donderdag 8 mei 2014

Een grijze donderdag

Ideaal om nog eens neer-te-wijken ;)

Ik ben jullie nog altijd enige uitleg ivm mijn neer-wijking schuldig...Het heeft een tijdje geduurd maar voila, vandaag is er een goede dag voor.

Ik wou jullie al een tijdje op de hoogte brengen hoor, maar het kwam er maar niet van. Het is allemaal niet zo spectaculair maar toch wist ik niet wat en hoe... Tot ik het las in het boek van Brené (wat leer ik toch veel van haar): je moet pas iets delen met een groep (bloglezers bvb) als je er al wat met om kan gaan. En dat was dus mijn probleem: ik kon er nog niet met om gaan.

Wat mankeer ik nu eigenlijk, dé grote vraag :) 'Gewoon' wat schaafwonden in mijn maag en beginnende reflux... En dat is de mensentaal ;)
Hoe kom ik daar aan? Hoogstwaarschijnlijk van de stress van afgelopen jaren.

Het goede nieuws is dus: ik heb geen maagzweer, ook nooit gehad hoogstwaarschijnlijk (dat kunnen ze zien met een gastroscopie). Tot zo ver het goede nieuws, alé het blijft goed hoor maar toch...
Al jaren denk ik dat ik op mijn 4 jaar een eerste maagzweer heb gehad, dat ik nog verschillende bijna-zweren heb gehad, dat ik een zak aan mijn maag heb en dat ik dus in feite een 'maagpatiënt' ben die elk moment kan hervallen.
Fout gedacht dus...en dat is goed maar ook slecht nieuws. Omdat ik dus al die jaren mij zorgen maakte om niets. Omdat ik nu met echte 'wonden' in mijn maag zit die mede zijn veroorzaakt door mijn schrik voor weer een maagzweer...
Ja, het is een straatje zonder einde geweest... Door meer schrik/zenuwen meer pijn/zenuwen en door meer pijn meer schrik....
Stom hé.
En daar schaamde ik mij voor...dus het nu delen is niet zo evident voor mij.

Ik kan ook niet tegen de medicijnen die ik zou moeten nemen en neem er dus andere, die minder goed werken en waardoor het nog lang zal duren eer ik genezen ben.
Ik heb het ook nog moeilijk met het idee dat ik al die jaren foute dingen heb gedacht over mij en mijn lichaam...en met het hoe en waarom ik dat dacht...

Het zijn dus een boel lastige dingen bij elkaar maar dat komt allemaal goed hoor, geen zorgen.
Ik ben ook al ver genoeg om het nu met jullie te delen dus dat is al een goed teken hé!
Merci voor al jullie duimen en lieve woorden!!!

En nu even iets anders, het is ook een geweldig goede dag voor mijn befaamde rabarbervlaai ;)
Ik heb al een paar keer het recept proberen veranderen (iets gezonder en lijnvriendelijker) maar het échte is toch het beste!
Wat wel kan is maar 1 tas suiker nemen en de rest vervangen door agavesiroop ofzo. Maar (geen idee waarom) echte suiker op de rabarber is ook nodig, anders wordt het geen 'spijs'.

Ik heb nu zelfs een heus stappenplan in foto's gemaakt (net echt):

Bladerdeeg al even voorgebakken, rabarber er in schikken.

Uiteindelijk zijn het 7 (bio) eitjes geworden (omdat het kleintjes zijn).

Eerst een tas suiker, dan nog 'versieren' met siroop.

Rabarber voor spijs in een pannetje, met suiker want siroop geeft geen spijs. Waarom?


Eerst smelt de suiker, later pas de rabarber.

Bloem goed verdelen.

Blijven roeren.

En spijs! Warm voor mij, koud voor Karel. Liever minder brokken: langer laten staan.

Eikes er over, goed verdelen met de bolle kant van een lepel.
En klaar!
Oh, ik eet dat zo graag! Echt jeugdsentiment...
Niet echt geweldig voor mijn maag maar wel voor mijn gemoed :) En dat is ook een straatje zonder einde: blij zijn, minder zenuwen, minder pijn, meer blij, minder...

