Posts tonen met het label de pil. Alle posts tonen
Posts tonen met het label de pil. Alle posts tonen

donderdag 7 november 2019

De pil

Mijn eigen pure zelf

Trouwe lezeres weten al dat ik graag #opwijkingen deel. Een opwijking die veelal als afwijking voelt is gewoon mijzelf zijn, met alles er op en er aan, of er niet aan.
Gewoon veel vanalles, te weinig van vanalles anders,...

Sinds ik ben gestopt met de pil (al een jaar ondertussen: woehoe!) is dat nog erger gesteld ;) Nog meer mij. Dus ja, ook dagen dat ik wat meer bitsig sta. Maar ik vind dat eigenlijk niet erg. Ik kan dat soms wel gebruiken. Ik zeg dan meer waar het op staat en laat me minder doen. Lastig voor bijvoorbeeld collega's maar best gezond voor mijn ik. Zolang dat binnen bepaalde grenzen blijft vind ik dat dus best oké.

Ik kan me ook triester en neerslachtiger voelen, soms zelfs wanhopig, ik zie duizend beren op de weg,... En toch is dat niet erg, want het voelt als meer mij.
Elke maand blijft het wel een gok wanneer de eerste druppel bloed zal vloeien maar ook dat went. En een heel mooi pluspunt: voor het eerst in 25 jaar is mijn 'slechte cholesterol' niet te hoog! Ik had altijd waarden zoals: 220, 230, 240,...en nu heb ik 179 (je mag 190 hebben)! Super goed nieuws dus. Maar ook wel weer frappant. Niemand heeft me ooit verteld dat dit één van de bijwerkingen van de pil kon zijn...

Voor zij die sceptisch zijn: ik heb niets aan mijn eetpatroon veranderd. Dat is best gezond maar dat was het altijd al omdat ik niet een nog hogere cholesterol wou. Mijn 'goede cholesterol' was trouwens net als alle vorige jaren ook heel goed. Daar werk ik al jaren aan en dat ga ik ook blijven doen, al is het nu niet meer zo hard nodig.

Ik heb ook geen pil-vrije-hoofdpijn-week meer. En ik voel echt wanneer ik mijn eisprong heb: alles en iedereen kan er dan plots heel aantrekkelijk uit zien :)
Maar zo geil als een Duracell-konijn ben ik niet geworden...

Voor zij die nog twijfelen: doen! Ik wist wel al dat het niet zo gezond was maar mijn cholesterol-waarden vind ik toch echt hallucinant!
Heb je nog twijfels: raadpleeg dan eens een homeopaat. Die van mij gaf me iets om mijn lever te ontgiften na het stoppen met de pil en ze raadde me ook salie-thee aan om al die hormonen wat op zijn plaats te krijgen. Heeft me goed geholpen!

Ik hou van aalscholvers!

Oh ja: wil je iets brandend actueel lezen op deze druilerige donderdag lees dan: Brand! Must read als je een klimaat-depressie hebt (als je die nog niet hebt leef je onder een steen).


Tip voor de geschenkjesperiode die er aan komt: Ergens tussen vaalwit en flessengroen. Koop je niets van mij koop dan toch bij iemand anders die zelf dingen maakt, schrijft, verkoopt. Boeken in je lokale boekenwinkel bijvoorbeeld. Favorieten van mij zijn: de Buchbar, de Groene Waterman, het Paard van Troje,...
Of een bon van je favoriete koffiehuis, zoals daar zijn: Café Kamiel, Café Boekowski, de Wasbar,...
Maak echte mensen blij door iets bij hen te kopen en je geliefden iets te geven wat echt vol warmte zit!
Of geef een bon om samen iets te gaan doen.
Goeroe Els heeft gesproken :)


''Denk dansend in de wolken, bevrijd van aardse meningen.''
-Red Haircrow-


Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

donderdag 13 juni 2019

Pilvrij

Pilvrij, dat past mij.

Zoals beloofd deel ik met jullie mijn ervaringen als pilvrije vrouw. Ik ben ondertussen een dik half jaar pilvrij, en dat na meer dan 25 jaar pillen slikken.
Kan ik al veel zinnings zeggen? Niet echt, vrees ik. Maar ik probeer het toch, noem het een opwijking ;)

Wat ik eerst en vooral wil zeggen is dat je het gewoon heel graag zelf moet willen, om welke reden dan ook. Ten tweede denk ik dat het bij iedereen verschillend kan/zal verlopen.
Mijn gynaecologe waarschuwde me voor meer bloed en meer pijn, minder regelmaat, meer chaos.
Pas na een jaar weet je echt waar je vanaf dan aan toe bent. Ik zit nog maar op de helft dus ik kan in feite nog geen echte conclusies trekken maar wat ik wel al weet is dit:
-ik ben echt blij dat ik eindelijk de stap heb genomen.
-ik voel me gezonder en vrijer.
-ik voel me meer mijzelf. Als ik diep zit maar ook als ik hoog vlieg.
-er zijn meer ups en downs maar ze voelen meer als een onderdeel van mij dan als iets dat mij overkomt.
-er is minder bloed.
-er is minder pijn.
-na een paar weken quasi continue hoofdpijn helemaal in het begin heb ik amper nog hoofdpijn tijdens mijn regels zelf.
-jammer genoeg is mijn 'zwangerschapsmasker' er nog steeds (dat is iets dat je niet enkel tijdens een zwangerschap maar dus ook na jaren pilgebruik kan krijgen).
-er zit amper regelmaat in mijn cyclus. En ja dat is lastig (vooral als je vaak gaat zwemmen) maar op de één of andere manier kan ik het wel aanvaarden (en dat is als giga controlefreak best wel een dingetje). Ik denk dat die aanvaarding ook schuilt in het me goed voelen in mijn eigen cyclus-tempo.
-ik heb geen giga libido-boost gekregen maar heb wel momenten dat ik me meer 'dierlijk'-ongeremd voel. Al klinkt het heel fout om het zo op te schrijven ;) Dat Karel gesteriliseerd is ondertussen kan er natuurlijk ook mee te maken hebben...
-ik ben niet verdikt, nog afgevallen. Mijn gewicht schommelt wel iets meer, door het vasthouden van vocht enzo, denk ik.



Ik ben dus nog steeds heel blij met mijn beslissing.
Over een half jaar laat ik mijn definitieve oordeel weten.
En jij? wat kies jij? En waarom? En hoe voelt dat?

Wie goesting heeft: Koop Ergens tussen vaalwit en flessengroen als u mijn hart wil doen zingen.


Het leven is kort, vergeef snel, kus traag.
-Mark Twain-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els