zondag 29 november 2015

Water, wandelen en wensen

Zondag

Ondanks de regen gingen we, gezellig onder een paraplu, toch wandelen.
Eerst even vloekend want het ging toch droog blijven in de voormiddag? Maar al snel begon de fun. Wandelen met dit weer maakt dat ik me toch wat heldhaftig voel én er is modder: fun!
Dank u Karel omdat gij aan de laarzen had gedacht :)

Wat zie ik daar? Is het een?

Jawel, een Geluksplant!

En beestjes!

Galloways! Lieve pluche koeien dus, fijn.

En nog meer beestjes: een Geluksvis!

Propere botjes.

Iets minder proper :) Maar des te leuker!
 Dank u wel Natuurpunt voor deze mooie wandeling in de Hobokense polder.


En dit, dit is het bewijs dat een Wensenboom een heel goed idee is. En dit is tevens het voordeel van zelf je boom moeten opruimen :) Mijn Wensenboom heeft er nog geen week gestaan en er hingen al 4 wensen in. Zo hartverwarmend en deugddoend! (En maar 1 wens is van mijzelf, linksboven!)
'Gemiste kans gemeente Beveren zeggen wij dan in koor!'
Want amai, wat een deugddoende reacties heb ik in mijn mailbox en hier op mijn blog gekregen. Iedereen was zo voor de boom en tegen de afbraak, dat geeft me zin in meer.
Ik broed nog over een nieuwe boom maar tips en ideetjes zijn welkom. Merci ook aan iedereen die me al nuttige tips heeft gestuurd!

Ook een dikke merci aan iedereen die al Echte Els schriftjes heeft besteld!

Nog een fijne, warme zondag gewenst.

Wie bang is voor de dissonant, offert zichzelf
op het altaar van de harmonie.
-Thomas Feichtinger-

Liefs Els

donderdag 26 november 2015

Ik ben...

Vaarwel Wensenboom

Jawel, morgen nemen we al afscheid van de Wensenboom :(
Omdat ik echt heel graag wou dat mijn Wensenboom een lang leven zou leiden heb ik een mail gestuurd naar de desbetreffende groendienst. Ik heb alles heel duidelijk uitgelegd en een link naar mijn blog toegevoegd, hun antwoord kwam heel snel en was heel 'nee'...
Pff...
Of dat nu goed of slecht is weet ik niet maar ik kreeg ook nog de opdracht alles zelf te verwijderen. Op mij had dit een nog deprimerender effect.
Ik voelde me weer net als toen ik kind was. Om het kind 'eens goed te laten voelen' wat het fout deed mag het zelf zijn/haar fout gaan herstellen. Dat ik mij zo voelde zal wel eerder aan mij liggen dan aan hun mail maar toch...


Ik voelde me klein en stom en naïef én een onnozele 'mooser' die daarenboven nog eens de wet had overtreden ook. Niet happy dus :)
En toen dacht ik aan de woorden van Truus Druyts : wat je achter 'Ik Ben' zet bepaald hoe je je voelt en wat je zelfbeeld is. Om te groeien en jezelf meer graag te zien moet je beginnen met je 'Ik Ben's' te veranderen.
In dit geval van:
Ik ben onnozel
Ik ben naiëf
Ik ben een mooser

Naar:
Ik ben vooruitstrevend, volg niet het geijkte pad
Ik ben een positieve, goed bedoelende soort van hippie
Ik ben een Mooser

Truus heeft me al meerdere malen geholpen, via haar wijze raad in haar radioprogramma op zondagavond. Ik geloof in 'goeroe Truus', noem het een opwijking :)
(Ik noem Truus een goeroe, zo noemt zij zichzelf niet hoor.)
Truus kan van die simpele dingen zeggen die te eenvoudig lijken om te werken maar die verrassend effectief blijken te zijn als je ze toepast.

