donderdag 15 mei 2014

Ne mooser

Van geuzennaam tot eretitel 

'Ne mooser' dat was ik, ben ik in feite nog steeds. Maar nu draag ik die naam al wat meer met trots. Ik probeer de Ali B in mij te vinden, hij omarmde zijn geuzennaam knuffelMarokkaan toch ook (ja, de 'halve Hollander in mij houdt wel van Ali B :) )!?

Dus mooser zjin is mijn op-wijking van deze week, nem :)
Ne mooser, dat is dus iemand die maar wat aanmoddert en alles op zijn/haar (volgens anderen foute) manier doet. Niet een mooi recept of plan volgen maar aan alles een andere draai geven. Niet netjes en perfect werken maar op het gevoel en met veel morsen. Zo van die dingen zijn typisch voor ne mooser en ja, ook voor mij!
Zeker als ik creatief bezig ben of als ik aan het koken ben.

Koken doe ik zo graag, zeker sinds we vegetarisch eten. Dat heeft mijn goesting en creativiteit alleen maar aangewakkerd! Ik experimenteer er op los. Veel variatie is dan het voordeel, het nadeel is dat ik nooit iets exact hetzelfde opnieuw kan maken...
Linzen, kikkererweten, chiazaad, lijnzaad, haverzemelen, noten, kaneel, rozijnen, agavesiroop,...allemaal dingen die ik graag en veel gebruik.
Ovenschotels, wokgerechten, eenpansgerechten, zo van die dingen doe ik het liefst. Veel smaken die onderling vermengd geraken, dat ik eet ik graag (Karel gelukkig ook).

En nieuwe dingen uitproberen (durfde ik vroeger nooit) doet de 'nieuwe Els' ook heel graag. Net zoals bakken. Allemaal niet goed voor de lijn vrees ik, maar ik probeer er altijd een gezonde draai aan te geven.
Als ik maar als 'een heks' in mijn keuken kan staan:)
(Mijn 'oma', Marloes, is daar heel goed in, in heksendingen. Met het verven van wol enzo, giga knap wat zei allemaal kan!)

De laatste dagen heeft de heks in mij al veel mogen 'moosen':

Rabarcello alla De gulle aarde.

Rabarbermoes alla mij ;)

Thee met munt, aardbeimunt, salie en ananassalie uit de tuin.

6 weken wachten en dan lekker zat worden ;)

Fruit weken in Amaretto.

Rauwe cacaobonen pletten in de vijzel.


Cacao onder geplette avocado en lekker op de boterham. (Ik 'stal' dit recept,  maar van wie? Vergeten, sorry!)

Cake met daarin het fruit en haverzemelen en chocoladestukjes.

Cake klaar, nu maar wachten tot Karel straks thuiskomt...
En ondertussen zat ik ook nog met mijn 'pollen' in het zand te moosen. Al mijn 'zaaisels' buiten geplant, nu de Ijsheiligen (bijna) voorbij zijn.

Kortom: Hoogdagen voor de mooser in mij :D

Oh wat ben ik blij, oh wat ben ik blij want er leeft een mooser in mij!
(om lekker mee te zingen als je je aangesproken voelt)
-Els, de mooser-

Maak er nog een gezellige, mooserige dag van!
;)

Liefs
Els


9 opmerkingen:

  1. Ik houd van lekker eten,maar heb niet veel fantasie om lekkere, speciale, dingen te verzinnen.
    Dus mooser, hier zit iemand een beetje jaloers te zijn.
    Smakelijk eten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou els je bent op de goede weg en kan al aardig heksen is of ik in mijn eigen keuken sta ,liefs je oma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Menneke, 't water loopt me in de mond! Lekker gemoosd zou ik zo zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi, leuk woord! Enne... ben jij dan onze knuffel Belg ;-)?
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker hoor dat kokkerellen in de keuken. Fijn dat Karel er ook van kan genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha ... 'heks' jij er nog maar lekker op los!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai, dat moosen van jou is wel om fier op te zijn !! Die cake met haverzemelen en geplette avocado met cacao, dat zie ik wel zitten ! Misschien moet je die receptjes maar eens bundelen in het 'grote mooskookboek' !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Whahaha wat ben je toch een lekker ding! Ik gooi graag in de keuken...gooi dit in de pan...maar in het echt gooi ik het er natuurlijk niks in...ik leg het erin ;). Gewoon lekker jezelf zijn ennuh een stukje zelfkennis is heel goed, maarreh je mag jezelf best een beetje meer de lucht in prijzen hoor want ik zie daar heerlijke dingen staan! Kleine heks van me! :p. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!