Posts tonen met het label lijstjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lijstjes. Alle posts tonen

dinsdag 26 december 2023

Lijstje 2

Gezien.

Allereerst: een fijne tweede Kerst! En aan zij die, zoals ik, toch moeten werken: sterkte!
Deze week zal het al iets minder druk zijn op het werk maar werk ik nog méér dagen (waaronder 4 vroeges, 3 na elkaar) dus zal ik nog meer kapot zijn. Op Kerstavond haalde ik net half negen ;) Maar we vieren alle dagen gewoon met ons tweetjes dus dat is niet erg. 

Ik ben dE LeeSclub niet vergeten maar stel ze uit naar januari. 

Vandaag ben ik aan mijn tweede lijstje toe, de mooie dingen die ik zag. In willekeurige volgorde:

* And just like that. Serie. Heel wat kritiek op, onterecht vind ik. Het is SATC maar dan helemaal van nu en ik hou er van!

* Booskmart. Film. Al een oudere film maar nu voor het eerst gezien en me kapot gelachen. Female gaze humor is zo veel beter!

*Barbie. Beste film. Wijs, mooi, grappig, origineel,...

*Ammonite. Kate én Saoirse. Sterke vrouwen, fossielen, ik was daar aan die kust al eens, queer, wat wil een mens nog meer,...

* All the beauty and the bloodshed. Docu. Moedig, mooi, mokerslag. 

*Nan Goldin in het Stedelijk museum. Aansluitend bij de docu. Wat een tentoonstelling! Zo onder de indruk. This will not end well.

*The woman in the wall. Serie. Ik zag veel geweldige series op BBC maar deze greep me echt aan. 

*De zonsopgang op de Tor. Waar de foto van onze kerstkaart genomen werd. Al vaak beklommen maar nog nooit voor de zon opkwam. Magisch om het ontwaken van de wereld vanop die plek mee te maken!

*Being Kae Tempest. Docu. Eén van de boeiendste artiesten van deze tijd!

*Het uur van de wolf: Barbara Stok. Docu. Wat een geweldige vrouw, boeiend! Ook fan van haar boeken. 
 
Wat/wie was voedsel voor jouw ogen en ziel?



 
Momenteel lees ik: De kwetsbaren. Zo mooi. 
 
Hope is the thing with feathers
that perches in the soul
and sings the tune without the words
and never stops at all.
-Emily Dickinson-
 
 

Sterkte of veel plezier deze week, wat er je past,
Els
 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 



 

dinsdag 19 december 2023

Lijstje 1

De mensen

Mijn eerste lijstje: de mensen die me geïnspireerd, ontroerd, geraakt, verwarmd, verward hebben.
 
In willekeurige volgorde:
*De moedige mensen van XR. Die zich onvermoeid inzetten voor onze toekomst!
*Alle activisten wereldwijd. De mensen die hun nek uitsteken, hun leven wagen, opkomen voor hun (en onze) idealen.
*Nan Goldin. Voor haar activisme én haar prachtige werk. Nog te zien in het Stedelijk.  
*De Bloomsbury group. Voor hun werk, hun levens en een prachtige vakantie.  
*Greta Gerwig. Voor al haar films en Barbie in het bijzonder! 
*Boygenius. Meest geluisterd volgens mijn Wrapped. 
*Politiek PR met Katrien. Oftewel: Elisabeth Lucie Baeten. Pijnlijk grappig, altijd boenk er op.
*Nikki Dekker. Inspirerend en enthousiasmerend. In het echt én op papier.
*Amanda Palmer. Voor haar echtheid, openheid, warmte.
*Benjy & Adriene. Voor hun aanmoediging elke maandag. 
 
 
Ook nog een dikke kus voor Alice Oseman want er komt na Heartstopper 5 nog een boek 6! Yes!
 
Dear Love, what would you have me know today about mistakes?
-schrijftip van Elizabeth Gilbert-
 
Liefs en tot volgende week,
Els
 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 

donderdag 29 december 2022

Lijstje nummer 3

De Boeken!

