donderdag 1 december 2016

dE LeeSclub las:

Waar het licht is

Goedemorgen lieverds, bedankt om weer zo enthousiast mee te lezen. We zijn al bijna een jaar bezig en het was geweldig!! Merci!

Voor zij die nog willen aansluiten, graag. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde! En niets moet, alles mag. Een keertje overslaan is geen probleem.


Ons volgende boek wordt Het leven van Pi. Een geweldig mooi boek, vol magie en dieren. Ook geweldig knap verfilmd! We bespreken dat boek op donderdag 5 januari (ivm de feestdagen een weekje later).
En dan nu het boek dat we samen hebben gelezen:



Waar het licht is van Jennifer Niven

Waar het licht is las ik net voor de tweede maal. Ik heb weer vaak geglimlacht, mijn hart warm voelen stralen én gehuild.
Het boek vertelt het verhaal van Finch en Violet.
Een verhaal dat vrolijk begint en triest eindigt, of omgekeerd, het hangt er vanaf waar en hoe je begint…

Violet en Finch ontmoeten elkaar op de klokkentoren op school en vanaf dan begint hun avontuur samen. Het begint met een verplichte schoolopdracht, het gaat over in uitstapjes, grenzen verleggen, intimiteiten delen en het eindigt aan een meer. Het blauwe gat.

Dit boek gaat over een pijnlijk onderwerp: immense donkerte en zwaarte binnenin die leidt tot geen andere uitweg zien dan ‘de lange val’, ‘het zwarte gat’, het absolute einde.

Violet verloor haar zus en verlies nu ook nog eens haar grote liefde Finch. Beiden heeft ze niet kunnen redden. Maar beiden hebben wel Violet gered. En ik denk, ik hoop dat dit boek mensen kan redden, die net als Finch neergezogen worden door de zwaarte.

Een boek over zelfmoord klinkt als een zwaar, triest, deprimerend boek maar dat is het niet. Dit boek gaat over een intens mooie eerste liefde, over je grenzen verleggen, samen dingen delen en genieten van de kleine dingen die vlakbij zijn. Om wereldwonderen te ontdekken hoef je niet ver te reizen, als je ze maar wil zien zijn ze vlakbij. Een bal van verf, een zelfgebouwde achtbaan, het hoogste punt,… Onbekend voor het grootste deel van de mensheid maar daarom niet minder wonderbaarlijk. (Wat een geweldige opdracht van de aardrijkskundeleraar trouwens!)

Waar het licht is bevat een schat aan wijsheden en zinnen om te herinneren. (Ik onderlijnde veel.) Ik lachte en ik huilde, ook veel. Het verhaal van Violet en Finch raakt me, raakt me diep. Het zijn ook beide mensen met mooie opwijkingen.
Ik herken de zwaarte, het zwarte, de schaamte. Etiketten zijn voor sommigen mensen aanleidingen om ons anders te gaan behandelen, uit te lachen, te kwetsen. Terwijl etiketten ons zouden moeten helpen, duidelijkheid moeten verschaffen en troost bieden. Etiketten, als bijvoorbeeld ‘biopolair’, moeten andere mensen de kans geven ons te helpen en onszelf de kans te geven inzicht te krijgen in ons hoofd.

Mij helpen de etiketten ‘ptss’ ‘slachtoffer gewapende overval’ me om mild te zijn voor mijzelf, begrip te hebben voor mijn donkere dagen, mijn angsten en mijn beperkingen. En praten helpt, al is het nog zo lastig, moeilijk of beschamend. Praten over moeilijke onderwerpen, over gevoelens en emoties, over taboe onderwerpen.
Dit boek is een pleidooi voor begrip en moed. Dit boek is een pleidooi tegen zwijgen, schaamte en lafbekken. Lafbekken als in daders, niet slachtoffers. Daders die te laf zijn om over hun eigen gevoelens te praten. Daders die anderen uitlachen, uitstoten, liefde ontzeggen of wegkijken als het moeilijk gaat.
Waar het licht is gaat voor mij ook over ouders die in de fout zijn gegaan, omdat ze niet beter konden of wilden. Omdat ze tekort schoten op velerlei vlakken waarvan liefde en wortels bieden de grootste is.
Waar het licht is wil volgens mij ook de achterblijvers een hart onder de riem steken, soms kan je gewoon niet genoeg doen. Maar dat wil niet zeggen dat het jouw schuld is.

Omdat de donkere, eenzame dagen er weer aan komen lijkt dit boek, en de boodschap die het brengt, me heel gepast om nu te lezen. Het is een oproep voor begrip, liefde, compassie, medeleven, taboedoorbreking,…

Waar het licht is is een liefdesverhaal, het beschrijft de liefde tussen Violet en Finch maar ook de liefde voor al het kleine en het grote in dit opmerkelijke leven. Waar het licht is vergeet je nooit meer.


“Als je denkt dat er iets mis is, zeg het dan.
Je bent niet alleen.
Het is niet jouw schuld.
Er is hulp te vinden.”


Wat denken jullie? Ik hoor het graag!
Dikke kus en merci!

Ahja, de bundel-verkoop is al over de helft... Wow! Merci! 

Een onverwachte glimlach kan
een mensenleven redden.
-Boeddhistische wijsheid-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

5 opmerkingen:

  1. Tijd! Tijd!... en nu met dat ieniemieniemeneerke in aantocht nog veel minder tijd... ooitooitooit sluit ik terug aan maar nu lukt het echt niet. Wel fijn dat jullie zo'n leuk groepje lezers zijn... nog veel boekenleesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek pakte me niet dan weer wel dan weer heel veel en dan weer minder.
    Een ervaring die ik niet eerder had...
    Het nieuwe boek heb ik alweer besteld bij meneer BOL ben benieuwd!
    En Els nogmaals dikke bravo dat je al dit werk voor ons leesfanaten doet, super!!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Els, ik heb me vergist. Dacht dat het volgende week donderdag was. Ik heb het boek wel gelezen hoor, zal dus volgende week een verslagje maken.
    Het nieuwe boek heb ik ook gelezen. Al jaren geleden. Ik weet nog dat ik het toen koos omdat het het lievelingsboek van Jan Terlouw was.En Jan Terlouw is een zeer zinnig mens, zoals ook deze week weer bleek. Het werd ook mijn lievelingsboek voor een heel aantal jaren. Weet je wat ik ga het gewoon nóg een keer lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontroerend, verdrietig EN troostrijk boek. Ik kon vaak lezen toen ik griep had en was weer blij met je keuze, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de film Life of Pi gezien, die was wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!