donderdag 12 januari 2017

Vrouwen en centen

De man kijkt naar wielrennende mensen...

...en zo nu en dan krijg ik dus ook iets mee. (Ook al zit ik terwijl hij kijkt te bloggen ofzo.) En de feministe in mij begon daar weer eens van te steigeren, noem het een opwijking.
Momenteel is het het veldrijden-seizoen en de Madammen doen het kei goed.
Jolien Verschueren, Marianne Vos, Sanne Cant,... Ik hoor zo vaak over hen dat ik hun namen al vanbuiten ken :)

Zondag was het Belgisch Kampioenschap, geen kleine wedstrijd dus. De winnaar bij de mannen kreeg 2.300 euro, bij de vrouwen maar 485 euro!?
Dat is niet fair hé, in wat voor een wereld leven wij nu toch nog steeds!?
En ok, de vrouwen hadden een iets ander, korter parcours maar dat is voor hen beslist, dat hebben zij niet zelf gekozen...
Trouwens: Proficiat (X8) Sanne!

En in het veldrijden valt het dan nog mee, denk ik. Ik ben geen sport-volger laat staan -kenner. Maar Karel wel en daar baseer ik mij op :)
Wat ik maar wil zeggen is dit: vrouwen en mannen worden nog lang niet gelijk behandeld. Feminisme is nog steeds broodnodig.
En als binnen ongeveer een week onze wereld een nieuwe Amerikaanse president krijgt is het misschien nuttig om eens alles te benoemen wat nog anders en beter kan. Dit schrijven van mij gaat niet veel veranderen maar zwijgen nog minder, dus...

Stap voor stap...

Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst,
want daarin ben ik van plan te leven.
-Albert Einstein-

Nog een fijne Opwijkende Donderdag,
liefs Els

8 opmerkingen:

  1. Het is waar dat het niet zou mogen, maar die sporters worden gewoon betaald naar gelang de reclame opbrengsten, en natuurlijk wordt er veel meer gekeken naar het mannelijk wielrennen, ook omdat men natuurlijk lang het vrouwenwielrennen niet eens toonde op tv; dat is de eerste discriminatie!! Alsof dat minder interessant is... Daar zit toch al een beetje beterschap in... Gezien jij de namen kent :-).
    Want het is ook de ene sport tegen de andere hé. Voetballers en wielrenners worden veel meer betaald dan zwemmers of turners... Terwijl ze minstens even hard werken voor hun sport. Gewoon omdat het allemaal een mediacircus is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk (jij) en helemaal niet juist (hoe het gaat). En het is inderdaad al goed dat de dames nu ook op tv komen. Nog een lange weg te gaan. En ook inderdaad niet alleen voor vrouwen maar voor veel 'minder populaire' groepen. Gelukkig zijn er Madammen als jij die wijze kinderen op de wereld zetten, een mooie toekomst!

      Verwijderen
  2. Helemaal gelijk els ,ongelijkheid op de top ,ik begrijp daar ook niets van hoor .gewoon iedereen na goede prestatie hetzelfde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wat te denken over het verschil in loon tussen mannelijke en vrouwelijke voetbalspelers?
    Gendergelijkheid is jammer genoeg nog steeds toekomstmuziek...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, dat gevoel ken ik, een koerskijker in huis... Maar je hebt helemaal gelijk, die ongelijkheid is stuitend - niet alleen in de koers of sport trouwens, maar in zo goed als de hele maatschappij. Er is nog véél werk aan de winkel...
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanavond in het 8 uur journaal: Sjinkie Knegt europees shorttrack kampioen met een stukje film van de finale. Rianne de Vries ook europees kampioene met een zeer korte mededeling daarover, zeker geen stukje film. Hier ook een wielrennende liefhebber dus kijk al bloggend veel mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!