dinsdag 23 augustus 2022

Luikjes die opengaan

Heb jij dat ook?

Heb jij dat ook, dat je iemand iets hoort zeggen en denkt: Ja, zo is het, waarom dacht ik dat zelf nooit!? Wel, dat had ik een paar maal bij Lieke Marsman in Zomergasten. 

Ik ben een angstige doemdenker. Mijn ptss heeft daar niet zo positief aan bij gedragen. Toen we begin augustus 5 dagen naar Engeland gingen deed ik dan ook bijna in mijn broek. Het was 3 jaar geleden dat we 'echt' op reis gingen. Ondertussen was er Brexit, hadden we een reispas nodig, is er nog steeds een pandemie,... Maar, zoals Karel al voorspelde was het een zeer fijne (niet enge) reis. 

Laatst las ik dat elke reis uit 3 delen bestaat: de voorpret, de reis zelf en de napret (mooie herinneringen). Deel één heb ik dus nooit. Bij mij is het 'voorangst' :) Wat maakt dat ik dus een derde van mijn reis 'mis'.

Het is ook niet enkel voorangst. Ik heb ook een beetje de schrik om te hoge verwachtingen te hebben, zodat het alleen maar kan tegenslagen.

Aan die angst werk ik, in therapie en door dingen waar ik bang voor ben toch te doen.

Lieke leerde me dat hoge verwachtingen hebben goed is. Ja, het kan tegenvallen, maar wat dan nog. Leg de lat gewoon hoog, qua verwachtingen. (Dan is je deel één alvast wél fijn.) Ik hoorde het haar zeggen en het klikte in mijn hoofd: Oh ja, zo kan het ook! Geen idee of ik zo kan omdenken maar ik ga het in ieder geval proberen. 



Herken jij dit? Die voorangst?
Heeft er wel eens een uitspraak van iemand geklikt in jouw hoofd? En volgde er toen een omslag?
 
Deze week lees ik in spoedtempo Traumasporen.  Die heb ik al maanden liggen en wil ik uit hebben voor Bessel zondag in Zomergasten aanschuift. Als dat lezen te zwaar wordt geniet ik verder van het derde (jammer genoeg laatste) deel van de Montagues; geweldig!
Wat lees jij nu?
 
dE LeeSclub stellen we een weekje uit wegens Karel zijn extra vakantie.  
 
 
The thing you fear the most, has no power. Your fear of it is what has the power. Facing the truth, really will set you free. -Oprah Winfrey-

Een fijne week gewenst,
Els

 

 

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi inzicht. Ik ga ook proberen zo te denken. Maar dat zal niet zo snel gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb altijd zoveel voorpret dat ik soms bang ben dat de vakantie of het uitje zelf niets zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien niet echt voorangst, maar soms denk ik wel van pffff is het al die moeite wel waard en misschien is thuisblijven gewoon beter.....ja toch wel voorangst hahahahha, want soms zie ik alles wat kan mislopen...en wat ik lees??? keiveel voor de moment: b a Paris is wel een ontdekking, en verder heel veel detectives en (scandinavische) thrillers, soms denk ik: is lezen niet evenveel waard als reizen....ik word even blij van een stapel ongelezen boeken als het vooruitzicht van een reisje

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!