donderdag 9 januari 2020

dE LeeSclub las: De sterrengever

Woolf

Goedemiddag leesclubbers! Thee en koekjes klaar? Ik heb Earl Grey thee van de Waitrose (souvenir uit Engeland) en nootjes ipv koekjes :)
We lazen afgelopen weken samen het prachtige boek: De sterrengever. Aan jullie reacties te lezen zijn jullie ook fan. Blij!
Ons volgende boek past bij mijn nieuwe vrouw-fascinatie: Virginia Woolf. Jullie zagen misschien wel al een iets voorbijkomen op mijn Instagram...
We lezen samen Anders dan wij, een geweldig jeugdboek maar ook echt een aanrader voor volwassen. En dat bespreken we hier op donderdag 20 februari!



Mijn recensie over De sterrengever:

Ik hou van Jojo, van alles van Jojo. Bijna alles, op de één of ander manier vond ik Dans met mij maar niets. Dus ondanks mijn liefde voor Jojo is er ook altijd even bang afwachten. Maar ik kan je zeggen: dat was niet nodig! Want wow! De sterrengever is één van de beste boeken van 2019, misschien wel het mooiste van Moyes Ooit. En dat zeggen na de fenomenale Louisa Clark-reeks betekent heel wat. De cover is fantastisch, de inhoud nog meer. Dit is Jojo op haar best: personages die in een wip je hart veroveren, dialogen die van prachtig beschreven berglandschap (het mijnstadje Baileyville in Kentucky).

De 5 vrouwen van de WPA Paardenbibliotheek veroveren binnen de kortste keren het hart van (bijna) alle stugge bergbewoners (én dat van jou). Ze zetten met hun moedige project de hele gemeenschap op stelten en veranderen een heleboel levens ten goede. En dat in een tijd waarin dat verre van evident was, 1937. Alice, Margery, Beth, Lizzy en Sophia zijn vrouwen vol moed, lef en doorzettingsvermogen. Naast hun persoonlijke problemen hebben ze een gezonde dosis intelligentie en humor; prachtvrouwen. Ik wou dat ik me bij hen kon aansluiten. Vriendinnen om jaloers op te zijn.
Maar ook de mannen zoals Fred en Sven, de muilezels zoals Charley, de bergbewoners én het adembenemende landschap; alles en iedereen verovert pijlsnel je hart.

Jojo Moyes bezit de gave om verhalen te schrijven die je ontroeren, begeesteren, je aan het papier gekluisterd houden en doen verlangen naar meer. Je gaat ook almaar trager en trager lezen als je het einde van het boek nadert. Je wil geen afscheid nemen, je vreest het zwarte gat dat gegarandeerd volgt na het dichtslaan van dit prachtboek.
In dit geval is het boek ook nog eens geïnspireerd door een waargebeurd verhaal; dat maakt het voor mij nog prachtiger.

De sterrengever heeft alles: een spannend verhaal, aimabele hoofdrolspelers, feminisme, girlpower, humor, een decor dat hart en ziel beroert én een flinke snuif romantiek. 
Het boek doet me denken aan Het Moerasmeisje en Wild; Reese Witherspoon weet dus wat haar te doen staat: verfilmen!



Prachtboek hé!? Ik duim dat er snel een nieuwe Jojo mag komen! Grote fan!
En jullie?

Ik lees veel (zie hier), ik lees uiteenlopende dingen. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze gaan over opwijkende mensen. Daar hou ik van.
Nog opwijkende boekentips?

Bedankt voor al jullie meelezen en reacties. Doen jullie weer mee?
 

''Durf een afwijkende mening te hebben. Elke waarheid was eens een zonderlinge opvatting.''
-Bertrand Russell-

Liefs Els



Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

7 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek achter elkaar uitgelezen. Mooi! Ik dacht dat het volgende week pas besproken werd hier, dus nu ben ik te laat. Morgen mijn verslagje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet gelezen, maar nu nieuwsgierig en dus noteer ik de titel. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik laat boeken van deze schrijver juist automatisch links liggen ; ) Maar je maakt me nu toch nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zo genoten van De sterrengever in de donkere dagen voor kerst! Als bibliotheekmedewerker ontroerde mij de inzet van de prachtige vrouwen! Het eerste boek dat ik daarna wilde lezen kon mij niet raken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het nadeel van echt goede boeken; het zwarte gat en de hoge lat...

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!