Wat ik dus deed en daarom denk ik nu: jammer voor Hof Ter Saksen, gemiste kans, ik begin gewoon ergens anders een Wensenboom! Nog geen idee waar maar ik hou jullie op de hoogte...




Bomen genoeg :)

Wijsheid is een kwestie van keuzes maken,
zoals afzien van kleinere genoegens
ten gunste van grotere.
-Rick Hanson, Richard Mendius-

Nog een fijne opwijkende donderdag!
Liefs Els

Ps: Er zijn nog schriftjes!

dinsdag 24 november 2015

Dank

Dank, dank, dank

Dank aan alle lieverds die al Echte Els Schriftjes bestelden! Voor wie nog goesting zou hebben: voor 3 euro kan u uw eigen exemplaren bestellen :)

Dank aan alle vogels die onze tuin opfleuren:


Dank aan Jeanne, voor de lieve post in mijn brievenbus:


En dank aan alle mensen die volop mee lichtpuntjes verspreiden!
Maak er nog een mooie Dankbare DinsDag van lieverds!

Zij die dansten werden voor gek aangezien
door hen die de muziek niet konden horen.
-Friedrich Nietzsche-

Liefs, Els

zondag 22 november 2015

De Wensenboom

Een wens van mij

Een wens van mij was, al een hele tijd, om een Wensenboom te beginnen. Ik had ook al lang een boom in gedachten: Bertje Beuk in Hof Ter Saksen te Haasdonk.
Enkele dingen hielden mij tegen: mijn favoriete bos is in feite een (heel goed) onderhouden park. Ze gaan daar misschien niet zo blij zijn met 'rommel' in hun bomen. En misschien is het ook een beetje tegen de wet? Hoewel ik niets ophang wat niet met een eenvoudige knip van een schaar kan verwijderd worden. En ik wil met mijn guerrillakindness ook geen bos-vervuiling aanmoedigen (niet iedereen ziet misschien het onderscheid tussen wat ik doe en gewoon afval in het bos droppen?).

Maar alla, ik deed het toch. Mijn eigen Wensenboom creëren! Deze donkere dagen (letterlijk en figuurlijk) vragen om extra lichte maatregelen. Ik hoop bij deze mijn steentje bij te dragen aan een nog mooiere wereld. En ik hoop dat de mensen van de Groendienst van Beveren er ook zo over denken :)

Ik roep jullie dan ook allemaal op om ze snel mogelijk naar daar te gaan en ook jullie wens op te hangen. Opdat we samen altijd meer kunnen bereiken dan alleen!

Labels + pen aanwezig!

Mijn wens :)

Dat kan voller!

Hier is het!

En voor de mensen die te ver wonen: begin ook een Wensenboom in je eigen buurt! Laten we samen geluk en liefde verspreiden!
Voor wie gelooft komen wensen en dromen uit!

Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
-Albert Einstein-


Nog een fijne zondag,
dikke kus
Els

zaterdag 21 november 2015

Ze zijn er weer....

...de schriftjes!

Joepie, het is gelukt, de schriftjes met Echte Elsen er op zijn er weer!
Wegens gigantisch succes waren ze vorige keer direct uitverkocht -bloos- :)
Maar nu zijn ze er dus weer, nog op tijd voor de feestdagen:

Liefs - I Know - Hou me vast

Bloem - Celebrate - Thinking of you

Schommel -Vos

Voor betere foto's kijk je best even hier :) Op een grijze dag als vandaag zat er fotografisch gezien niet meer in :)

Elk van deze 8 schriftjes is in meerdere exemplaren te bestellen. Allemaal met blanco pagina's, formaat A6 en Eco uitvoering. 3 Euro per stuk.

Mail maar als jullie interesse hebben (adres hiernaast, in zijkolom).

Het mooiste geschenk dat je kunt geven,
is een stukje van jezelf.
-Ralph Waldo Emerson-

Nog een fijne zaterdag,
liefs Els



donderdag 19 november 2015

Bang zijn versus angst

Wat te doen in donkere dagen?

