Posts tonen met het label balanceren tussen angst en liefde met geluk daar tussen in. Alle posts tonen
Posts tonen met het label balanceren tussen angst en liefde met geluk daar tussen in. Alle posts tonen

donderdag 25 april 2019

Zelfmaken

Waar is de tijd naar toe?

Eerst dacht ik dat mooser zijn wil zeggen dat je niet creatief kunt zijn. Toen omarmde ik mijn creatieve (moos) kant. Toen kwam er bloggen, toen Instagram, en nu...? Nu doe ik nog vanalles maar zo maar iets zelf maken komt er te weinig van. En daar ben ik niet alleen in, denk ik.
Het is allemaal de schuld van Instagram ;) We kijken veel plaatjes maar maken weinig om op die plaatsjes te kunnen tonen. Ingrid haar boeken verkopen niet meer. Wat ik als fan niet snap. En ook wel...
We hebben te weinig tijd.

Tijd om tijd te maken! En dat deed ik:





Ik haalde mijn boeken uit de kast en begon te haken. Wat ik nog wel deed, voor de tv, granny square dekentjes op automatische piloot. Maar nu haakte ik een heuse tas én een etui. Beide uit het laatste boek van Ingrid. Ik maakte al meer van haar, vroeger, dus ik wist dat ik het kon.
En nu ben ik trots. Op het feit dat ik het deed, op hetgeen ik maakte en op mijn 'plaatje' :)

Ik ben best nog veel creatief bezig: ik lees en recenseer, ik schrijf, ik teken, ik haak. (Er komt trouwens heeel binnenkort een tweede bundel uit!)
Maar nu heb ik mijzelf nog eens overtroffen en dat voelt goed.

Mijn opwijking van vandaag is dus iedereen aan de knutsel krijgen.
Een boek dat goesting geeft: Stukjes van mezelf
En kijk ook eens naar mijn vogel van Ageeth.



''Wat er het meest toe doet mag nooit ten koste gaan van wat er het minst toe doet''.
-Johann Wolfgang von Goethe-


Zin gekregen om iets te maken? Al bezig? Ik hoor of zie het graag!
Fijne friemeldag!
Els




donderdag 31 januari 2019

Gedichtendag

Hoera, het is weer feest vandaag!

Oh, wat een mooie dag: het is weer Gedichtendag! 
Ofwel duik je de zetel in met een stapel kraakverse bundels ofwel ga je op pad;  activiteiten genoeg.

Om alvast in de stemming te komen, hieronder een gedicht van mijzelf. Een voorsmaakje van mijn nieuwe bundel waaraan ik volop bezig ben.( Er zijn trouwens nog een paar exemplaren van mijn vorige bundel, de allerlaatste, hier te koop.)

Je kan niet houden
van wat je nooit hebt gezien
dus stel ik me open
stel me veelvuldig tentoon

je kijkt wel
maar je ziet me niet

ik lig op bed
mijn armen open
ik loop op straat
rond en rond
en verloren

ik ben overal
kom nergens
want zonder jou

ik neem aan dat ik
moet volhouden
want enkel de aanhouder wint
maar ik wil niet langer vasthouden
aan wat me aan klein zijn
bindt

ik keer terug naar binnen
nestel me in mijn eigen schoot
ik moet ergens beginnen
voor ik het weet ben
ik te groot.


Ben je op zoek naar een geweldige bundel maar zie je door het bos de bomen niet meer? Met Marieke Lucas Rijneveld haal je een pareltje in huis!



Heb jij geweldige tips? Voor activiteiten, bundels, instagramdichters? Laat maar horen, wij opwijkenden delen graag :)


''Als je ergens voor gaat, loop je kans om te verliezen. Als je er niet voor gaat, heb je al verloren.''
-Barack Obama-

Nog een fijne Gedichtendag,
Els




zondag 23 april 2017

Balanceren...

Goedemorgen!

Zondag leesdag. Een dag om uren op de zetel, onder een deken, zalig te liggen lezen.
Mijn bundel bijvoorbeeld:



Momenteel krijg je een unieke Balanceren button gratis bij aankoop van mijn bundel. Zolang de voorraad strekt, snel zijn is de boodschap!

Niet vergeten: donderdag is het weer tijd voor dE LeeSclub!
Lezen, lezen, lezen, een mens kan niet veel gelukkiger wezen.

