donderdag 10 december 2015

Een broodje in de oven

Verslaafd aan...

zelf brood bakken. Aan het maken én opeten. Noem het een opwijking :)
Werken bij een bakker en zelf je brood bakken... Wij verkopen heel lekker brood, daar niet van. En speciallekes koop ik bij ons, maar het dagelijks brood bak ik (meestal) zelf. Met de hand.

Ook vandaag, al heb ik al een extra shift gedraaid (om 6 uur begonnen) en ben ik best moe. Ik heb zelfs een klein beetje geen zin in al het werk. Dat mengen en kneden en wachten en snijden en... Maar ik weet dat net die dingen me voldoening gaan geven als het af is.

Ik dacht altijd geen geduld te hebben maar er blijken een paar uitzonderingen op die regel te bestaan, waaronder: brood bakken, strijkparels en kleurplaten.
Misschien omdat je bij alle drie op het einde iets hebt dat je in je handen kan houden? En omdat het dingen zijn die je met je handen doet? Hoe meer mijn handen doen hoe meer mijn hoofd rust, denk ik...

Ik vlieg er eens in!


Aangezien het brood nog niet gemaakt is zet ik hier een foto van iets dat ik recent nog gemaakt heb: vanillepudding met speculaas. Mmm!
Doeme, nu heb ik daar goesting in ;)
Brood Els, brood.

Elke tijd heeft zijn taak. Door deze op te lossen,
komt de mensheid weer een stapje verder.
-Heinrich Heine-

Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els

14 opmerkingen:

  1. Ik voel dat ook zo, het geeft rust om iets te maken. Ik laat mijn gedachten gaan en krijg soms nieuwe inzichten. En er is een eindresultaat om trots op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaaa, leuke post :-))
    Ik heb al een week zin in zelf cake bakken maar ik heb ook al een week geen zin om de cake te bakken...
    Laten we het niet hebben over kaneelbroodjes... Voor mij het ultieme smulplezier. Hiervoor geldt; al minstens 2 jaar zin om deze te maken en tegelijkertijd geen zin om te maken...
    Hmmmm.... Deze taakjes binnenkort toch maar eens oplossen? :-))))
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héérlijk vers brood, de geur, het opeten als het nog warm is en de knapperige korst. Verrukkelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kreeg zin in je vanillepudding met speculaas nog voor ik iets gelezen had!! Om te eten, niet om te maken ;-))). Maar wel gisteren een fruitcake gebakken, heel lekker, maar hij rook tijdens het bakken naar oliebollen :-)). En dan krijg je daar dus trek in .......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmmm lekker brood bakken en dat toetje ziet er ook goed uit heet dat een opwijking ? :) Ik vind hem leuk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja allebei heerlijk zowel brood als pudding ,.....jummie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeg Els, nu krijg ik ook zo'n zin in pudding!! En ja, het kan zo'n deugd doen om iets te maken met je handen. Mjn vader is sinds kort met pensioen en bakt nu ook brood. Ik viel bijna van mijn stoel, toen ik het hoorde. Hij dee nooit iets in de keuken! We krijgen af en toe een mee en amai, dat smaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net het boek van Amber Alberda besteld deze dame MOET meer bakken!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanillepudding met speculaas! Je doet me watertanden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm... wat ziet dat puddinkje er lekker uit! Doe vooral voort met het brood bakken, al was het maar voor de heerlijk gezellige geur in deze korte dagen. En ik herken me ook heel erg in dit verhaal: met mijn handen bezig zijn is de beste manier om mijn hoofd leeg te maken. Pure ontspanning!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat zelf brood bakken me iet meer lukt. Gelukkig hebben we een fantastische bakker in de buurt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!