Ik lees veel, ik lees graag. Ik deel mijn enthousiasme over boeken vol plezier, noem het een opwijking. En hoewel het nog giga druk is op het werk neem ik graag even de tijd om mijn favoriete boeken van 2022 in een lijstje te gieten.
Let wel: ik las 200 boeken afgelopen jaar, uit die stapel pareltjes 10 favorieten halen is bijna onmogelijk. Ik ben dan ook al weken aan het schuiven en puzzelen en wisselen en... Een paar moesten er zeker in (wie mij een beetje volgt kan ze al raden) maar de rest was moeilijker. Ik heb een top 25 en daaruit kies ik er vandaag, nu op dit moment 10:
 
 
Zoals je kan zien is het nog half donker :) Morgen, straks, kies ik er misschien andere maar deze zijn het voor nu. Sommige lazen we al met dE LeeSclub, andere gaan we volgend jaar samen lezen. Weer andere prees ik hier of op mijn Insta al eens aan. 
Hier gaan we dan, in willekeurige volgorde:
 
*Heerlijk monster: Must read, wijsheid en schoonheid in één!
*Tekenen van het universum: Wijs, zet je aan het denken en leest als een trein. 
*Zelf doen: Herkenbaar, slim en leuk. 
*Diepdiepblauw: Heeft me diep geraakt (pun intended). En veel bijgeleerd.
*Lark & Kasim: Heeft mijn wereld opengetrokken. 
*Omdat ze leven: Deed mij, bewust kindvrij, huilen.  
*Het voorval: Boek én film een mokerslag. 
*De spronglaag: Diep ontroerend, grappig, pijnlijk.  
*Mijn lagen: Ontroerend herkenbaar. 
*Ik ben mijn muze: Empowerend inspirerend. 
 
Dat je deze boeken moét lezen staat vast! Toch nog twijfels? Meer overtuiging nodig? Check ze op mijn Goodreads.  
 
Dat ik graag vrouwen, autofictie en queer boeken lees is wel duidelijk zie ik. Fijn! Want vrouwen, queer personen en autofictie krijgen nog te weinig aandacht, te weinig lof en prijzen. Ze blijven in de eindejaarslijstjes ontbreken, zelfs in de lijstjes van vrouwen. Ik heb al zitten huilen met de pet op. #FIXDITNU Ik ben ooit begonnen met het bewust lezen van (bijna) alleen maar vrouwen maar ondertussen is het een verslaving. Ik zou niet anders meer willen! 
 
Heel af en toe maak ik tijd voor een man. De laatste skilift bijvoorbeeld. Net uit, twee weken in gelezen en van elke pagina genoten. 
 
Lees ze en laat het me vooral weten als je iets uit mijn lijstje hebt gelezen!
 
Alvast mijn beste wensen voor 2023 en vier het zoals het bij je past.
Wij doen het wederom gezellig met ons tweetjes.
 
 
For words to have meaning, they have to be read.
-Kae Tempest-
 
Liefs,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    
 
 
 

donderdag 22 december 2022

Weer een lijstje:

"De mensen" Lijstje nummer 2.

Goedemorgen, ik ben nog eens hier geraakt. Het is giga druk op het werk, 4 zieken, ik moet extra uren en dagen doen, shiften wisselen,... Deze week sta ik 4 keer om 4 uur op, kapot.
En toch, toch blijf ik dingen zien die fijn zijn :) En deel ik ze graag met jullie. Noem het een opwijking.
 