Wat het huidige moment ook inhoudt, accepteer het alsof je het gekozen hebt.
-Eckhart Tolle-

Nog een zalige zondag,
liefs Els

donderdag 6 april 2017

Spoiled rotten

-bloos-

Beter zijn in geven dan in krijgen... iets waar ik aan moet werken. Is dat ook een opwijking, of is dit eerder een afwijking?

Bedankt voor alle lieven wensen en geschenkjes! Jullie hebben mijn hartje ontroerd en mijn ogen ook ;)
Vooral volgende 2 dames:

Heleen Van Den Broek met dit werk:

Betere foto op mijn Instagram!

en Nele van het blog Nota Bene met dit werk:

Slecht foto-weer, kijk binnenkort even op Nele haar blog voor betere foto's.




Beide schatten van Madammen gebruikten teksten uit mijn bundel( Balanceren tussen angst en liefde, met geluk daar tussen in...) om hun talent te tonen.
Ik ben ferm vereerd en ferm ontroerd én trots!!
Dikke, dikke, dikke merci!!!
Ik ben jullie immens dankbaar voor dit geweldig ontroerende gebaar!

Enne, mijn bundel is nog steeds te koop voor maar 5 euro. Er komt heel binnenkort een actie aan én er komen nieuwe kei coole dingen in mijn winkel, een samenwerking met Karel! Woehoe!
Zij die af en toe eens komen kijken op mijn Instagram hebben misschien al een idee...

''Als hoop een geur had, rook zij naar de lente, de regen, naar iets nieuws en vol levenskracht.''
Jennifer Rush

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els



donderdag 9 maart 2017

Kleuren

Ik heb een kleurboek-opwijking

Het begon allemaal met een Flow kleurboek en ondertussen heb ik al een heel stapeltje. Eerst had ik enkel een doosje kleurpotloden van de kringwinkel, nu heb ik van Karel een 'echte' doos gekregen, van Faber Castell.
Allemaal heel echt en heel fijn. Ik maak er te weinig tijd voor maar als ik nog eens aan het kleuren ben voel ik me helemaal zen worden.

Tot laatst. Ik mocht een geweldig mooi boek recenseren, de Botanische Tuin. Dat boek is niet normaal mooi, chic, kleurt geweldig. Echt een droom. Ik maar kleuren en genieten. Ik kon ook veel mooier kleuren dan er voor, ik mengde kleuren, combineerde er op los...

Toen zag ik dat de tekenaar, Maria Trolle, een Instagram account heeft. Ik dus heel trots een tekening van mij doorgestuurd, en nooit een reactie gekregen.
Ik snap dat, die mevrouw heeft het giga druk en krijgt vast van gans de wereld tekeningen doorgestuurd. Daar kan ik, heel volwassen, wel met om.
Toen keek ik eens wat op haar pagina rond en zag daar ingezonden kleurplaten die wel door bovennatuurlijk begaafde kunstenaars leken ingekleurd.
En mijn zelfvertrouwen smolt als sneeuw voor de zon, liefst had ik mijn ingestuurde tekeningen 'ingetrokken'...

Ondertussen ligt mijn kleurboek stof te vergaren, omdat ik niet 'goed genoeg' ben.
Best kinderachtig besefte ik. Het gaat om mij, mijn fijne momenten, mijn plezier.
En ik mag best trots ben op wat ik al heb gemaakt.
Zo ook op mijn bundel. Het is niet omdat die verkoop nu wat stilvalt dat dat wil zeggen dat mijn bundel minder goed wordt...

Zucht.
Niet gemakkelijk.
Herkenbaar?
Faalangts, zelfvertrouwen, onzekerheid, je klein voelen,..?

Ivm De Winkel van Els: naast mijn bundel komt er nog vanalles aan, hou mijn site en Instagram (daar al een sneak peek) in de gaten en begin maar al wat centen aan de kant te leggen :)

En omdat jullie het zijn:





Aan deze kleurplaat doe ik seffens lekker verder! Gewoon, voor de fun.