Ik geloof in de kracht van het positieve en het mooie en het goede en het lieve en...
Zo ga ik mijzelf helpen genezen, door 'positieve straatjes zonder einde ' te stimuleren!
Awel, dat is eigenlijk een op-wijking he!?
Jipie, toch opwijkende donderdag :)
En zo is de cirkel weer rond...

Vergeet de give away niet.

Today is a good day!
-?-

Liefs Els


13 opmerkingen:

  1. jemig Els, wat een achtbaan van gevoelens moet dat zijn. Van een grote jippie, weer verdrietig en toch weer op krabbelen. Wees niet te hard voor jezelf!
    En geniet van de rabarbervlaai. Ik moet dringend weer eens bij mijn ouders gaan bedelen voor wat verse rabarber. Lekker rabarber pudding maken, ken je dat ook? Rabarber met suiker opkoken, in een kom, lange vingers er op, en dan vers gekookte custard er over. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou els het is een groot doolhof waar je al aardig de gangetjes vind ,geniet van die goede momenten en van de vlaai heerlijk rabarber ik ben er ook dol op

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga toch ook eens iets van Brené Brown moeten lezen geloof ik. Goed dat je weet waar je met je maag aan toe bent, hopelijk slaat de medicatie snel aan. En ik ga dit weekend onze rabarberstruik eens te lijf gaan om d'r wat lekkers mee te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar wat stress kan doen he. Ik ben blij dat het geen maagzweer is. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die rabarbertaart ziet er heerlijk uit, geniet maar ervan, je hebt hem dubbel en dik verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stress is een raar iets. Gelukkig geen maagzweer maar wel ontzettende angsten gehad. Hoop dat de medicatie toch snel aanslaat.
    Enne de rabarbertaart ziet er echt super lekker uit net als het recept van Plien lijkt mij ook erg lekker.

    Toch nog wel opwijkend.
    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Loslaten. Dat is het woord. Leven in het moment en weten dat het in het hier en nu, goed is. dat scheelt een hoop stress. Want stress kunnen wij gevoelsmensen niet gebruiken. Blijf rustig. weet dat je het kunt, dan komt het goed...
    Ps: zou je me een mailtje kunnen sturen? crazymaq@live.nl
    Dan kan ik je uitnodigen voor mijn nieuwe prive log, als je mee wilt lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. knap hoor dit zo te delen! Hopelijk helpt het ook. Geniet va de taart hij ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, wat ziet je taart er heerlijk uit zeg! Ik zou er zo een hapje van nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees dit nu pas lieverd en ga de raad nog eens delen die iemand hiervoor met je deelde: NIET TE STRENG ZIJN VOOR JEZELF! Ik lees toch nog regelmatig in je blogpost tussen de regels door dat je jezelf omlaag haalt. Niet doen dus! Is niet goed voor je!
    Waar ik ook meteen aan denk zijn weer de 'engelen therapie' orakelkaarten van Doreen Virtue. Als je toch enigzins goed in het Engels bent raad ik je die aan, daar zijn de aanroepingen mooier in...klinkt beter... Dus niet zozeer als orakel gebruiken als meer als engelen therapie...
    Als ik in het boek 'je kunt je leven helen' van Louise Hay kijk onder diverse maagproblemen komt toch wel terug 'angst voor het nieuwe', een geloof dat je niet goed genoeg bent...angst
    Ik hou van mezelf, ik waardeer mezelf, ik ben veilig, het leven bevalt me goed. Elk moment van de dag neem ik het nieuwe op. Alles is goed...dit zijn allemaal affirmaties die erbij staan en die je kunnen helpen!
    Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is het goed blijven gaan met je maag en het niet teveel zorgen maken? Rabarber hmmmm waarom ik het nooit zelf maak? De vlaai lijkt me heerlijk maar ik mis de temperatuur en tijd van de oven. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, 30 minuten, 180 graden :)
      En ja, de maag is goedgekomen, merci!

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!