donderdag 23 november 2017

dE LeeSclub las:

Kleine genoegens

Goedemorgen Leesclubbers, daar zijn we weer! Mijn thee met citroen en speltwafel liggen al klaar om weer lekker veel boeken-pret met jullie te delen.
Mensen laten lezen; nog één van mijn opwijkingen :)

We lazen het filosofische boek Kleine genoegens en stappen over naar een vlot lezende klepper om dagenlang mee in de zetel te duiken. (Onder een dekentje aan de stoof, de warme choco binnen handbereik.) Opgepast: Honderd stukjes van mij lijkt een simpele chicklit maar is veel dieper dan dat...

Leve grijze dagen :(

We komen terug samen op donderdag 4 januari om Lucy's boek te bespreken.
Maar eerst Kleine genoegens oftewel Dingen Die Fijn Zijn ;)




Wij zijn voortdurend op zoek naar genot, groot genot. Dat belast de planeet maar ook onszelf. Terwijl er zo veel kleine fijne genotjes zo maar voor het oprapen liggen.

Dat is de insteek van dit boek en dat past helemaal in mijn straatje. Het zijn inderdaad de kleine dingen die fijn zijn. Niet voor niets noemde ik mijn blog Dingen Die Fijn Zijn. Ik geloof ook keihard in je openstellen voor het kleine, het willen en durven zien. Toelaten dat het de simpele dingen zijn die je zo blij als een kind kunnen maken.



Ik moést dus dit boek lezen! En het stelde me niet teleur. Kleine genoegens wijst je op de dingen rondom jou waar je nooit aandacht voor had, het laat je anders naar de dingen kijken. Gelukkig(er) worden kan zo eenvoudig zijn. En daar helpt dit boek bij.



Er komen 52 kleine genoegens aan bod met foto en een tekst die je blik verruimt. Het laatste kleine genoegen is een lijst van 52 nog kleinere genoegens. Eentje voor elke week van het jaar?



En ok, je gaat je niet in elk genoegen herkennen en het is jammer dat het eerste genoegen over de viswinkel gaat (dode dieren dus). Maar er komen zo veel genoegens aan bod dat er zeker een paar gaan zijn waarvan jij zegt ‘ahja, dat heb ik ook’ (een warm bad, koeien kijken, huilen om de dood van een fictief personage). En er komen er ook zeker aan bod waarvan je denkt ‘hier wil ik ook eens voor gaan’ (uit het raam staren, opstaan bij zonsopgang, nachtelijke wandelingen).



Jammer dat er nergens een auteur vermeld wordt. Ben ik wel benieuwd naar.



Voor zij die het nog niet deden: koop dit boek, duik onder in die kleine genoegens en laat je wereld mooier worden!
Voor zij die het gelezen hebben: genoten? Bijgeleerd? Iets herkend? Ik hoor het graag!


''De normale dingen zijn eigenlijk het leukst aan het leven.''
-Barry Atsma-


Dikke merci om weer allemaal zo gezellig mee te lezen!
Nog een fijne opwijkende boekendag,
liefs Els

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je leestips. Deze titel is helaas niet aanwezig in mijn bibliotheek. Maar ons nieuwe boek heb ik net gereserveerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het onderwerp van dat nieuwe boek interesseert me enorm. Als ik het op tijd vast krijg in de bib, lees ik mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kleine genoegens zou iedereen moeten hebben wat een heerlijk boek! Het past bij mijn 365 dagen geluksvlaggen. En je nieuwe tip ga ik zo nog bestellen.
    Lang leve Els hiep hiep....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, het klinkt wat een raar boek maar het is heerlijk om te lezen en ontdekken!

      Verwijderen
  4. Voor deze wil ik nu echt wel eens tijd maken! Ik ga hem direct bestellen! En dan lezen op mijn "trageteweinigtijd"tempo. Misschien wel tijdens de kerstvakantie met die chocomelk in handbereik. TOPidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kleine genoegens kon ik niet via de bieb bemachtigen maar, honderd stukjes van mij heb ik vandaag opgehaald. Doe dus deze keer weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben heel ontvankelijk voor kleine genoegens en dat is zo heerlijk. Nu je het hier zo benoemd ga ik ze eens opschrijven dan wordt het dubbel genieten.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!