Van het moment dat je vertrouwen hebt in jezelf,
weet je hoe je moet leven.
-Johann Wolfgang von Goethe-


Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els



donderdag 2 maart 2017

Poëzie

Poëzie, Peter en promotie

Ik heb niet veel mannelijke volgers, maar de die die ik heb zijn goeikes. Peter is zo een goeike. Hij stuurde me deze week een geweldige link, merci Peter!
Jullie kennen mijn 'promoot-poëzie'-opwijking wel al he, Peter dus ook ;)
Dankzij hem kwam ik hier terecht: bij Het Bonusgedicht.
Wat een schoon initiatief! En wat een geweldige dichters doen er mee. Sommige ken ik al (staan zelfs in mijn boekenkast, meer dan 2 meter poëzie) maar anderen nog niet. En het tofste vind ik dat je ze ook hun gedicht kan horen voordragen. Daar ben ik dol op, voordragende dichters. -Het is weer al veel te lang geleden dat ik nog eens een avondje poëzie heb gehoord, iemand tips voor fijne uitjes?-

Dus bedankt Peter en ga allemaal lezen en luisteren zou ik zeggen.
Een momentje verstilling in deze drukke tijden doet altijd deugd.
Voor wie ook eens poëzie wil kopen, je kan mijn bundel 'Balanceren tussen angst en liefde, met geluk daar tussen in...' nog steeds kopen voor maar 5 euro, in De Winkel van Els.


Een stapeltje uit onze kast...
En, Bart Moeyaert, van ons leesclub boek, schrijft ook geweldig mooie Poëzie!


Als alles tot rust
kon komen
door het exact
verplaatsten van
lucht
dan deed ik dat
consequent
en vol overgave.
-Els-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

donderdag 16 februari 2017

Opwijkende donderdag in pink

Niet makkelijk...

Het is niet altijd makkelijk om mij te zijn... Ik zit nog steeds met mijn enkel die nog niet volledig genezen is, ik kamp nog met lichamelijke klachten na een ferme ptss aanval vorige week én ik heb nog steeds mijn Jezus-complex :) Noem het een opwijking.

Met Trump aan de macht, de Womensmarch, pussyhats,... wil ik mijn steentje bijdragen. Dit doe ik met mijn blog, door Madammen te steunen, te nomineren, aandacht te geven,... En daar had ik jullie hulp bij nodig. Het begon allemaal met aandacht vagen voor mijn bundel.

En vorige week deed ik een oproep, om Madammen te nomineren die wat meer aandacht verdienen.
Anita en Nicole gaven aan mijn oproep gehoor, dikke merci!!!

Anita van Anita's Dagboek nomineert:
- Schrijfster Geertrude Verweij
(Kende ik nog niet, ik neem zeker eens een kijkje tussen haar boeken.)
-Blogster Mirjam van 50 tinten Mirjam
(Kende ik ook nog niet, ik ga zeker nog eens op haar blog lezen.)
- Blogster Emilie van Atelier Eem
(Die inderdaad geweldig mooi kan tekenen, dat wist ik al!)

Nicole van Priepraat nomineert:
- Blogster Ageeth van Ogenzalf
(Die inderdaad geweldig veel moois maakt, Nicole en Ageeth zijn elkaar waard qua talent!)

Neem zeker een kijkje op bovenstaande links!

En ikzelf nomineer de Nederlandse minister Lilianne Ploumen. 
Met haar project She Decides, You Can Help!
Omdat zij niet bij de pakken blijft zitten als Trump de geldkraan dichtdraait voor abortus en gezinsplanning. Dan start zij een wereldwijde campagne om het geld in te zamelen dat Trump weigert. Dat is toch super!? Als de president  zijn job niet uitoefent zoals het moet nemen we zelf wel het heft in handen! Geweldig!

Ploumen toont ons hoe de wereld kan zijn: samen kunnen wij met kleine gebaren grootse dromen realiseren.
Blijven geloven, dromen, hopen! Blijf elkaar steunen, helpen, in het zonnetje zetten!
Zoals Adele deed met Beyoncé.
Adele bewees weer eens hoe geweldig ze is, laten we allemaal een voorbeeld nemen aan haar!
#girlpower #pussypower #letloverule






Vernieuwers zijn nooit imitators.
-Kjell Nördetromm-

Nog een fijne opwijkende donderdag lieverds,
Els

dinsdag 14 februari 2017

Valentijn

Laat er meer liefde zijn:

Dankbaar voor wat er door de liefde allemaal mogelijk is:
een geweldig weekendje Center Parcs met mijn allerliefste
en een warm hartje door Moeder Natuur:


Maak er met alles en iedereen die je lief is een warme dag van! En wie nog wat hartwarmte kan gebruiken moet zeker dit hartverwarmende en ogen-openende-filmpje bekijken: All that we share. 
En deel dit, zo veel als je kan, want er kan nooit genoeg liefde zijn!!!