En neem ik graag even tijd om "mensen" (personen is een ruim begrip dit jaar) in de kijker te zetten die me extra deden glimlachen, me inspireerden, me iets bijleerden of mijn hart (wederom) verwarmenden. Sommige mensen doen jaar na jaar mee, anderen zijn nieuwkomers. In willekeurige volgorde:
*Rupi Kaur: haar boeken zijn geweldig, zijzelf bleek in het echt fenomenaal, ze haalde me indirect uit mijn comfortzone en werd onze kerstkaart :)
*Nahko: zijn muziek sleurde me door de dagen (Dragonfly op repeat), hij kreeg ons zo gek dat we naar Zwitserland gingen en Music for Life was één van de fijnste weekends van het jaar! 
*Kae: als Nahko niet opstond dan was het Kae wel. Diens muziek is zielsveroverend en diens optreden op Gent Jazz was het beste dat ik dit jaar meemaakte!
*Fleur Pierets: voor haar queer activisme en feminsime. Online, op een podium, in een boek én in het echt geweldig!
*River Derwent: voor de beste zwembeurten van dit jaar. Dank aan de schapen voor het gezelschap. Dat de natuur vaker juridische rechten krijgt vind ik niet meer dan normaal. 
*Amanda Palmer: een Patreon van haar zijn zijn voelt een beetje als familie zijn, en dat is boeiend en spannend en fun en mooi. 
*Adriene en Benjy: al jaren een vaste waarde op maandagavond ten huize Dingen Die Fijn Zijn!
*Polly: Polly als in: Ask Polly. Super boeiende, eerlijke, aangrijpende nieuwsbrief. Aanrader om te volgen. 
*Nikki Dekker: voor haar geweldige boek Diepdiepblauw, haar podcasts en omdat ze ook in het echt een toffe is!
*Magy van Antwerpen Leest: omdat zij al veel geweldige dingen voor ons (Stadslezers) organiseerde. Met natuurlijk De Bronzen Uil als hoogtepunt!


Ook een dikke dank jullie wel aan al mijn lezers en meelezers en reageerders en... Zonder jullie was er niets aan.

Foto door: Karel.
 
Alvast een zalige Kerst en een gelukkig Nieuwjaar! Of je het nu groot viert of klein, alleen of met velen: geniet er van en hou vast aan jezelf.
Wij doen het wederom rustig met twee. 
 
These are the days
When I feel the days
Rise in my body
And I take them in hand 
-Kae-
 
Liefs,
Els
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

 

 

donderdag 8 december 2022

Lijstjestijd 2022!

Het eerste lijstje van 2022: Films/series/online dingen.

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Dus is het tijd voor een jaarlijks terugkerende opwijkende traditie: lijstjes! Dit keer begin ik met geweldige dingen die ik gezien heb. In willekeurige volgorde:
*Peaky Blinders: Nee, ik hou niet van geweld maar ik heb wel een zwak voor "united we stand, devided we fall" families. Misschien omdat ik dat zelf niet heb... En ja, Tommy is ook wel f*cking sexy ;)
*Mare of Easttown: Kate Winslet is geweldig. Donker, realistisch, grappig, female gaze,... 
*Conversations with friends: Net als Normal people (nog niet) op dvd verschenen: why!? Ik wil dat kopen! Fan! Van de boeken, van de series, van Sally. Conversations is net iets minder goed dan Normal People maar nog altijd super. Van meer mensen tegelijk houden leek nog nooit zo natuurlijk, nog nooit zo de norm die we zouden moeten nastreven...
*Anne+ : Ik zag de serie (nog) niet maar de film veroverde in al zijn queerness en diversiteit direct mijn hart. 
*Killing Eve: Donker, grappig, sexy, empowerend, romantisch, female gaze,...
*La théorie du Y: Het derde seizoen al. Met andere mensen, andere thema's maar ook veel terugkerende dingen. Boeiend, vernieuwend, ontroerend.
*Roomies: Lief, grappig, vernieuwend voor de Vlaamse kijkers, en een soort van Vlaamse La Théorie.
*Zomergasten: de laatste keer met Janine: why!? Met Lieke en Raven en... Wow. 
*Brommer op zee: een programma dat moet blijven. Ik snap echt niet dat ze moeten stoppen. Zo boeiend, elke week opnieuw. De aflevering met Connie gezien!?
*De inzichten met Fleur Pierets: Boeiend, inspirerend, badass, empowerend.



Even een poezenfoto om op adem te komen:)
 
Samenvattend kan ik zeggen dat ik amper films zag en best veel series (her) bekeek. Die zag ik voornamelijk op BBC, VRTMax of ik leende ze in de bib. Ik zag veel queer/LGBTQIA+. Ik ben dol op sterke vrouwen, voor en achter de camera. Ik verdiep me graag in andere levens en mensen. Ik hou van een female gaze, een vrouwelijke blik. Ik zag dit jaar ook best wel wat donkere dingen, maar altijd met een licht, grappig of empowerend kantje. Het was een mooi jaar om te zien. Benieuwd naar 2023. Ik hoop dat de trend naar een diverser en inclusiever beeld zich verder zet!

