donderdag 13 oktober 2016

Trump, Jezus en Jende

Poging tot bekering


Zij die me al langer kennen weten dat ik een Jezus-opwijking heb.
Als in: de wereld vol liefde willen proppen, niet in de kerk steken.
Dus hier ga ik weer. Als je dit jaar maar één boek leest laat het dan Zie de dromers van Imbolo Mbue zijn!
Ik zal jullie eerst even mijn recensie laten lezen:


Zie de dromers van Imbolo Mbue

‘The one novel Donald Trump should read now’ volgens The Washington Post.
En deze krant heeft helemaal gelijk.
Met Zie de dromers levert Mbue een boek af dat pijnlijk, verontrustend, hoopgevend, triest, mooi en ontroerend in één is.

In dit boek wordt het verhaal verteld van Jende Jonga, die uit Kameroen is vertrokken met in zijn hoofd een beeld van de Amerikaanse Droom. Jende laat zijn vrouw Neni en zoontje Liomi overkomen en samen werken ze enorm hard om deze Droom te verwezenlijken. Jende als chauffeur van de Lehman Brothers topman Clark Edwards en Neni als studente apotheker.

Gaandeweg verweven de levens van de familie Jonga en Edwards zich meer en meer. Hoewel ze beide in totaal verschillende werelden leven vertonen hun levens toch bepaalde overeenkomsten en vallen beide families in een diep gat als Lehman Brothers totaal onverwacht valt.

Ondertussen lezen we dat het nergens echt goed gaat, dat iedereen moet knokken om hogerop te komen én te blijven. Geld maakt niet gelukkig. 

Naast De familie Jonga leren we ook de vrouw van Clark (Cindy) en zijn beide zoons (Mighty en Vince) beter kennen.
Quasi iedereen in dit boek komt voor ingrijpende keuzes te staan. Ze maken beslissingen die soms amper te begrijpen zijn maar door het empatische vermogen van Mbue toch begrijpbaar worden, een mooi staaltje vakwerk.

De vraag rijst of de Amerikaanse Droom wel echt een droom is? En tot welke prijs?
Het boek doet je nadenken over de keuze die je maakt, voor jezelf, je familie, je kinderen. Moet jouw droom ook hun droom zijn?
Stress, klassenstrijd, schaamte, de financiële crisis, asiel en migratie, het huwelijk, ouderschap, geloof en liefde, het komt allemaal aan bod in dit gelaagde boek.
Het leven is een emotionele strijd en dat toont Zie de dromers enorm goed. Het is een vinger aan de pols van een enorm ingewikkelde maatschappij.
Door dit boek krijg je begrip en inzicht in de wereld van vandaag.

Trump moet dit boek lezen, iedereen moet dit boek lezen.
Want lezen doet voelen en begrijpen en begrip leidt tot medeleven en bovenal verdraagzaamheid.

Koop dit boek. Lees dit boek. Deel dit boek.
Laat het onze wereld veranderen.



Voor mij is dit een geweldig boek omdat het mensen kan veranderen. Met Trump op het wereldtoneel kunnen we alleen maar hopen dat genoeg mensen (op korte termijn) willen veranderen.
Dit weekend las ik in De Standaard dat wij mensen denken dat we met ons hoofd denken maar dat we eigenlijk met onze buik 'denken'. Dat we met ons hoofd argumenten bedenken die passen bij wat ons buikgevoel ons 'opdringt'. En niet andersom. Wij denken rationeel te zijn maar zijn meer gevoelsmensen dan we beseffen.

Daarom zijn boeken als Zie de dromers zo belangrijk. Een boek laat ons niet enkel werken met ons hoofd maar speelt vooral in op wat we voelen. We laten ons meeslepen door het verhaal (dat kan ook met een goede film) en ongemerkt veranderen we, ten goede.
Dus daarom kan de Jezus in mij niet zwijgen. Ik moet dit met jullie delen.

Omdat niet alle mannen 'kleedkamer-praat' verkopen, niet alle vrouwen dom zijn, niet alle Mexicanen crimineel, niet alle immigranten profiteurs,...

Ik ben blij getrouwd te zijn met een 'vrouwelijke' man. Hij ziet er super mannelijk uit hoor (echt waar Karel; als je meeleest..) maar hij is ook gevoelig en empathisch en feministisch. Ik heb zelf een universitair diploma (waar ik niets met doe maar dat terzijde) en luister naar muziek die vaker met jongens wordt geassocieerd. Zo zijn we allemaal anders en uniek.
En iedereen heeft zijn verhaal. De verhalen van sommigen staan dichter bij ons dan anderen. (We wonen bijvoorbeeld niet in Amerika.) Daarom helpen boeken en films. Ze helpen ons andere verhalen te horen, andere mensen of dieren of planten te leren kennen.
En wat je beter kent, wiens naam je kent, komt dichterbij en daar ga je automatisch meer van houden.
Dus laten we allemaal meer boeken gaan lezen, films gaan zien, praatjes maken op straat,... om onze blik te verruimen en ons hart te openen.

Bedankt Imbolo voor je oh zo mooie, oh zo belangrijke boek!
Bedankt Overamstel Uitgevers voor dit vooruitexemplaar!
Bedankt aan iedereen die straks niet op Trump stemt!
Bedankt aan jullie om dit te lezen en misschien al een klein beetje te veranderen....!


Degenen die het meest dromen, zijn
vaak degenen die het meest bereiken.
-Stephen Butler Leacock-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

8 opmerkingen:

  1. Ook ik heb en Jezus opwijking zoals jij dat noemt! Love Him! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brrrrr Trump....
    En ik ga dit boek op mijn leeslijst zetten...
    Maar voor nu geniet ik onwijs van het wolvenboek, mooimooimooi
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, Els, voor deze mooie blogpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie blogspot. En liefde is zó belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie opwijking, staat bij deze op de leeslijst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorige week aan tafel, zei Aaron:
    "roos is voor meisjes en blauw is voor jongens".
    Ik: "oh ja, wie zegt dat?" en ik wilde een hele litanie afsteken, maar hij ging onverstoorbaar verder:
    "en ik ben een klein beetje roos en veel blauw, hé, mama?"
    "da's heel juist jongen".
    "en papa is ook een beetje roos en veel blauw, hé, mama?"
    "ja jongen". Helemaal verbaasd van zoveel wijsheid van mijn 4-jarige.
    Omdat hij merkt dat hij liever met meisjes speelt ("jongens zijn wild en meisjes zijn flink"). Hij is inderdaad rustiger (meestal) en minder stoer dan andere jongens. En zijn vader is meer "de babbel" en zijn moeder "de stille" ipv omgekeerd bijvoorbeeld.
    Mooie oproep trouwens; boeken en films zijn er voorlopig nog steeds niet bij (waar haal ik de tijd), maar wel kortere dingen lezen en veel klapkes op straat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om te bleiten zo schoon, goed bezig mama! Goed bezig!!!

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!