Hij hoeft me
niets te beloven
ik ben van de soort
die in eenhoorns
blijft geloven…
-Els-

Dikke kus,
liefs Els

Ps: Er zijn nog een paar bundels te koop! Slecht 5 euro, waar wacht u nog op!?

zondag 29 januari 2017

Vogelweekend

Kalmjesaandag

De pijn aan mijn voet blijkt een peesontsteking. Veel rusten is dus de boodschap.
Ideaal voor Het Grote Vogeltelweekend! Heb jij al geteld? Wij wel, ik telde welgeteld één houtduif :( Normaal hebben wij (soms) 3 houtduiven en een tortelduif én een merel én een roodborstje... Het is vandaag te mooi weer denk ik, na die koude dagen zijn ze allemaal de hort op :)

Karel deed nog een toertje met de auto met mij, we lieten nog een Geluksplant achter (zie Instagram), seffens schrijf ik nog een recensie, we spelen nog een potje scrabble en ik lees wat voor de kachel. Gezellig!

Maar ik mis wel mijn portie wandelen :(
Maar we gaan niet klagen, alles komt goed.

Ahja, ik heb mij donderdag een beetje vergist, sorry! Deze donderdag doen we dE LeeSclub, je kan nog aanhaken. De donderdag daar op maak ik reclame voor jullie. Stuur maar links in van familie, vrienden, geliefden. Dat mag ook een goed doel zijn waar je meer aandacht voor wilt, of een knappe blog die je kent of een link naar een handig diy-filmpje,... Alles wat jij graag met ons wilt delen is welkom via een mail met linkje naar mij. Doen!


Wat je wilt ontvangen, moet je eerst geven.
-Lao-Tse-


En voor nu: nog fijn vogels tellen en een liefdevolle week gewenst!
Dikke kus,
Els

donderdag 26 januari 2017

Gedichtendag

Madammen en gedichten en gedachten en...

Gedichtendag, een mooie feestdag!


Zeker nu ik zelf een bundel uit heb. Nog steeds te koop, derde druk komt er aan!
Wie poëzietips wil, kijk even bij vorige week .
Vandaag doen we aan #pussypower.

Wat ik wil, voor mijn bundel is:
dat jullie
hem kopen
gedichten delen
reclame maken
hem kado geven,
ik wil dat zo veel mogelijk mensen op de hoogte zijn van mijn baby
en daar heb ik jullie voor nodig.
Dus bij deze: willen jullie mij helpen bovenstaande te realiseren?

Want alleen is maar alleen en samen staan we sterk, dat dacht ik naar aanleiding van de Womensmarch.

Dus... Jullie helpen mij, ik help jullie!
Heb je iets dat je gemaakt hebt en wilt verkopen, wil je aandacht voor iets, zoek je hulp, zoek je iets, heb je iets te delen,...
Stuur me dan een mailtje of reageer hieronder. Vertel wie of wat en waarom, voeg een link toe en ik bekijk jouw item.
Volgende week deel ik hier dan 10 links opdat jullie ook meer aandacht verdienen! Wat denk je, fijn hé!?
Als er kei veel meer voorstellen komen dan maken we er misschien een terugkerend onderwerp van.

Laat jullie opwijkende onderwerpen maar komen!
Want samen staan we sterk!
#girlpower


Als alles tot rust
kon komen
door het exact
verplaatsen van
lucht
dan deed ik dat
consequent
en vol overgave.
-Els-

Liefs en nog een fijne Gedichtendag,
Els



donderdag 19 januari 2017

Vrouwen en poëzie en kopen, kopen, kopen...

Goed bezig

Morgen is een zwarte dag. Maar overmorgen wordt een top-dag, kijk maar even hier!
Zo veel vrouwen zijn zo goed bezig. En dat deel ik graag met jullie, vandaag in de categorie poëzie:


Dit zijn de laatste bundels die ik kocht. Want ja, dat is belangrijk. Poëzie moet je kopen, om de Madammen te steunen en de sector te steunen.
Poëzie, dat klinkt moeilijk maar dat is het niet. Sommige mensen maken er iets elitairs van, iets intellectueels, is het niet. Goede gedichten raken je in je hart en ziel, zelfs zonder dat je ze begrijpt. Ze raken je kern en dat is wat telt. Je hoeft het niet uit te kunnen leggen.

