zondag 30 december 2012

Mijn eindejaars-bekentenis.

Bloggen is therapie

Aan het einde van een jaar mag een mens al eens wat diepzinnig (proberen) doen...

Volgens 'sommige mensen' buiten de blogwereld én zelfs binnen de blogwereld is er veel nep/schone schijn in de blogwereld. Met een blog die de titel Dingen die fijn zijn draagt val ik in die categorie lijkt mij.
En toch ben ik het niet eens met die mensen.
Ok, mijn blog staat vol fijne/positieve dingen en ok, ik ben dat niet elke dag en ik voel mij niet even happy elke dag. Toch is mijn blog 100 procent echt.

Hoe zit dat dan? In de 'echte wereld' ben ik niet altijd in topvorm maar dat past ook goed in de echte wereld. Kranten/journaals bestaan grotendeels uit negatief nieuws, naar het positieve moet je echt op zoek gaan. Mensen doen dikwijls niet meer dan zagen en klagen. Dus moest ik daar zin in hebben dan kan ik mij daarin volop uitleven in de echte wereld.

Maar net als velen onder jullie (denk ik) ben ik beginnen bloggen met een reden.
Er was iets, ik wou verandering en ik dacht dat het bloggen mij daarin zou kunnen helpen. Ik noemde bewust mijn blog :Dingen die fijn zijn, omdat ik mij meer op die dingen wou richten.
Op dagen dat niet alles meezit voelt het zoeken naar een onderwerp voor een blogje soms als een lastig moeten. Want ik wil niet alleen iets vertellen maar ook iets tonen, en dan heb je mooie foto's nodig. Dus dan moet ik (bijvoorbeeld) naar buiten, hoofd in de nek en kijken naar die mooie wolken. Genieten, ontspannen en een beetje geluk voelen volgt dan vanzelf.
Dus, iets dat nep/geforceerd is begonnen (ik sleep mijzelf/ons naar buiten) draait dan uit op iets echts. En dan heb ik weer blogmateriaal én dan is dat dus iets echt én iets fijns.

Hoe langer ik blog hoe meer moois/fijns ik zie, elke dag. Mijn focus ligt anders, ik merk het meer op met minder moeite. Hoeveel fijns er is rondom mij.
De wolken, mooie bloemen in de berm, een vogel in de tuin, de glimlach van een voorbijganger, een grapje van mijn man, een lik van de poes...
Ik merk op hoe mooi de wereld is, hoe fijn het kan zijn om zelf iets te maken, hoe warm andere blogs zijn, hoe lief de madammen van die blogs. Ik maak dingen om mijn huis te versieren, soms krijg ik per post dingen om mijn huis mooier te maken, ik stuur dingen op, ik ontvang lieve woorden, ik ontmoet fijne mensen,...
Bloggen brengt mij veel én bloggen is echt.
Bloggen maakt je deel van een mooie/warme/inspirerende blogwereld die soms mijlenver lijkt van de echte wereld. Maar bloggen maakt ook dat je meer in de echte wereld staat, met meer aandacht.
En soms brengt bloggen echte mensen op je pad die de echte wereld nog mooier maken.

Dat is bloggen voor mij, en ook nog wel veel meer.
Bloggen is therapie.

Als afsluiter van dit jaar een DIKKE merci:
aan alle fijne volgers van mij
aan de lieverds die mij lezen maar niet volgen
aan alle schatjes die reacties achter laten
aan alle toffe madammen die ik volg
aan alle inspirerende madammen die ik lees maar niet volg
aan alle mensen die post met mij hebben geruild dit jaar
aan alle donzige mensen die zo tof waren om lid te worden van de wolkenclub
aan alle madammen die  ik beter leerde kennen via mail, via post en in het echt
een dikke warme knuffelige merci aan jullie allemaal!

Maak er een geweldig 2013 van, in blogland én in de echte wereld!!

Echt afsluiten doen we in stijl :)






 De laatste dagen doen ze daarboven ferm hun best om vol variatie af te sluiten hoor!

En wij wuiven samen 2012 uit! Het jaar dat mij (en ons) het bloggen bracht!

Veel liefs, goed feesten, veel genieten
maak er iets fijns van!
Els (en ook wel een beetje Karel)

42 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi geschreven Els en 'k ben het ook grotendeels met je eens. 'k Vind het fijn onlangs je blog te hebben ontdekt. Nog een tof eindejaar en al het beste voor 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci merci, zag al dat jij iets soortgelijks hebt geschreven :)
      Een super fijn nieuw 2013 voor jou!

      Verwijderen
  2. Ja els je raakt hem weer precies ,je kan het goed omschrijven er hoeft voor mij niets aantoegevoegd te worden fijne jaarwisseling en een goed gezond creatief en positief 2013 warme lieve groet en die wolken ze doen daarboven echt hun best marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontroerend mooi, zo waar, zo echt, we doen gewoon zo verder voor 2013, mooie dingen blijven zien, openstellen en ontvangen met ons hart. Gisteren en vandaag bijzonder genoten van de wolken, we zijn gaan uitwaaien aan de Westerschelde, voorbij Paal. het was echt uitwaaien, echt deugdoend zoals vorige zondag :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt als wederom een geweldige zondag :)
      Openstellen en loslaten, een vreemde combinatie maar een goede he!

