donderdag 19 mei 2016

Een opwijking met schriftjes

Schriftjes, wat doe je er mee?

Vandaag wil ik het hebben over mijn schriftjes-opwijking.
Ik maak ze niet alleen, ik verslijt ze ook :) Dozen vol schriftjes staan al op zolder.
Schriftjes met recepten, met schrijfsels, plaksels, mooie woorden van anderen, geweldige columns,...
Ik zit niet op Pinterest, ik ben nog van de generatie die echt knipt en plakt én echt schrijft, met vulpen ;) Ik ben dan ook al 37 :)

Ik heb ook altijd een A6 schriftje in mijn handtas. Om titels van boeken te noteren (die ik dan opzoek in de bib) of dingen die ik wil maken, wil koken, ideetjes allerhande.

En wat ga ik binnenkort weer doen met een A5? Een roadbook maken.
Als je zelf nog op reis moet gaan: aanrader!
Het is ooit begonnen als entertainment voor de niet-rijdende passagier die zich op lange ritten al eens verveelt (ik dus). Eens een kind, altijd een kind. Ik heb zelfs nog plakdiertjes gehad, ooit gekregen van Karel toen we voor de tigste keer naar Italië gingen. Jammer genoeg zijn die gestolen, toen onze auto werd gestolen tijdens de gewapende overval. (Weken later kregen we onze auto terug, totaal loss en zonder de diertjes (Die hadden de overvallers gehouden!? Het waren wel toffe beestjes ;))

Roadbook dus. Voor elke tussenstop die we maakten had Karel een invulblad gemaakt: uur, temperatuur, soort van lucht,... van die dingen. Ondertussen was ik ook nog dj, snoepbevoorraader en koekenaangeeftser en kaartleester: hard werken :)
En ik had mijn bezigheid.

Nu, een jaar of (bijna) 20 later is 'de roadbook' al veel meer. Het is een boek voor onderweg maar ook voor ter plekke.
Voor elke dag maak ik pagina's:
-wat hebben we gedaan
-wat hebben we uitgeven (en hoeveel 'vreemd geld' hebben we nog over)
-ruimte om iets extra te schrijven of kleven

Ik maak ook extra pagina's voor:
-nieuwe woorden die we leren
-nieuwe dingen die we aten
-dingen die ik thuis wil maken
-dingen die we volgende jaar niet mogen vergeten meenemen
-recepten die ik wil proberen
-...

Dat klinkt nu allemaal als veel werk maar dat valt goed mee, ook het invullen ter plekke. En als je dat dan nog vol kleeft met bloemen, verpakkingen, rekeningen, boodschappenlijstjes,... heb je een geweldige (visuele) herinnering aan je vakantie. Als dat niet tof is!?

Wij vinden dat super tof. Ik zeker, ik ben niet alleen een verzamelaar maar ook een bewaarder. Een vat vol nostalgie en melancholie...
Een Mooser vol opwijkingen :)

Deze Mooser maakte vanochtend dit:


Haverkoek, om de patiënt (die al ijverig terug aan het werk ging na 1 week, ipv na 6) terug kip-lekker te maken :)


Country roads, take me home
To the place I belong
West Virginia
Mountain Mama
Take me home, country roads
-John Denver-


Maak er nog een fijne opwijkende donderdag van en laat jullie roadbook-ideetjes maar komen,
liefs Els

14 opmerkingen:

  1. Echt leuk, zo'n roadboek. Ik noemde het niet zo, maar ik maakte ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, nog iemand met een schriftjes afwijking, soms denk je dat je de enige ben, die hamstert. Ik heb ook stapels liggen, voor van alles en nog wat.
    Goed idee zo'n roadboek, ga ik ook eens doen, ik maak ze wel maar niet zo uitgebreid
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overigens ben ik je gaan volgen want je hebt een super gezellig blog
    Groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig, plakdiertjes van Karel <3
    Mooi, zo'n roadbook om herinneringen levendig te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook een schriftjes-mens, maar heb denk ik te weinig discipline :-)))
    Ik start en stop vervolgens weer, ga dan weer digitaal verder, om vervolgens toch met een nieuwe bladzijde of nieuw schriftje te beginnen. Oftewel; mijn schriftjes zijn net mijn springbrein :-))))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk!
    Ik krabbel op alles wat los en vast zit. Niet altijd handig, dat beken ik meteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herinneringen verzamelen in een schriftje. Zo leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik heb een hele verzameling al dan niet volgeschreven schriftjes. Eéntje van de jouwe ging zelfs mee op Rome-reis.Net het goede formaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van die schriftjes, het klinkt enig en als ik ermee bezig ben denk ik waarom? Niemand kijkt er ooit weer naar.
    Maar zoals jij het beschrijft klint het zo leuk. Misschien toch maar weer eens doen? XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk, je roadbook! Ik neem me dat altijd voor, maar het komt er dan weer niet van.. Super dat jij wel die discipline hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, nou heb ik dat liedje in mijn hoofd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heerlijk. Extra nagenieten zo! X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben een Pinterest madam... raar want ik ben veulseveel ouder dan jij... een Pinterest madam met zoveel pins dat ik minstens 110 moet worden om al die dingen ooit te kunnen maken. :-)
    Zo'n roadschrift vind ik nochtans ook de max... er liggen hier massa's leuke schriftjes voor zo'n doeleinden... aan leuke schriftjes kan ik nooit weerstaan. Maar het erge is : ik begin wel aan zo'n roadschrift maar ik hou dat nooit een hele vakantie vol... net als een dagboek. Zou ik ook zo graag willen maar ook dat heb ik nog nooit volgehouden (zucht...) Misschien moet ik het dan gewoon maar bij Pinterest houden. Oud of niet; :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk blog, ik kom vast vaker langs. Die haverkoek ziet er super lekker uit. Wil je het recept delen?

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!