Ik hou van speciallekes, Madammen (of Heren) met een opwijking, ge kent mij.
En dat bestaat allemaal:
-Marieke Rijneveld zag ik in één of ander programma voordragen en ik was direct verkocht. Haar gedichten zitten vol geweldige vergelijkingen en beelden. Het zijn meer verhalen, ook qua lengte: mooi!
-Rupi Kaur leerde ik kennen via Instagram, ze schrijft en tekent heel eerlijk en intiem (in het Engels). Haar gedichten zijn heel kort maar raken je in soms maar 2 zinnen tot op het bot.
-Hanneke van Eijken nam ik zo maar eens mee uit de bib. Ik las het en kocht het direct voor mijzelf. Iets klassieker misschien dan voorgaande maar heel makkelijk te lezen en ontroerend mooi.
-Siel Verhanneman: leerde ik ook kennen via Instagram. Ze bracht een geweldige bundel uit, die ik kocht én die sinds deze week ook wordt uitgegeven door een echte uitgeverij! Proficiat Siel!
Eergisteren zag ik Tim Hofman in DWDD en dat was ook al zo goed!

Wat wil ik vooral zeggen:
-sommige dichters kunnen goed voordragen (Bart Moeyaert, Marieke,..), anderen niet (Tim). Dat zegt niets over hun werk op papier. Volg mensen online, neem programma's over poëzie op (dan kun je de saaie dingen verder spoelen ;) ) en ga naar voorlees-avonden. Gedichtendag komt er weer aan, dus keuze genoeg!
-er bestaat voor ieder wat wils tegenwoordig: met tekeningen, korte, lange, grappige, ernstige, politiek getinte,...
-je hoeft hét niet te snappen, hét bestaat niet. Het gaat er om wat het met jou doet, wat jij voelt of er bij denkt.
-leg een bundel naast je bed, naast het toilet (ligt nu naast het onze), in je handtas,...Lees! Een paar gedichten per keer, zoals choclatjes.
-haal bundels uit de bib, uit de kringwinkel, op de rommelmarkt. Weldra ben je verkocht en koop je ze nieuw.
-Songteksten kunnen ook poëzie zijn (Spinvis, Stef Bos,...)

Als je makkelijk wil beginnen:


De tweede druk van mijn bundel 'Balanceren tussen angst en liefde, met geluk daar tussen in...' is ook bijna uitverkocht.
Voor slecht 5 euro (excl. verzendkosten) kan dit pareltje het uwe worden.
Met tekeningen, met korte en lange, grappige en triestige,...

Wie weet, als jullie allemaal heel enthousiast zijn qua kopen, qua delen, qua reclame, kan ik net als Siel ooit zeggen dat er een uitgeverij op mijn bundel staat!
-bloos-

Begin nog vandaag met het steunen van Madammen!


Who run the world?
Girls

-Beyoncé- 

Fijne leesdag nog,
(Ik leg mij terug met mijn voet omhoog op de zetel.)
liefs Els

  


dinsdag 27 december 2016

Oef!

Oef, we hebben het overleefd ;)

Goedemorgen, ik mag het misschien niet zeggen maar wat ben ik blij dat die eerste 'feest-week' er op zit! Daar ben ik vandaag, op deze Dankbare Dinsdag dankbaar voor.
De laatste weken van het jaar zijn zo druk: extra dagen én uren werken, super druk overal en dan nog al die feesten... Voor iemand met ptss iets te veel van het goede ;)

Ik kijk al uit naar het begin van het nieuwe jaar, vol rust en regelmaat. Ik klink oud, I know...

Origineel van mijn bundel: Balanceren tussen angst en liefde , met geluk daar tussen in....

Als je loslaat, kan opeens alles.
-Jacobine Geel-

Maak er nog een fijne Dankbare Dinsdag van lieverds,
Els

zondag 18 december 2016

De Warmste Zondag

Zalige Zondag

Vegan brunch in de Starfish & Coffee : zalig.
Amai, amai, ik heb bijna nog nooit in mijn leven zo veel en zo lekker gegeten: aanrader!
Daarna, jaarlijkse traditie: een bezoekje aan Music For Life te Boom.
Wij dragen ons vlammetje al met trots:


Niet vergeten om jullie plaatjes aan te vragen! Dat van ons is al aangevraagd: Bro Hymn van Pennywise, voor Natuurpunt.