      Verwijderen
  4. Wat heb je dat mooi opgeschreven! Ik ervaar het precies zo...
    Het is een fijn land om soms even te wonen, blogland. Een soort vakantie gevoel, of even op de koffie bij iemand om bij te kletsen-gevoel; hartstikke echt hoor!
    Veel echte lieve groeten van Mirjam ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven! Bloggen heeft mij ook zoveel goeds gebracht. het blogwereldje is voor mij even ontsnappen uit de werkelijkheid. Schrijven over leuke en vrolijke dingen die me bezighouden. Dus we gaan er vooral mee door!
    Een fijne jaarwisseling gewenst! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja hoor helemaal mee eens! Er is veel moois en er zijn vele mooie mensen. Mensen die wel en niet boggen overigens. Het is maar hoe je kijkt;) in ieder geval mooie woorden, tot n 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey lieverd ik moest net aan je denken tijdens mijn engeltjes blogpost, goh het bleek dag 365 te zijn hihihi...maar dat was het niet waarom ik aan je moest denken, maar dat snap je vanzelf wel. Gisteren in de auto ook aan mijn blogdinnetje in België gedacht toen ik prachtige luchten zag onderweg in onze Mini Cooper.
    Mooie blog heb je weer geschreven, uhm getypt ;).
    Dikke knuff van mij natuurlijk :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lieve Els, vrees maar niet dat we jou of je blog nep vinden. Als er iemand puur en oprecht is ben jij het wel!
    Op naar het bloggen in 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Els, wat een mooie en fijne woorden, ook ik ervaar het bloggen net als jij, maar weet dat niet zo prachtig onder woorden te brengen zoals jij hier hebt gedaan.
    Het bloggen heeft mij enorm geholpen om de zorgen om gézondheid in ons gezin af en toe wat te kunnen verminderen en relativeren. En net als jij blog ik vooral over 'dingen die fijn zijn' . Fijn om te lezen dat het jou ook zoveel positiefs heeft opgeleverd. We gaan gewoon door in 2013! fijne jaarwisseling, enne...tot blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi geschreven....em inderdaad waar! Door te bloggen ga je weer kijken naar dingen als een kind:-)
    Gewoon simpele kleine dingen die je blij maken...
    Veel goeds in 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Els,
    Je hebt het mooi verwoord.
    Medebloggers hebben ook behoefte aan jouw positiviteit, zo blijkt wel. Wat je in eerst instantie voor jezelf begon is nu verspreid naar anderen! Je positiviteit heeft een aantrekkingskracht en werkt aanstekelijk!
    Tof he!?
    Persoonlijk vind ik dat narigheid ook gedeeld mag worden, voor mij is bewezen dat medebloggers daarin je kunnen helpen. Al is het maar door een aardig woord.
    Hoe dan ook: we gaan zo door!!
    Dag penvriendin, ook in 2013 schrijven we elkaar! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi! Bloggen heeft mij ook veel gebracht! Echt super geschreven!
    Een heel goed 2013!
    Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo zie ik bloggen ook, fijn hé? ik was even wat stiller omdat ik op facebook stond, maar ben er nu vanaf gegaan, omdat ik dan meert tijd heb voor mijn blogjes. je hebt helemaal gelijk, bloggen maakt je dag positiever.......'n fijne oudejaarsavond en voor 2013 veel mooie momenten, met fijne blogjes............liefs riet(je)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja hoor..ook ik ben helemaal blij met blogland, ik vertoef er graag!! ook voor jou en je dierbaren wens ik een mooi, licht en gezond 2013 toe. Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie woorden Els. Ik wens jou een heel goed en inspirerend 2013! Dat het een jaar vol verwondering mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi geschreven en ik kan me erg in vinden :-)
    Voor jou ook een dank je wel voor al die mooie dingen die fijn zijn, elke dag op nieuw! Maak van 2013 een even mooi jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je dat mooi, en levensecht gezegd Els! Het bloggen maakt inderdaad het leven rondom ons mooier, echter, je let gewoon op veel meer leuke dingen! Ik wens je een héél fijn jaar Els (en Karel), met allemaal dingen die fijn zijn! Liefs, Trui

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. merci merci! ook voor je lieve kaart, liefs aan jullie allemaal!

      Verwijderen
  18. Mooi bericht!!!Wat ik zo fijn vind aan blogland is om gezellig even bij iedereen rond te neuzen... dan is het ook gewoon leuker om positieve dingen te lezen toch!!! Ik blog daar zelf ook het liefste over, omdat dat de dingen zijn die ik graag wil delen.
    Dus blijf vooral lekker positief bezig..er is al genoeg ellende in de wereld.
    Liefs!!
    Oja, ga je straks mijn adres nog even sturen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel herkenbaar! Ik ben het bloggen ooit begonnen (jaren terug) om mijn ei kwijt te kunnen in een ander wereldje dan de echte. Ik was toen veel ingetogener en zocht een manier om toch mijn ei kwijt te zijn. Nu heb ik dat nog soms (even lekker klagen als ik ziek ben bijvoorbeeld) maar ik vind het nu nog fijner mooie fijne momentjes te bloggen die positief zijn. Het fijne aan bloggen vind ik ook dat je mensen kunt inspireren maar vooral zelf geinspireerd wordt! Zo ook jouw logje. Mooi gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh Els wat heb je dat mooi beschreven. Ik ben het helemaal met je eens! Al die negativiteit in de 'echte wereld' staan me zo enorm tegen. Daarom kijk ik geen nieuws meer en lees ik geen kranten. Dat scheelt echt al enorm. Zo krijg ik dus alleen de echt belangrijke zaken te weten en geloof me, dat zijn er een heel stuk minder :-) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ook ik ben het helemaal met je eens.
    En ik kom graag bij je terug, dus ik ga je volgen.
    Tot in therapie. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!