Posts tonen met het label RoSa. Alle posts tonen
Posts tonen met het label RoSa. Alle posts tonen

donderdag 18 april 2019

Roze boeken, rood bloeden en delen

Laten we zeggen waar het op staat

Soms komen er wat dingen samen:
De nieuwsbrief van RoSa over menstruatie-armoede.
Het boek: Feministen dragen geen roze.
De petitie voor een gratis menstruatiecup voor iedere vrouw (tekenen aub).
Ik die momenteel mijn (pilvrije) regels heb.

En dan voel ik een vuur branden, noem het een opwijking.
Dan vind ik het zo jammer dat wij ons nog altijd moeten schamen voor iets dat zo natuurlijk is.
Dan vind ik het 'om de haren uit mijn hoofd te rukken'-onnozel dat tampons en maandverband en dergelijke nog steeds zo duur zijn (en er zo veel belasting op betaald moet worden). 
Dan moet ik huilen als ik denk aan de meisjes die niet naar school gaan als ze menstrueren, aan vrouwen die op straat leven en zich moeten behelpen met toiletpapier uit de bibliotheek,...

Daarom dit bericht van mij aan jou: lees dat boek, teken die petitie, deel je maandverband,...
Heb jij nog ideetjes? Alle kleine beetjes helpen.
(Ik heb nog maandverband staan van de tijd dat ik nog geen wasbaar maandverband droeg, dat ga ik aan de daklozenorganisatie geven die op mijn werk de overschot van brood komt ophalen.)

Laten we er samen een roze-rode golf van maken!


En laten we ons niet schamen maar trots zijn op ons bloed!

''Of iets verspilde tijd is geweest, hangt af van wat je doet met de ervaring.''
-Auguste Rodin-

Liefs Els

donderdag 29 november 2018

#Tietloze

Nooit meer een #Tietloze

Het is weer dié tijd van het jaar: er mag gestemd worden voor dé Tijdloze, feestje!
Maaaaar jammer genoeg staan er jaar na jaar amper vrouwen in deze geweldige lijst. Terwijl er zo veel geweldige vrouwen-muziek is. Ikzelf stem al jaren op vrouwen, omdat ik dat probleem ook al had opgemerkt. Dit jaar ben ik niet de enige die er zo over denkt, RoSa vzw deelt mijn opwijking :)

Zij vragen aandacht voor het tekort aan vrouwen door middel van geweldig mooie buttons én de #Tietloze als hashtag.
Ik kon dit jaar niet goed kiezen en heb dus gekeken naar de liedjes van mijn itunes-lijst die ik afgelopen periode het meest heb afgespeeld, dat waren Trixie en Chris(tine). Valerie staat sowieso altijd op één bij mij :)

Voor zij die niet weten wat kiezen, een mini-kijkje in de vrouwenafdeling van onze cd collectie:

Donker en scheef, zoals deze dag ;)

Hoe komt het dat er zo weinig vrouwen in de lijst staan als er zo veel goede vrouwen muziek maken? Ik denk dat het te maken heeft met representering: zo lang er veel mannen in die lijsten staan blijven wij onbewust ook op mannen stemmen. Per ongeluk als het ware, tijd voor verandering! Laat jullie dus allemaal eens goed gaan en stem voor tieten.
Gestemd? Ik hoor graag jullie top 3!

Ahja, bedankt voor het stemmen op "opwijking" maar we hebben weer de shortlist niet gehaald :(

Ik heb trouwens net een geweldig boek uit: Dat kan beter!
Klik op de link hierboven, dan kan je ineens (onderaan) mijn recensie lezen. Snel bestellen en beginnen lezen, dan heb je iets boeiends te vertellen aan de komende feestdissen ;)


''Er komt een moment dat je moet opofferen wie je bent om te worden wie je kunt zijn.''
-Charles Du Bos-


Maak er nog een fijne opwijkende donderdag van,
Els