Waar heb jij graag naar gekeken? Tips? Ik hoor het graag in de commentaren!
Enne: jullie hebben al zeker nog een mensen én een boeken lijstje te goed.
 
Zaterdag is het eindelijk de uitreiking van De Bronzen Uil! Zo tof om in de lezersjury te mogen zitten! Nu jullie niet meer kunnen meestemmen kan ik stiekem al verklappen dat mijn favoriet Diepdiepblauw is!!!


Niet omdat de dingen moeilijk zijn, durven wij niet, maar omdat wij niet durven zijn ze moeilijk. -Seneca-

 

Lees ze, kijk ze,

Els 


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 

 

 

donderdag 18 maart 2021

Adèle Haenel

Girlcrush

Ik ben een lijstjes-mens. Elke dag heb ik wel een lijstje. Ook vandaag, op mijn vrije dag. Vaak staan daar moet-dingen op maar ik probeer er ook mag-dingen op te zetten. Dit blogbericht schrijven staat er bijvoorbeeld ook op. Bijna iets om door te strepen dus, want ja, doorstrepen is wel het fijnste aan het hebben van lijstjes.

Ik heb ook verlanglijstjes: voor mijn verjaardag, boeken uit de bib die ik wil lezen, films die ik nog wil zien, podcasts die ik wil beluisteren,... Noem het een opwijking ;)
 
Sinds kort heb ik een nieuwe girlcrush én een daarbij horend lijstje. Met dank aan de meisjes van de Lesbische Liga (geweldige podcast trouwens)! Het gaat om Adèle Haenel. Dankzij IMDb heb ik een lijstje van alle films waarin ze meespeelde. Dat lijstje heb ik ingegeven in de catalogus van de 2 bibliotheken waar we lid van zijn en zo kom ik aan mijn persoonlijke Adèle lijst!
 
Elke keer dat we naar de bib gaan ga ik kijken of er iets van haar binnen is, zo tof en spannend. In deze rare tijden waarin er niet veel spannends is (toch niet leuk-spannend), waarin je niet op rommelmarkten op schattenjacht kan gaan, waarin ik zelfs niet meer in de supermarkt kom (Karel gaat braaf alleen), is in de bib 'jagen' op films van Haenel extra tof.

Ondertussen zagen we er al een aantal, de éne al meer onze smaak dan de andere maar elke film had wel iets goed (naast Adèle dan, die is altijd goed). Ik kijk op voorhand ook niet wat voor een soort film het is, ik neem die gewoon mee en laat me verrassen. Jaja, ten huize Dingen Die Fijn zijn doen we soms heel wild en zotjes hoor ;)

Als ik alle films van dit lijstje heb gehad duik in graag in een andere actrice. Tips?


Dankzij Karel lees ik nu ook strips en graphic novels. Ik heb net Vermoorde onschuld uit en dat is echt een geweldig goed boek! Daarvoor las ik Ondanks alles, ook al zo prachtig! Lezen jullie graphic novels? Tips?

Het leven is lastig tegenwoordig en dat zal het nog wel een tijdje blijven. Maar we hebben elkaar in blogland, we hebben boeken en films. En we hebben kleine gelukskes zoals lijstjes-schatten-jagen. Al bij al hebben we best veel hé!
 
 
Het gaat er niet om waar je naar kijkt, maar om wat je ziet.
-Henry David Thoreau-
 
Nog een fijne opwijkende donderdag,
lees ze,
Els  

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 


dinsdag 26 januari 2021

Dankbaar!

Dankbare dinsdag again

Hier zijn we weer, een koude grijze dinsdag in januari. De ideale gelegenheid om nog eens een dankbaar-lijstje op te stellen.

