donderdag 2 juli 2015

Zal ik de dokter roepen?

Gratis medisch advies

Ik red meesterwerken. Jullie kennen mij he, sommige oude boeken moét ik gewoon kopen. Ik krijg een beetje pijn in mijn hart als ik er aan denk dat ze bij het oude papier kunnen belanden. Een opwijking noemen ze dat zeker ;) ?

Laatst in de kringwinkel was het weer prijs:



Een geweldig (dik) boek. Deze keer van een dame, yes. Joan Gomez: huisarts in een Londense voorstad, vrouw van een huisarts én mama van 10 kinderen!
Naast dat alles heeft mevrouw ook nog eens een indrukwekkend levenswerk geschreven, petje af. (Het boek is boor het eerst verschenen in het Nederlands in het gezegende jaar 1979.)

Ik vind dat knap: dat iemand de tijd neemt om een allesomvattend boek te schrijven. Mensen die hun ganse leven besteden aan het bestuderen van mos bijvoorbeeld, dat inspireert mij.
Het lijkt me dat we vandaag veel te weinig tijd nemen, voor alles.
We kunnen nog iets leren van die oude boeken. Letterlijk én figuurlijk.

De veranderingen in de proporties van het lichaam.

Het gemiddelde gewicht van een volwassene, in die tijd.

Het verloop van de bloedcirculatie.

Geweldig ook dat er prentjes in staan, maakt alles toch wat overzichtelijker. Mevrouw Gomez spreekt ons ook heel direct toe in haar boek. Ze waarschuwt zelfs (toen al) voor het gevaar van overgewicht, dat overkomt uit de Verenigende Staten. 'Corpulentie is de prijs voor maatschappelijke geslaagdheid'.
Volgens haar zijn er 2 behandelingen:
1. eet minder én anders
2. verbruik méér
De eenvoud siert haar, vind ik. (Daarna komt ze wel nog met een uitgebreid 'plan de campagne' hoor.)

Ze heeft advies voor lichamelijke en geestelijke problemen.
Het gaat van: kaalhoofdigheid over loszittende tanden en verveling tot regels voor bejaarden om gelukkig te zijn.

En dat advies deel ik graag met jullie! Dus laat jullie gaan, laat me jullie kwalen maar horen.
Indien het een lichtelijk gênante kwaal is kan je ook altijd zeggen dat je het niet voor jezelf vraagt maar wel voor je moeder ofzo ;) (Goede tip he!)

Bij Dokter Els mag u zich laten gaan, voel geen schaamte.
Aangezien het geen weer is om buiten te komen blijf ik hier binnen tot jullie dienst. Het is iets te warm voor een witte schort maar jullie zien me toch niet dus denk die schort er maar gewoon bij:)

We spreken hier nog altijd over 1979, de tijd van de briefkaarten ipv elektronische consultaties, de beste vraag mag dan ook een antwoord verwachten per Echte Els briefkaart!



Om het leed van de warmte wat te verzachten...

Hou jullie fris, geen zware inspanningen én veel water drinken.
(Je bent Dokter Els of je bent het niet.)


Geloof in een oplossing, maakt de weg vrij
voor een oplossing.
-David Schwarz-

Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els

9 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n boek. Ik kan me voorstellen dat je er wat pagina's uitscheurt en als achtergrond voor je kaarten gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei volgens het boek moet ik toch echt ietsje lichter zijn ,komt goed uit met die warmte duidelijk minder eetlust dus wie weet ......ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Dokter Els, ik wil vanalles doen, maar krijg mezelf maar niet uit m'n zetel. In mijn hoofd is het heel druk, maar er komt niets uit mijn handen. Zou het de warmte zijn? Wat nu Dokter Els? :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat ziet er een geweldig boek ui ! Heeft ze nog tips tegen hoofdpijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag dokter Els ! Hebt ge misschien een tip over hoe haken met dit plekkerig weer ? Mijn draad schuift na een tijdje haken namelijk nié meer - alles wordt stroef door de zweethanden... En nee, geen airco in huis, dus binnen zitten is geen oplossing...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed dat jij boeken red. Oeps mijn vorige post liet ik zien hoe ik een boek uit elkaar heb gehaald. Dat vond jij vast niet leuk. Sorry....XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, het grappigst vind ik nog dat vrouwen niet langer dan 1.83 m kunnen worden. Had geen centimeter langer moeten zijn (wel dikker, lees ik :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pffff moet ook 3 kg afvallen... stom mens die madam Gomez! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Staat er ook iets in over mediwiet?? Medicinale cannabis? En zo ja, wat zegt dokter Gomez daarover? Ik mag nog wat (een paar kilo..!!) aankomen... Dat was al ietsie gebeurd, maar nog geen ramp volgens het lijstje van dokter Gomez. Ik ga wel proberen het bij deze aangekomen pondjes te houden, mogen er ook wel weer af eigenlijk, of dat lukt... Leeftijd hè, haha, die kun je op zekere leeftijd de schuld gaan geven ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!