donderdag 6 oktober 2016

dE LeeSclub leest!

Britt-Marie was hier

Hoera, hoera, we zitten weer samen met thee en chocola(de)!
Want dE Leesclub las opnieuw een geweldig boek, althans dat vind ik. Wat jullie er van vonden lees ik graag onderaan.


Als volgende boek heb ik De komst van de wolven gekozen. Een dik, donker, onder je huid kruipend boek. Ideaal voor de herfst dus. Samenkomst voor de bespreking van dat boek: donderdag 3 november. Ik kijk er naar uit!

En dan nu Britt-Marie. Ik vind Britt-Marie én het boek heel relevant voor de tijden waarin we leven. Er verandert veel en we moeten (leren) omgaan met allerlei mensen. Mensen met andere gewoontes en voorkeuren. We moeten leren om met een open blik én hart de wereld tegemoet te treden en onze vooroordelen uit de weg te ruimen. Dat leren we van dit boek, van Britt-Marie (een geweldige Madam vol opwijkingen)!

Mijn recensie:


Op nog geen half jaar tijd las ik dit boek twee maal.En de tweede keer was even geweldig als de eerste.

Het boek begint redelijk oppervlakkig en slapstick-achtig. Maar daar moet je door. Al gauw begin je te merken dat er onder de oppervlakte heel wat potentieel sluipt. Britt-Marie is een beklemde vrouw (vol onbestaande vooroordelen) wiens leven per toeval, stapje voor stapje, in een slaaptoestand is gesukkeld.

Als ze op 63-jarige leeftijd op zoek moet naar een baan komt ze terecht in Borg. En daar gaat een wereld voor haar open. De wereld van het voetbal en de wereld in haar hart.

Van redelijk oppervlakkig gaat dit boek naar hartverwarmend en aangrijpend. Britt-Marie, maar ook Iemand, Vega, Bank, Sven en alle anderen kruipen onder je huid en in je hart.

Britt-Marie leert dat passie in de ruimte woont, daarom is passie iets waard. Ze begint zich af te vragen voor wat je moet leven, voor wie. Britt-Maries wereld staat op zijn kop, maar die van alle inwoners van Borg ook. Hoe ongepast de komst van Britt-Marie in Borg eerst ook leek, nu kan niemand er nog om heen: Britt-Marie was hier.

Niets zal ooit nog hetzelfde zijn.

Ook jouw kijk op de wereld zal veranderen en dat maakt dit boek zo geweldig. En ik zou zo graag een vervolg krijgen!


Ik heb opnieuw van ons samen lezen genoten en ik hoop jullie ook, ik hoor het graag!
Dikke merci voor het samen lezen en jullie enthousiasme!

Het is geen deugd om geen fouten te maken.
Een deugd is het vermogen je fouten te herstellen.
-Wang Yang-Ming- 

Liefs en lees ze,
Els 

10 opmerkingen:

  1. Een heerlijk boek was het al vond ik het in het begin vermoeiend saai. Maar datt duurde niet lang want ik heb het niet weggelegd. Had het vrij snel uit want ik kon bijna niet stoppen, het pakte me. Een lief mens met vele opwijkingen evenals de andere personages maar hun achterrgrond en leven of beter gezegt, overleven, ligt daaraan ten grondslag. Soms had ik een brok in m'n keel, soms lag ik dubbel van het lachen. Het was de moeite waard en ik ga weer een bezoekje brengen aan de bieb voor het volgende boek. Manlief heeft deze keer ook meegelezen, heeft het bijna uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk boek. Ik heb er van genoten Els. Mijn stukkie staat op mijn blog en ik ga meteen achter het nieuwe boek aan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb volop genoten Els maar dat heb je in mijn blog en op insta vast gezien, HA!
    Die Vega een meisje naar mijn hart en Britt Marie kostelijk...ze zou zo bij ons in Amerongen kunnen wonen.
    Mooie boodschappen geeft dit boek ook en nu huppeteeee naar meneer BOL voor d wolfjes.
    Dankjewel Els dat je dit allemaal voor ons doet ben ik echt mega blij mee, XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik ben blij met jou en je enthousiasme! Ik deel graag #dingendiefijnzijn dus :)

      Verwijderen
  5. Zo mooi, hoe Britt-Marie voor het eerst keuzes maakt. En niet meer het 'perfecte' leven hoeft te leven voor haar ouders en anderen (omdat haar zus is overleden). Ik herken veel in Britt-Marie. We leggen allemaal onze mal over haar heen en ze moet voldoen aan maatstaven. Terwijl ze tevreden was. Oppervlakkig leven is niet alleen maar fout. Heerlijk hoe ze gaandeweg echt kiest voor zichzelf en anderen en betekenis geeft en krijgt. Ze is van een kleurplaat een (deels) gekleurde kleurplaat geworden en krijgt betekenis in die context en anderen ook.
    Lieve Els, dank je wel voor dE LeeSclub en dat we nog heel lang blijven genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nu veel gelezen over Britt-Marie ik wil hem zelf ook wel gaan lezen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb het boek nog niet gelezen, maar ik krijg er wel zin in.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!