Kate en Michaela.
Voor zij die Kate Tempest hebben gemist, naar het schijnt kan je het nog terug kijken, zeker doen. Naast tof en fijn is het ook zielsverruimend en hartverwarmend. Kate is iemand met een missie, een verhaal, een boodschap die de wereld mooier en beter kan maken. Eén van haar tools is Radicale Empathie. Daar ga ik wat meer op oefenen. Want dat is zooo moeilijk. Ik ben super empathisch, soms te veel. Maar vaak ook te weinig, besef ik door Kate. Te weinig voor mensen die ik echt niet begrijp, voor mensen die de wereld slechter willen maken, voor mijzelf. Daar heb ik nog zo veel te leren.Niet oordelen. Ook zo iets moeilijks. Zeker nu. Nu de bubbel al maar groter mag worden. Nu mensen je bijna gaan 'opeisen'. Je kan vaak geen nee meer zeggen, als je geen ruzie wil of iemand niet wil kwetsen. Maar ik ben er nog niet klaar voor. Ik ben een hsp controlefreak met ptss. Mijn bubbel van twee was de hemel voor mij...
Maar dan is daar Kate, als een warm dekentje. En Michaela Coel. Met I may destroy you. Een koude douche. Pijnlijk, triest, hard. Maar ook sterk, ongelooflijk sterk. De serie gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag in al zijn vormen. Michaele schreef haar eigen verhaal neer, daarnaast is ze ook de acteur en regisseur en producer en... van deze serie. Ongelooflijk knap gedaan en helemaal van nu. En ook gewoon te zien op BBC. Ja, wij zijn nog zo ouderwets dat wij gewoon tv hebben en niets van al die andere diensten...
Ik hou er wel van, van dingen, die zacht of hard zijn, die me raken, mijn blik en mijn wereld verruimen. Goed voor mijn empathie-oefening ;)
Weet je wat er zo fijn is aan al deze dingen? Je kan ze van thuis uit doen. En tijdens een concertje kan je dan wat kleuren of puzzelen. Lekker zen.
Ik moet er voor waken geen kluizenaar te worden ;) Maar ik kom nog buiten hoor, geen paniek. Om te werken, boodschappen te doen, te fietsen of te wandelen.
Hebben jullie het ook lastig met die grotere vrijheid?
Momenteel lees ik: Het feest. De personages zullen mijn vrienden niet worden maar het is spannend, goed geschreven en leest als een trein. Als een film. Dus wel een aanrader.
When time pulls lives apart
Hold your own
Hold your own
When everything is fluid, and when nothing can be known with any certainty
Hold your own
Hold your own
Hold it 'til you feel it there
As dark, and dense, and wet as earth
As vast, and bright, and sweet as air
When all there is
Is knowing that you feel what you are feeling
Hold your own
As dark, and dense, and wet as earth
As vast, and bright, and sweet as air
When all there is
Is knowing that you feel what you are feeling
Hold your own
-Kate Tempest-
Lees ze, en nog een fijne opwijkende donderdag,
Els
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!
