donderdag 27 april 2017

dE LeeSclub las

Een jihad van liefde

dE LeeSclub las weer een geweldig mooi boek, las jij mee? Deze keer lazen we dus Een Jihad van liefde, volgende keer lezen we : Het grote misschien van John Green.





Van hem las ik al Een weeffout in onze sterren en Papertowns. Ik zag ook al beide films. Nog niet gelezen, nog niet gezien? Doen! Het grote misschien kwam ik vorige week tegen in de kringwinkel en kon ik niet laten liggen. John Green schrijft young adult boeken die zo goed en intelligent zijn geschreven dat volwassenen er ook dol op zijn dus...donderdag 8 juni spreken we hier weer af!

Maar eerst de liefde, zoals jullie weten, mijn favoriete opwijking. Bij Mohamed draait het ook om liefde, zijn liefde voor Loubna. Nu zij er niet meer is blijft er nog steeds liefde over, voor haar maar ook voor de hele wereld en dat vind ik zo moedig, indrukwekkend, mooi.
"Als jij Liefde bent, heb ik dezelfde godsdienst." En dat denk ik er ook van. Het echte geloven draait om liefde, dat maakt ons allemaal gelijk.
"Het is mooi deel uit te maken van een volk, maar boven alles maken we deel uit van de mensheid."

Mohamed is wijs, indrukwekkend wijs. En hij kan zijn wijsheid mooi delen, ik ben daar echt van onder de indruk.
In plaats van zich te wentelen in zijn verdriet, zijn slachtofferschap stijgt hij boven zichzelf uit, boven de meesten van ons uit en toont hij ons wat er echt toe doet.
Volgens hem impliceert menselijkheid 3 fundamentele waarden: onschendbaarheid van het leven, vrije wil en een broederband met andere mensen.

Een klein, dun boekje maar groots qua inhoud! Lees dit boek, je gaat niet anders kunnen dan onder de indruk zijn en hem helemaal gelijk geven.

Ik wou dat Mohamed en alle andere slachtoffers niet hadden hoeven meemaken wat ze meegemaakt hebben maar ik ben wel blij dat er uit de grootste ellende zo iets moois kan groeien. Liefde overwint alles.


Oh ja, onder de deelnemers van deze leesclub verloot ik nog een unieke DDFZ  dE LeeSclub button! Ik hoor graag wat jullie van het boek vinden!

''Om het leven dat op ons wacht te kunnen omhelzen, zullen we het leven dat we hebben gepland, moeten loslaten.''
-Joseph Campbell-

Lees ze,
liefs Els


6 opmerkingen:

  1. Kippenvel, zo intens. Het goede te leven.
    Ik lees af en toe een stukje, anders is het teveel voor het slapengaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig vond ik dit boekje wat een dapper en positief mens die Mohamed.
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de beschrijving. Ik heb het boek meteen gereserveerd bij de bieb. Met nog 3 wachtenden voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog een hele stapel boeken die ik nog wil lezen. Het komt er op het moment niet echt van. Maar ik ga dit boek toevoegen.
    Mooie quote!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hel heel mooi hoe Mohamed omgaat met het gruwelijke wat hem is overkomen maar terwijl ik zit te lezen vind ik het ook heel beklemmend. Het is nog zo kort geleden en ik heb steeds het gevoel hoe lang gaat dit nog goed. Hij zit in een soort overlevingsstand, naar mijn idee dan, maar wie ben ik. Van ganse harte hoop ik dat ik het mis heb en dat de liefde echt alles overwint.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!