Pff, het zijn en blijven donkere dagen en dan gaat mijn hoofd malen...
Ik wil mijn leven niet laten bepalen door angst. Angst laat ik niet toe maar dat wil niet zeggen dat ik niet vaak bang ben, zeker de laatste tijd. Klinkt misschien als een te verwaarlozen verschil maar voor mij is het best een belangrijk onderscheid. Noem het een opwijking :) Bang zijn is een tijdelijk gevoel, in angst leven is een 'way of life' die je hele doen en laten gaat bepalen.

Wat ik in mijn na-jaren heb geleerd is dat machteloosheid voelen voor mij één van de pijnlijkste dingen is. Ik wil doen, het gevoel hebben dat ik iets kan betekenen.
Dus verspreid ik geluk en probeer ik de lichtpuntjes te blijven zien.

Maar is dat genoeg? Tuurlijk niet. Dus piekerde ik verder en bedacht nog iets wat ik (wij) kan doen: verhalen vertellen en naar verhalen luisteren!
Ik leg het uit :) Volgens mij heeft iedereen een verhaal en dat verhaal bepaalt alles. Dat bepaalt wie je bent, wat je doet, waarom je dat doet, wat je denkt en voelt... Of niet doet, denkt, voelt...
Op kleine en grote schaal kan het helpen mensen hun verhaal te kennen en zo te begrijpen waarom ze dingen doen. Maar vaak durven we ons verhaal niet te vertellen, hebben we geen tijd om naar anderen te luisteren, willen we bezig zijn met 'belangrijke' dingen want we hebben al zo weinig tijd...

Hier in blogland zijn er al vele mensen (waaronder ikzelf) die hun verhaal hebben verteld. En voor mijzelf gesproken: ik heb daar nog geen dag spijt van gehad. De steun en begrip die ik hier kreeg waren een enorme hulp. En met mijn verhalen hoop ik ook anderen te helpen.
Ik ga mij vanaf nu proberen nog meer open te stellen voor de verhalen van de mensen die mijn pad kruisen. Proberen begrijpen waarom ze dingen doen en wie ze echt zijn.
Ik denk dat het in bange tijden nog belangrijker is om geen muur om ons heen te bouwen. Ik denk dat het net nu loont om ons open en eerlijk en ja, dus ook kwetsbaarder, op te stellen. Omdat echt contact, iemand echt bereiken en helpen pas kan als beide partijen helemaal open en zichzelf zijn. We hebben allemaal barsten, langs daar kan het licht binnen en ook weer buiten. Metsel die barsten niet dicht maar probeer op die manier licht te verspreiden en contact te maken. Liefde te geven. Wie liefde krijt kan liefde geven. Liefde is niet eindig, hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.

Klinkt misschien allemaal wat zweverig en totaal niet aards en van deze tijd. Noem me naïef...

Ik weet dat er grote veranderingen nodig zijn, van bovenaf. Maar dat is niet mijn taak (oef!). Ik probeer op mijn eigen, kleine manier iets goeds te betekenen...


Zaadjes te planten... :)

Nog een fijne op-wijkende donderdag!


Het geheim van het leven van jouw dromen leiden,
is er direct mee te beginnen, in alles,
hoe klein ook, wat je doet.
-Mike Dooley-

Veel liefde en licht gewenst,
Els

dinsdag 17 november 2015

Lichtpuntjes...

Lichtpuntjes...als je ze wil zien zijn ze er!

 


Een straaltje zonlicht, vogels in de tuin, de glimlach van een wandelaar, een veer op je pad....
Ik hou mijn ogen, hart en ziel open.
En zeg dank voor al het moois!


Wat van een ander is, kan je weerkaatsen,
Wat van jezelf is, straal je uit.
-Oosterse wijsheid uit In het licht van de zon-

Fijne Dankbare DinsDag gewenst!
Liefs Els