donderdag 18 januari 2018

Mijn strijd

Mijn woord van januari

Vorig jaar had ik een woord van het jaar: groei. Ik was benieuwd wat mijn woord van 2018 zou worden: lichaam, aanvaarding, water,...
Voor deze maand heb ik alvast een woord: strijd.

Misschien gaat het dit jaar wel zo zijn: elke maand een woord. Of strijd blijft ook komende maanden nog mijn woord, we zullen zien.

Eerlijkheid, totdat het pijn doet, dat is ook één van mijn opwijkingen.
Dus ga ik weer maar eens met de billen bloot;)

Ik zag Three billboards, ik begon aan de Mijn strijd reeks en las stukje per stukje Trauma en herstel (op aanraden van Griet Op de Beeck), ik las ook vanalles over #timesup. Dat allemaal samen maakte me bewust van mijn woord 'Strijd'.
Ik dacht na over Lotte die naar Zweden verhuisde, Prentje die een cursus gaat volgen in Kopenhagen,... Els die nog in haar geboortedorp woont en droomt van Zweden en pottenbakken én schrijfcursussen en... Sommige dingen (cursussen) vallen uit de boot wegens niet te combineren met mijn werkuren, sommige dingen vallen uit de boot wegens...
Wegens angsten, onzekerheden, een laag zelfbeeld, nood aan structuur en dingen die vertrouwd zijn.
PTSS en een lastig verleden...

Ik wil op de barricaden staan, ik wil de wijde wereld intrekken, ik wil leren en ontdekken en groeien. Groots, breed, ruim, ver, diep,...
Maar ik blijf dichtbij, vertrouwd, klein, veilig,...

Niet omdat ik bang ben (of misschien wel) maar omdat ik voel dat ik dat nu nodig heb. Nog steeds, nog lang, wie weet. Voor altijd, misschien.
En dat is dan Mijn strijd: klein en dichtbij.
Of misschien is mijn grootste strijd wel de strijd om tevreden te zijn met mijn kleine strijd en niet constant te denken dat een grote strijd beter is.
Ik moet hier best wel een beetje van huilen.
Had het soms graag anders gezien.
Maar het is wat het is.
Punt.



Het is wat het is en het is goed zo. Wat het ook is.
Ik ga klein strijden en groeien, bloeien op mijn manier.
En jij?

''Wil je de gevangene zijn van je verleden of de pionier van jouw toekomst?''
-Deepak Choprak-

Liefs Els

8 opmerkingen:

  1. En wie bepaalt wat groot en wat klein is?
    Jij staat al lang op barricades, jij trekt de wijde wereld in, jij leert, ontdekt en groeit dat het een lieve lust is! Meet jezelf niet af aan anderen, maar aan jezelf lieve Els. Ik zeg ‘eigenliefde’.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vroeger op mijn kinderkamer een poster aan de muur hangen "Het zijn de kleine dingen die het doen". Een mooie wijsheid, die jij op een fantastische manier in de praktijk brengt! Ieder doet wat het best voelt voor hem/haar. Dus ga maar door met je kleine strijd! Meer moet dat niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opeens dringt het liedje "Laat het gaan" van Frozen zich hardnekkig aan mij op. Is het de strijd of het loslaten of zit de strijd in het loslaten... Veel kracht en moed lieve Els en Ageeth heeft een punt. Eigenliefde is je beste bondgenoot. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zeg: mildheid.
    Ik vind dat je groeit, je leert jezelf steeds beter kennen, beseft wat je nodig hebt, ... en leert mij in ieder heel veel bij met jouw (zelf)inzichten en film- & boekentips. Je hoeft jezelf niet te vergelijken met anderen. Je bent helemaal prima zoals je bent met kleine of grote strijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!