donderdag 29 december 2022

Lijstje nummer 3

De Boeken!

Ik lees veel, ik lees graag. Ik deel mijn enthousiasme over boeken vol plezier, noem het een opwijking. En hoewel het nog giga druk is op het werk neem ik graag even de tijd om mijn favoriete boeken van 2022 in een lijstje te gieten.
Let wel: ik las 200 boeken afgelopen jaar, uit die stapel pareltjes 10 favorieten halen is bijna onmogelijk. Ik ben dan ook al weken aan het schuiven en puzzelen en wisselen en... Een paar moesten er zeker in (wie mij een beetje volgt kan ze al raden) maar de rest was moeilijker. Ik heb een top 25 en daaruit kies ik er vandaag, nu op dit moment 10:
 
 
Zoals je kan zien is het nog half donker :) Morgen, straks, kies ik er misschien andere maar deze zijn het voor nu. Sommige lazen we al met dE LeeSclub, andere gaan we volgend jaar samen lezen. Weer andere prees ik hier of op mijn Insta al eens aan. 
Hier gaan we dan, in willekeurige volgorde:
 
*Heerlijk monster: Must read, wijsheid en schoonheid in één!
*Tekenen van het universum: Wijs, zet je aan het denken en leest als een trein. 
*Zelf doen: Herkenbaar, slim en leuk. 
*Diepdiepblauw: Heeft me diep geraakt (pun intended). En veel bijgeleerd.
*Lark & Kasim: Heeft mijn wereld opengetrokken. 
*Omdat ze leven: Deed mij, bewust kindvrij, huilen.  
*Het voorval: Boek én film een mokerslag. 
*De spronglaag: Diep ontroerend, grappig, pijnlijk.  
*Mijn lagen: Ontroerend herkenbaar. 
*Ik ben mijn muze: Empowerend inspirerend. 
 
Dat je deze boeken moét lezen staat vast! Toch nog twijfels? Meer overtuiging nodig? Check ze op mijn Goodreads.  
 
Dat ik graag vrouwen, autofictie en queer boeken lees is wel duidelijk zie ik. Fijn! Want vrouwen, queer personen en autofictie krijgen nog te weinig aandacht, te weinig lof en prijzen. Ze blijven in de eindejaarslijstjes ontbreken, zelfs in de lijstjes van vrouwen. Ik heb al zitten huilen met de pet op. #FIXDITNU Ik ben ooit begonnen met het bewust lezen van (bijna) alleen maar vrouwen maar ondertussen is het een verslaving. Ik zou niet anders meer willen! 
 
Heel af en toe maak ik tijd voor een man. De laatste skilift bijvoorbeeld. Net uit, twee weken in gelezen en van elke pagina genoten. 
 
Lees ze en laat het me vooral weten als je iets uit mijn lijstje hebt gelezen!
 
Alvast mijn beste wensen voor 2023 en vier het zoals het bij je past.
Wij doen het wederom gezellig met ons tweetjes.
 
 
For words to have meaning, they have to be read.
-Kae Tempest-
 
Liefs,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    
 
 
 

1 opmerking:

  1. Wat heb je veel gelezen! Leuk om je top 10 te zien. Ik heb er niets van gelezen, maar ik vind het altijd leuk om boekenlijstjes te lezen.
    Fijne jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!