De centjes die ik via jullie aankoop van mijn bundel inzamelde voor Lezen for Life zijn ook al doorgestort, dikke merci!
Er zijn trouwens nog steeds een paar bundels te koop, geschenkideetje?

Ik hou er van om goed te doen, ik krijg daar een warm hartje van. Net als van jullie lieve reacties en aankopen! Dikke kus!

Kies niet met je hoofd maar met je hart.
Je verstand is er om keuzes te begrijpen,
niet om ze te maken.
-Ton Van Der Kroon-

Nog een warme zondag gewenst,
liefs Els

zondag 11 december 2016

Zondag Ziekdag

Rust

Goedemiddag lieverds, na het plaatsen van mijn laatste blogbericht werd ik een beetje ziekjes. Het idee jullie zo lang te moeten missen ;) En ik voel me nog steeds niet geweldig... En dat in de drukste periode van het jaar op mijn werk (een bakker). Maar alla, we laten het hoofd niet hangen.
We gingen net nog een frisse neus halen en nu vlei ik mij aan onze houtkachel onder een dekentje met een stapel weekendkranten...


Geluksplant!

Aangezien de eerste stapel bundels quasi was uitverkocht zijn er gisteren bij gemaakt. Je kan dus nog steeds Lezen for Life én mij happy maken :)


Vergeet wie je dacht te zijn,
en accepteer wie je bent.
-Dalai Lama-

Nog een zalige zondag lieverds,
Els

dinsdag 6 december 2016

Dank u Lize

Lize Spit @The Park

Zondag gingen we naar Lize Spit die vragen kreeg voorgeschoteld door Jelle Van Riet. Boeiend! (Je kent Lize wel van haar geweldig debuut Het Smelt hé.)

Bij deze ben ik de Bib van Deurne dankbaar dat ze dit organiseerden. Maar ik ben vooral ook Lize dankbaar! Omdat zij zo eerlijk, moedig en oprecht was. Ze sprak vrijuit over hoogsensitief zijn, je onzeker voelen, geen mening hebben, het niet weten,... Ze stelde zich heel kwetsbaar op en dat maakte het extra mooi. Het maakte voor mij ook dat ze als een heel sterke, wijze vrouw overkwam. Merci Lize!
Ik kwam er wijzer en gelukkiger buiten, meer kan een mens niet verlangen van een zondagnamiddag.


En als je gelukkig bent dan moet je dat delen...#Geluksplant :)


Blijdschap is besmettelijk.
Begin vandaag een epidemie.
-Maria Fontaine-

Nog een fijne Dankbare Dinsdag,
en bedankt aan iedereen die mijn bundel al kocht!
liefs Els

zondag 4 december 2016

Dank u Sinterklaasje

Gelukt!

Woehoe, het is gelukt! Ik ben een jaar lang braaf (genoeg) geweest om de Sint naar hier te lokken, oef :)
Ik deed ook wel mijn best gisteren. Ik zette niet enkel mijn schoen maar kleurde ook een mooie kleurplaat van Fiep Westendorp in én zette een hapje en een drankje klaar. In bed brulde ik nog mijn ganse repertoire van Sinterklaasliedjes (sorry buren) en dat heeft dus resultaat gehad! #dingendiefijnzijn :)


Karel heeft de Sint zelfs nog gezien, spijtig genoeg heeft hij hem laten weggaan voor ik uit mijn bed was :(
Nu zit ik hier licht misselijk achter mijn computer: iets te veel mokses, mariakes (die tegenwoordig voeten zijn) en chocopopkes gegeten :)

En de bundel verkoop is al dik over de helft, woehoe!!


Wanneer ons één ding ontbreekt, mag dat ons er
niet van weerhouden met volle teugen
te genieten van al het andere.
-Jane Austen-

Nog een zalige zondag lieverds,
Els


donderdag 1 december 2016

dE LeeSclub las:

Waar het licht is

Goedemorgen lieverds, bedankt om weer zo enthousiast mee te lezen. We zijn al bijna een jaar bezig en het was geweldig!! Merci!

Voor zij die nog willen aansluiten, graag. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde! En niets moet, alles mag. Een keertje overslaan is geen probleem.


