes:


West Kennet Long Barrow. Grafheuvel van 3600 voor Christus.  (mag je gewoon in)

Swallowhead spring.


Silbury Hill. Grafheuvel van 2500 voor Christus. (mag je niet op)

Tor, Glastonbury. (mag je op en in)


Stanton Drew, 2 kleine steencirckels in een wei tussen de koekes!

De mossen op die oude stenen zijn ook zo mooi.

Mijn favoriet bij uitstek, een oude (11de eeuw) kerk Knowlton Church.




Lapjesboom aan Knwolton Church.
Mooi hé! En je hoeft echt niet in magie te geloven om de energie te voelen die al eeuwen op deze plaatsen hangt. Je gewoon al voorstellen hoeveel mensen hier doorheen de jaren hebben geleefd, gefeest, rituelen opgevoerd, gehuild, gewerkt, gebeden,...dat doet iets met je.

Op veel van deze plaatsen staan oeroude bomen. Soms vlakbij, soms wat verder weg. Maar bijna altijd zal je in deze bomen lapjes, linten, gebeden, stenen, foto's,..terugvinden. Deze 'lapjesbomen' zouden de eigenschap hebben dat ze na het 'offeren' van een lapje ziektes overnemen. Dit is een oeroud gebruik en het wordt nog steeds volop gedaan. Eigenlijk zijn het een soort van wens-/ gebedsbomen geworden.
Heel mooi en ontroerend. Soms ook vreemd: je moet heel hard zoeken om deze plaatsen te vinden, je komt er bijna nooit iemand tegen en toch hangen die bomen vol!
Vorig jaar was ik niet voorbereid, dit jaar haakte ik op voorhand lintjes voor alle plaatsen op ons lijstje!

Daar in Engeland ben ik een gelovig mens. Ik geloof in de natuur, in de kracht van de natuur, in de rust die wolken brengen en bomen en bloemen en...Ik geloof dat alles ergens vandaan komt en ergens naar toe gaat, dat alles een plaats en een tijd heeft. Ik geloof in de liefde en in de schoonheid van delen...Ik geloof in veel, vooral in goeds en moois en fijns.

 Daar in Engeland gaan steencirkels en kerken én elfen én engelen én boeddhistische mantra's én wicca én druïden én....hand in hand. Alles staat daar naast en door elkaar, mooi vind ik dat!
Een voorbeeld voor de wereld.

Maak van elk moment een moNUment.
-Bond zonder naam-

Fijn weekend verder, liefs Els

14 opmerkingen:

  1. wat een inspirerend blog... heb zitten genieten, dank je wel!
    Fijn weekend xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Els nog mooierdan ik verwacht had, als ik er ooit geraak vrrag ik jullie planning
    Ik ben ook zot op die steencirkels, die oude keltische gewoonten
    Ik heb een heel mooie reeks gelezen, gaat wel over schotland, maar ook met veel van die gebruiken, en daarin staat een steencirkel in inverness centraal
    De reeks is een echte aanrader :
    de reiziger van diana gabaldon
    En nog een vervolg of zes
    Maar persoonlijk vond ik vooral de eerste twee mooi
    Wij hebben dan de cirkel in inverness en grafheuvels daar bezocht
    En later ook in ierland een heeel oude grafheuvel
    En inderdaad
    Daar krijg je kippenvel
    En begin je in elfen en trollen en aardmannetjes te geloven
    En in de kracht van moeder aarde
    Merci om me te laten meegenieten !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen documentaire hoor, het is een prachtig romantisch verhaal ;-)

      Verwijderen
    2. sorry, mijn fout!
      merci!!!

      Verwijderen
  3. Mooi Els! Dat zijn magische plekken hè....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eeuwenoude energie hangt daar.... Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi, positieve energie en mooie wijsheid :)
    Ik ben helemaal mee in je verhaal, dank je wel om ons mee te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een mooie energievolle foto's! Heerlijk! Ik heb onwijs veel zin in vakantie & hoop ook nog veels moois te mogen zien & beleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey lieverd volgend jaar hoop ik ook weer enkele magische plekken te mogen bezoeken en opgaan in die machtige magische wereld. Volgend jaar is de Internationale Mini Meeting in Engeland en daar verheug ik me nu al op. Dankjewel dat je me weer herinnerd hebt aan die prachtige plekken. In 2009 bezochten we enkele stenencirkels...zou dolgraag Stonehenge ergens op de vroeg ochtend willen doen. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat je in Engeland links moet rijden want anders waren we er al zeker eens naartoe geweest. Ik ken het dus alleen van op tv. Héél mooi en speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! Echt, dit staat zeker ook nog op mijn / ons lijstje om eens mee te maken. Dank je wel dat we door jouw foto's alvast een voorproefje mogen krijgen :)Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben het volledig met je eens en voel zo al wat jij daar voelde... prachtig! Hele mooie foto's weer, ook die Karel op de boot nam, echt wondermooi die natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi els ik voel de sfeer ,je kan aan je foto's zien Dat jullie genoten hebben. Lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!