dinsdag 9 februari 2016

Gij nu

Dank u Griet

Vandaag ben ik Griet Op De Beeck dankbaar.
Voor haar geweldig mooie, ontroerende, pijnlijke, mooie, levensechte boeken vol pareltjes van zinnen die er om vagen om onderlijnd te worden. In potlood, dat dan weer wel. Haar boeken zijn me te dierbaar.


Vele Hemels las ik al 2 maal. Een geweldig wijs, tot nadenken stemmend boek. Maar ook best een heavy boek. Vandaar dat ik het koos als extra boek voor onze Dingen Die Fijn Zijn LEeSclub. De thematiek is ernstig en soms pijnlijk. Het boek is ook vaak luchtig en grappig. Dat maakt het lezen een fijne ervaring maar het er over praten misschien iets moeilijker. Vandaar het extra.
Maar lees het, je gaat er een wijzer mens door worden, je gaat lachen en huilen. Je gaat het niet weg kunnen leggen, uitlezen en terug opnieuw beginnen. Net als ik.


Kom hier dat ik u kus is misschien zelfs nog beter. Met 2 zo een goede boeken is het vergelijken moeilijk. Mona en ik, we hebben veel gemeen...
Kom hier las ik nog maar 1 keer maar ik kan bijna niet wachten om opnieuw te beginnen (Is voor een volgende leesclub ofzo).

Vorige week gingen we naar een lezing van Griet en ik ging er met een 'opgeheven tapijt' buiten. Wie wil weten wat ik bedoel moet maar eens een lezing van Griet bijwonen. Ze geeft er in België én Nederland dus...
Ze kan geweldig goed voorlezen en vertellen. Ze is schaamteloos eerlijk, enorm kwetsbaar, geweldig stoer en ferm ontroerend. En lief (dank u Griet voor de babbel en lieve woorden in mijn boek, ik koester ze)!

Haar boeken brachten me inzichten en haar lezing nog meer. Griet lezen is genieten, wijzer worden, in therapie gaan.
Veel meer kan je van een boek niet verwachten he!?

19 februari komt haar derde boek uit, Gij Nu:

"Gij nu gaat over wurgende eenzaamheid. Over vluchten en ontsnappen, wat geenszins hetzelfde is. Over verledens die je blijven achtervolgen, tot je beter leert te weten. Over de liefde die kan helpen, als je dat durft toe te laten. Over het verlangen om gezien te worden, de verschroeiende dwang om het goed te doen, de angst voor het geluk, vaak groter dan die voor het verdriet, de opmerkelijke veerkracht van wie weigert op te geven. En over de heftige wereld die het soms zelfs de dappersten onmogelijk maakt."

Ik heb dit stukje even overgenomen van haar site. Zo mooi had ik het zelf nooit kunnen zeggen, vandaar. Het geeft ook een goed beeld van hoe al Griet haar boeken zijn.

Merci Griet, om jezelf te helpen zodat je nu ons kan helpen. Merci dat jij de moed hebt gehad om voor je droom te gaan, te blijven geloven en in het diepe bent gesprongen. Ik vind je een geweldige Madam!

Leesclubbers, het gaat een geweldige week worden om te lezen. Het weer vraagt er om;) Geniet er van!
Enne: Karel heeft een nummertje getrokken voor de give away. Onliemie hou je brievenbus maar al in de gaten. Proficiat en veel leesplezier!



“Leef hard en goed en schoon en wild. Kijk goed, voel beter. Wees niet bang. Kies voor wat u blij maakt, wat het ook moge zijn. Durf proberen wat te lastig lijkt. Leg de lat hoog genoeg. Koester en laat u koesteren. Geef anderen wat ze verdienen, en uzelf minstens ook. Blijf hopen, willen, dromen, wensen.”
-Griet Op De Beeck, Vele hemels boven de zevende-

Nog een fijne dankbare dinsdag lieverds!
Els


12 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik had laatst een schrijfdag en een stukje uit Vele Hemels werd besproken. Daarvoor had ik nog nooit van haar gehoord. Ze lijken me erg mooi, dank voor de tip! Ze komt hier in de buurt ook lezingen geven, daar wil ik wel naartoe... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben geweest en wat was ze goed! Erg leuk en ze is erg toegankelijk, ik heb ook even met haar gebabbeld en een Mirjam Down Under foto gemaakt. Ben nu net in haar eerste begonnen, ben heel benieuwd. Dank voor de tip!

      Verwijderen
  2. bijzonder boek lijkt me een aanrader fijne ddd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de tip! Ik heb nog niets van haar gelezen, maar ben het nu wel van plan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom hier dat ik u kus is geweldig en ik krijg na het lezen van jouw berichtje zin om ook om nu echt aan het andere boek van GRIET te beginnen! Het staat al alng op mijn leeslijstje namelijk. Leuk jouw leesclubhier Els!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haar nieuwe boek lijkt me op het lijf geschreven te zijn. En het komt uit op mijn verjaardag. Ik weet dus al wat ik ga doen de 19de. Naar de boekenwinkel en vervolgens heerlijk wegduiken in het boek.
    Ik las de twee vorige ook. Vooral "Vele hemels" heeft een grote indruk nagelaten. Een van die zeldzame onvergetelijke boeken.
    Dank voor de tip! Je geeft me iets om naar uit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kris van harte!!!
    Nou maar snel Gravalda uitlezen en op naar Griet hahaha
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je maakte me nieuwsgierig naar, dus pende ik naarstig deze titels van Greet in mijn "leesboekje"! (= een registerschriftje waarin ik alle titels noteer van boeken die ik nog WIL of reeds GELEZEN heb. Superhandig in de bibliotheek)!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zal eens op zoek in de bibliotheek, dankjewel.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!