Ons volgende boek wordt Het leven van Pi. Een geweldig mooi boek, vol magie en dieren. Ook geweldig knap verfilmd! We bespreken dat boek op donderdag 5 januari (ivm de feestdagen een weekje later).
En dan nu het boek dat we samen hebben gelezen:



Waar het licht is van Jennifer Niven

Waar het licht is las ik net voor de tweede maal. Ik heb weer vaak geglimlacht, mijn hart warm voelen stralen én gehuild.
Het boek vertelt het verhaal van Finch en Violet.
Een verhaal dat vrolijk begint en triest eindigt, of omgekeerd, het hangt er vanaf waar en hoe je begint…

Violet en Finch ontmoeten elkaar op de klokkentoren op school en vanaf dan begint hun avontuur samen. Het begint met een verplichte schoolopdracht, het gaat over in uitstapjes, grenzen verleggen, intimiteiten delen en het eindigt aan een meer. Het blauwe gat.

Dit boek gaat over een pijnlijk onderwerp: immense donkerte en zwaarte binnenin die leidt tot geen andere uitweg zien dan ‘de lange val’, ‘het zwarte gat’, het absolute einde.

Violet verloor haar zus en verlies nu ook nog eens haar grote liefde Finch. Beiden heeft ze niet kunnen redden. Maar beiden hebben wel Violet gered. En ik denk, ik hoop dat dit boek mensen kan redden, die net als Finch neergezogen worden door de zwaarte.

Een boek over zelfmoord klinkt als een zwaar, triest, deprimerend boek maar dat is het niet. Dit boek gaat over een intens mooie eerste liefde, over je grenzen verleggen, samen dingen delen en genieten van de kleine dingen die vlakbij zijn. Om wereldwonderen te ontdekken hoef je niet ver te reizen, als je ze maar wil zien zijn ze vlakbij. Een bal van verf, een zelfgebouwde achtbaan, het hoogste punt,… Onbekend voor het grootste deel van de mensheid maar daarom niet minder wonderbaarlijk. (Wat een geweldige opdracht van de aardrijkskundeleraar trouwens!)

Waar het licht is bevat een schat aan wijsheden en zinnen om te herinneren. (Ik onderlijnde veel.) Ik lachte en ik huilde, ook veel. Het verhaal van Violet en Finch raakt me, raakt me diep. Het zijn ook beide mensen met mooie opwijkingen.
Ik herken de zwaarte, het zwarte, de schaamte. Etiketten zijn voor sommigen mensen aanleidingen om ons anders te gaan behandelen, uit te lachen, te kwetsen. Terwijl etiketten ons zouden moeten helpen, duidelijkheid moeten verschaffen en troost bieden. Etiketten, als bijvoorbeeld ‘biopolair’, moeten andere mensen de kans geven ons te helpen en onszelf de kans te geven inzicht te krijgen in ons hoofd.

Mij helpen de etiketten ‘ptss’ ‘slachtoffer gewapende overval’ me om mild te zijn voor mijzelf, begrip te hebben voor mijn donkere dagen, mijn angsten en mijn beperkingen. En praten helpt, al is het nog zo lastig, moeilijk of beschamend. Praten over moeilijke onderwerpen, over gevoelens en emoties, over taboe onderwerpen.
Dit boek is een pleidooi voor begrip en moed. Dit boek is een pleidooi tegen zwijgen, schaamte en lafbekken. Lafbekken als in daders, niet slachtoffers. Daders die te laf zijn om over hun eigen gevoelens te praten. Daders die anderen uitlachen, uitstoten, liefde ontzeggen of wegkijken als het moeilijk gaat.
Waar het licht is gaat voor mij ook over ouders die in de fout zijn gegaan, omdat ze niet beter konden of wilden. Omdat ze tekort schoten op velerlei vlakken waarvan liefde en wortels bieden de grootste is.
Waar het licht is wil volgens mij ook de achterblijvers een hart onder de riem steken, soms kan je gewoon niet genoeg doen. Maar dat wil niet zeggen dat het jouw schuld is.

Omdat de donkere, eenzame dagen er weer aan komen lijkt dit boek, en de boodschap die het brengt, me heel gepast om nu te lezen. Het is een oproep voor begrip, liefde, compassie, medeleven, taboedoorbreking,…

Waar het licht is is een liefdesverhaal, het beschrijft de liefde tussen Violet en Finch maar ook de liefde voor al het kleine en het grote in dit opmerkelijke leven. Waar het licht is vergeet je nooit meer.


“Als je denkt dat er iets mis is, zeg het dan.
Je bent niet alleen.
Het is niet jouw schuld.
Er is hulp te vinden.”


