donderdag 22 juni 2017

Bloot-weer

Putjes, vlekken en veel wit...

...oftewel mijn benen. Ondanks mijn jaren therapie, mijn feministische inborst, mijn aversie tegen body shaming, mijn overtuiging dat iedereen mooi is en mag gezien worden,... schaam ik mij toch een beetje (veel) voor mijn benen (en nog wat andere onderdelen).

Deze week las ik bij Eva Mouton én bij Kelly over u niet meer schamen voor uw lichaam. Dikke proficiat aan die dames, zo ver ben ik nog lang niet. En ik vrees dat ik al ouder ben dan hen, maar dus nog niet veel wijzer ;)
Over ouder worden gesproken: hoe ouder, hoe minder schoon mijn benen. Had ik dat maar geweten toen ik 16 was en best wel perfecte benen had (waar ik mij toen al over schaamde)...

Dit weekend paste ik 9 shortjes en kocht ik er 0! Omdat ik benen heb met bovenaan putjes, overal spataders, bruine vlekjes die blijven, rode die weggaan (als ik veel geduld heb) én bovendien heb ik zonneallergie dus mijn benen zijn dan ook nog eens wit. Met een grote variatie aan extra kleuren, dat dan weer wel ;)
Ik begrijp mijzelf, dat ik niets gekocht heb, maar vind het ook wel ferm jammer.
Van mijzelf, voor mijzelf.

Want ja, perfecte benen bestaan niet. Behalve op tv en in de boekskes en wandelend op de Meir én ook wel op de yoga en ... Maar alé, ik weet het hoor: perfectie bestaat niet, al lijkt het soms van wel.

Wat ik wel heb zijn opwijkingen. Eén daarvan is dat ik geloof in banen, banen in je hoofd. Hoe meer je iets doet of hoe meer je iets denkt, hoe makkelijker en normaler het voor je wordt. Dus alé, er is werk aan de winkel. In theorie en in de praktijk.
Ik moet gaan denken van 'lekkere benen Els' en gaan doen van 'billen bloot'. Dat laatste zal ik binnenskamers beginnen oefenen :)

Dirty Dancing ;)

Herkennen jullie dat? Die overdosis 'perfecte lichamen' om ons heen, die onzekerheid, die witte benen,...? Of totaal niet?
Ik hoor graag jullie verhalen én... er komt een button aan die jullie zeker zal kunnen bekoren! Nog even geduld...

''Het enige wat je met zekerheid over het verleden kunt zeggen, is dat het voorbij is.''
-A Course in Miracles-

Nog een fijne dag lieverds,
hou van jezelf
liefs Els

18 opmerkingen:

  1. We zien onszelf vaak niet zo onbevooroordeeld. Als ik foto's van mezelf van vroeger zie, zie ik een veel mooier meisje dan ik me toen voelde, dus ja: heel herkenbaar!
    Voor m'n vriendin kocht ik een leuke kaart met een grappig peer erop, met de tekst: Jij bent peerfect! Vond ik heel leuk: perfect, maar dan toch niet helemaal perfect, peerfect dus ;-) En dat is juist zo goed!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jij met je benen hebt heb ik met mijn buik. Na 3 kinderen is de rek er wel een beetje uit. Ik let altijd op buiken van mensen... But who cares! Ooit vind ik het vast prima! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij hheeft bijna iedereen dat wel zo hier en daar ,maar ik zie prima benen op dat plaatje ,gewoon bloot die benen zeker met dit weer ,probeer het los te laten ,zelf zie je onderdelen een ander kiijkt naar het hele plaatje dat is echt heel anders .
    We zijn allemaal op onze manier mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat wijs gezegd, van die onderdelen en het plaatje! Merci oma!

      Verwijderen
    2. Mooi gezegd Marloes! En ook ik zie prima benen!
      Misschien win ik de melkflessenwedstrijd zelfs van je!

      Verwijderen
  4. als je je lekker voelt maakt het allemaal niet uit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe het je niet na. Rokjes zijn voor de tijd dat beenbedekkers weer toegestaan zijn. En zelfs dan... Hoewel je me wel aan het denken zet. Top Els! Met je mooie benen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk ook dat iedereen wel één of meerdere lichaamsdelen heeft waar hij/zij niet tevreden over is.. maar het zijn wel die lichaamsdelen die jou uniek maken. Perfectie is saai, uniekheid is de nieuwe mode naar mijns inziens. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat verschil tussen wat je vindt en voelt heb ik ook. Maar dan met mijn rimpelige "kipfiletjes" en hals. Ik loop niet meer in een heel bloot shirt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach stoere meis toch. En het is wetenschappelijk bewezen, van de ingeslepen paden in je hoofd. Dus ga jij maar een diep pad aanleggen hoe 'n mooi mens je bent. X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach, toen ik 20 was had ik een perfect model: maatje 38, nergens vetkwabbels, alles in proportie. Maar ... in mijn badpak of bikini op het strand? No way! Ik was immers gezegend met een melkwit vel dat zelfs na uren in de zon geen spatje bruin vertoonde. Daar had ik torenhoge complexen over. Tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. :-))))) Geeft dit voldoende mijn schaterlach weer? Ja jong ... blote benen en dan dr.Martensbottinnen! Niet direct de combinatie om je benen gracieus te laten uitkomen! Oefen jij nog maar hard! En volgens mij mag dat gerust buitenshuis maar dan wel zonder die bottinnen! ;-) Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken het wel Els.
    Maar toch laat gerust je benen zien, niks mis mee!

    Ik ga het ook gewoon doen, die short:))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja hoor, herkenbaar! Eigenlijk hoef ik me ook helemaal niet te schamen voor mijn benen, nu is schamen een groot woord, zo erg is het niet, maar ik voel me zeker in het voorjaar erg onzeker over mijn witte benen, waar inmiddels ook een adertje en een vlekje op te zien is, die niet meer weg gaan. Dit jaar komt daar ook nog een paar roodverbrande sokken bij... Ja, echt, alles onder de driekwartbroek was rood en nu een beetje bruin met vellen, haha. Ik lach wel, maar leuk vond ik het niet. Maar ik heb toch lak aan alles gehad en gewoon schortjes en jurkjes gedragen met dat hete weer. Heel on-charmant, haha! Maillots draag ik zonder enige onzekerheid, maar dat laat je wel met 30 graden ;)
    Wel jammer dat zoveel mensen onzeker worden van het zogenaamde perfecte lijf in de media. Ook die modellen worden een keer oud en rimpelig, denk ik altijd maar, dat is wel een troostende gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van de leggings :) En stoer van je, heeel goed gedaan! En bedankt voor je laatste worden, had ik nog nooit bedacht! Dikke kus!

      Verwijderen
  13. Oh herkenbaar! Ik koop altijd rokjes tot over de knieën, zodat ik maar zo min mogelijk hoef bloot te geven. Maar ik werk eraan!

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!