donderdag 8 januari 2015

Angst versus liefde

Ik kies liefde.

Dat is mijn op-wijking van deze week, nogmaals, ik kies liefde!
In mijn na-leven las ik ergens dat er maar 2 echte emoties bestaan: liefde en angst. Tot deze 2 tegenpolen behoren alle andere emoties.
Als je echt, waarachtig en gelukkig wil leven moet je leven volgens liefde. En dat geloof ik, dat doe ik (probeer ik).
En al klinkt dat evident, makkelijk is het niet.

Ik heb heel wat angst gekend, ik ken nog steeds veel angsten... Maar ik probeer er niet naar te leven. Ik wil blijven geloven dat de wereld goed is en de (meeste) mensen dit ook zijn.
En ik heb genoeg anders gezien toen ik mijn benzinestation had. Mijn eerste gewapende overval vond plaats toen ik 6 weken bezig was, ik werd ettelijke malen bedreigd, al mijn ramen werden ingegooid, er werd ingebroken en ik kreeg nog een 2de gewapende overval te verduren....

En toch kies ik liefde! Voor de liefde kiezen wil niet zeggen blind zijn voor dingen die fout gaan.
En wil ook niet zeggen gevaarlijk gaan leven. Het is goed dat ik met het benzinestation gestopt ben, het was té gevaarlijk.
Dus angstige dingen uit de weg gaan is ook goed en verstandig.
Maar mag niet je wereld verengen.
Je hart verengen.
Je moet blijven openstaan voor het goede. Want je trekt aan waar je met bezig bent.
Ik weet dit en ik probeer dit, maar makkelijk is het niet.



Wat doe je na een dag als gisteren?
Kiezen voor de liefde en verbondenheid.
Ik heb geen politieke noch justitiële macht of iets in die trant. Ik heb enkel mijn kleine eigen macht en daarmee probeer ik verder te doen met liefde te verspreiden. Met Dingen Die Fijn Zijn, met kleine gebaren, met mijn zwarte letters op dit scherm.

Mensen met 'echte' macht moeten die gebruiken, moeten nadenken en wijs handelen.
Wij moeten enkel lief zijn voor elkaar.

Ik ben ook bang, vaak en veel. Soms te veel.
Ik ben vooral bang voor het onbekende, voor controleverlies, om het niet weten waarheen en wat nu...
Ik ben bang voor verandering want ik vind het fijn zoals het nu is. Maar alles verandert, we hebben niets in de hand. Dat noemt men 'het leven' ;)
Ik probeer rustig te blijven, mij over te geven, mijn hart te openen...

Op elke vraag, zelfs de niet gestelde, is liefde het antwoord.

Als je nooit bang bent kun je ook niet dapper zijn.
-Astrid Lindgren-

Nog een fijne opwijkende donderdag vol liefde gewenst!!!

Liefs Els

16 opmerkingen:

  1. Jij maakt de zelfde keuze als ik vandaag op mijn blog, mooi verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Get Els, ben er ontroerd van...
    Dikke knuffels, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verwoord. Het is ook het enige waar ik in geloof! Lieve groet Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je heel moi geschreven en ik ben er helemaal mee akkoord. Ik kies ook de liefde, niet de angst. Angst brengt je nergens. Ik ben zo ook niet opgevoed. Mijn echtgenoot heeft soms wel meer die angstzijde en ziet voor onze kleine kinderen overal gevaren. Die zijn er soms ook natuurlijk, maar zo wil ik niet leven en hun dat ook niet doorgeven. Maar het lukt meestal wel om een evenwicht te vinden. Thuisbevallen is denk ik ook zo'n keuze voor liefde en niet voor angst, en daar ging hij helemaal in mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie quote... Je hebt een hele mooie post geschreven, recht uit je hart. Zonder liefde kan niemand overleven denk ik, liefde van mensen om je heen, liefde die je te geven hebt aan diezelfde mensen (ook heel belangrijk én een heel fijn gevoel) liefde voor de mooie dingen die op je pad komen. Juist die liefde brengt ook angst met zich mee, dat hoort er bij. Maar zolang je het mooie ziet kun je de angst aan, zeker ook met steun van Karel. Je bent al zo ver gekomen! Succes met alle angsthobbeltjes op je pad, liefs, Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor dit hele mooi bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het is de liefde die overwint ,laten we het met zijn alle blijven uitstralen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wow wat heb je dat mooi geschreven, vanuit je eigen perspectief maar zeer zekers ook the bigger picture. Yess love conquers all! Love is all there is! Dikke knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Opnieuw héél mooi en hééél erg waar x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent een kanjer .... Ik hoop dat liefde besmettelijk is zodat er binnen afzienbare tijd geen angst meer is. X

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!