Wat denken jullie? Ik hoor het graag!
Dikke kus en merci!

Ahja, de bundel-verkoop is al over de helft... Wow! Merci! 

Een onverwachte glimlach kan
een mensenleven redden.
-Boeddhistische wijsheid-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

dinsdag 29 november 2016

Dankbaar hart

-Bloos-

Goedemorgen, zo blij met jullie enthousiaste reacties op mijn bundel! De verkoop begint al goed te lopen, wat een eer! Wie nog twijfelt, ik zou niet te lang meer wachten ;)
Dankbaar hartje.

Ondertussen blijf ik geluk verspreiden! #Geluksplant! 
Ook fijn dat ik zo dankzij jullie centjes kan verzamelen voor Lezen for Life!
Dank dank dank!


Jij bent mijn anker
bij jou kom ik thuis.
-Els-

Nog een fijne Dankbare Dinsdag lieverds,
Els

zondag 27 november 2016

Mijn eerste bundel


Woorden en beelden die helen

Woorden en beelden om te delen


Nieuw: Dingen Die Fijn Zijn, bekend van de Geluksvissen, Geluksplanten en Echte Elspostkaarten brengt nu onder eigen naam haar eerste bundel uit. Balanceren tussen angst en liefde, met geluk daar tussen in…
Vol zelfgeschreven woorden en beelden.
Vanaf nu te koop aan 5 euro per stuk (exclusief verzendkosten).

Tot en met 18/12 schenk ik per verkochte bundel 1 euro aan “Lezen for life”. 


Alvast merci!
Wie meer info wil, mail me maar.

Laat me schuilen 
onder je warme trui
laat me huilen
om gelukkig te zijn.
-Els-

Nog een zalige zondag,
liefs Els

woensdag 27 november 2013

De winkel van Els

Welkom in De winkel van Els


Nieuw:  

Yes, eindelijk hebben Karel en ik onze eigen zines!

 

Elke zine bevat 4 wandelingen, in woord (ik) en beeld (Karel). En nog toffer: er is ruimte voor je eigen verhaal!

We hebben al 5 delen van Zomaar een zondag, er volgen er nog. We verkopen ze aan 1 euro per stuk, 5 stuks voor 4 euro. Exclusief verzendkosten. 

Je mailt me (dingendiefijnzijn04@yahoo.com) wat je graag wil kopen en ik mail je de betalingsgegevens.
Je krijgt je bestelling zo spoedig mogelijk in je bus.

 

Na het succes van bundel 1 is er nu een nieuwe bundel! 
Ergens tussen vaalwit en flessengroen.

Een beetje zoals nummer 1. Maar dan nog beter.






Ergens tussen vaalwit en flessengroen gaat over
meisjes die verlangen
meisjes die dromen
meisjes die zichzelf verliezen
meisjes die zichzelf tegenkomen.

Ergens tussen vaalwit en flessengroen gaat over liefde is liefde.
Punt.


Kopen? 5 euro (zonder verzendkosten).
Je mailt me (dingendiefijnzijn04@yahoo.com) wat je graag wil kopen en ik mail je de betalingsgegevens.
Je krijgt je bestelling zo spoedig mogelijk in je bus.



A button a day keeps the doctor away:

Omdat de verkoop zo goed loopt hebben we nu ook een derde reeks:



Reeks 2 is ook nog te verkrijgen:




En de buttons van de eerste reeks zijn ook nog te verkrijgen:

 
12 exclusieve buttons, ontworpen door Karel en mijzelf. Met een metalen achterkant en makkelijk sluitbare pin.
Slechts 1 euro per stuk en 10 euro voor het setje van 12 (exclusief verzendkosten)!


Woorden en beelden die helen

Woorden en beelden om te delen



Dingen Die Fijn Zijn, bekend van de Geluksvissen, Geluksplanten en Echte Elspostkaarten brengt nu onder eigen naam haar eerste bundel uit. Balanceren tussen angst en liefde, met geluk daar tussen in…
Vol zelfgeschreven woorden en beelden.

Vanaf nu te koop aan 5 euro per stuk (exclusief verzendkosten).

Je mailt me (dingendiefijnzijn04@yahoo.com) wat je graag wil kopen en ik mail je de betalingsgegevens.
Je krijgt je bestelling zo spoedig mogelijk in je bus.


Liefs en alvast merci,
Els