Ik zit al meer dan een week quasi heel de tijd binnen en toch is er zo veel om dankbaar voor te zijn:
-Joe en Kamala én Amanda !
-Over poëzie gesproken, het is bijna gedichtendag. Kom alvast in de stemming met Klara
-Ik bestelde 3 dichtbundels bij De Groene Waterman, zin in.  Weer iets om naar uit te kijken (Ze moeten van over het water komen dus met de Brexit kan dat wat langer duren. Dat is niet erg, maakt de voorpret langer!) Ik vraag voor elke verjaardag enzo bonnen van daar, dan kan ik me eens laten gaan als ik het nodig heb. Zoals nu.
-De vogels in onze tuin: 6 mussen, 1 roodborstje, 1 kauw, 1 tortelduif. Hopelijk komen ze dit weekend ook want dan is het vogeltelweekend!
-De nieuwsbrief van Zita en Sara! Feestje in je brievenbus.
Ik heb me voor veel nieuwsbrieven uitgeschreven. Omdat ze me stress geven (nieuws), omdat ze me rusteloos maken (winkels), omdat ik meer rust en ruimte wil, ook in mijn inbox. Maar nieuwsbrieven die als een regenboog op een grijze dag voelen, daar kan je er niet genoeg van krijgen :) Dus nog eentje:
-De Maandag na de Zondag nieuwsbrief. Vol toffe tips.
-Zoals deze (het bos bij je thuis)!
-Wij zijn de wolven; wat een boek! Ik wil het snel uitlezen, ik wil er eeuwen over doen. Dus nu ben ik aan dag twee en ga ik weer genieten, met mondjesmaat.
-Ik kocht mijzelf een doos wasco's. Als operatie-troost. Ik kreeg ze gisteren toe en de kleurtjes maken me blij!
-Karel: hij wast me, kleedt me aan, kamt mijn haar, haalt mij uit de put,... Held, nu nog meer dan anders!



Waar ben jij dankbaar voor vandaag? Nieuwsbrief tips? Team Pacey-lid?
Laat maar horen...

''Je kunt nooit gelukkig worden als wat je doet verschilt van waarin je gelooft.''
-Freya Start-

Liefs Els
 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

donderdag 10 december 2020

Lijstjestijd 2!

De boeken

Mijn 10 favoriete boeken van 2020 kiezen is nog moeilijker dan mijn films kiezen...
In dit gezegende C-jaar las ik nog meer dan anders, Karel trouwens ook. Ik zit momenteel aan 168 boeken. Daar 10 favorietjes uithalen is quasi onmogelijk. 
Maar ik deed het toch:


Opwijken kan ook zwaar zijn ;) Letterlijk en figuurlijk.

Ik ben al dagen aan het selecteren. Sommige steken er met kop en schouders bovenuit en zou ik elke dag kiezen, andere zou ik desnoods nog ruilen. Vraag het me morgen nog eens ;)

Ze zijn bijna allemaal dit jaar uitgekomen dus zeker nog in de winkel te vinden. Doe jouw lokale boekhandelaar mijn groeten. Die van ons krijgt zeker een kerstkaartje dit jaar, voor de goede zorgen en het hartelijke welkom. Ideetje? 

In willekeurige volgorde:
-Over liefhebben en loslaten: ontroerend en enthousiasmerend. Door dit boek leerde ik mijn song van het jaar kennen.
-Ik heb een naam: #metoo op een super krachtige, kwetsbare manier.
-Greenwood: meeslepend en confronterend.
-De wilde robot: verliefd geworden op een robot, nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen!
-Jaag je ploeg over de botten van de doden: Nobelprijswinnaar én het boek van onze Leesclub! (Je kan nog mee doen).
-De grote tuin: hilarisch, leerrijk, zo anders.
-Hamnet: kies ik elke dag opnieuw voor een top 10!
-Violet bent backwards over the gras: verliefd geworden op de cover, gekocht; goed idee!
-De jongen, de mol, de vos en het paard: wow, wow, wow. MOET iedereen in huis hebben, zeker in dit lastige jaar
-De bomvolle oven: omdat we op zondag na onze wandeling niet op café konden om taartjes te eten en de krant te lezen bakte ik veel zelf. Veel Yvette, veeeeel heel lekkers!

Sommige boeken lazen we al in dE LeeSclub, andere gaan we nog lezen. Maar lees ze vooral zelf, in je eigen tempo.
En laat me ook jouw top 10 weten!
 
Volgende week mijn mensen-lijst!
 
 
''Eén enkel vriendelijk woord kan drie koude wintermaanden verwarmen.''
-Japans gezegde-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
lees ze,
Els 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   


donderdag 3 december 2020

Lijstjestijd again!

Woehoe, 2020 in lijstjes start vandaag!

Zoals elk jaar deel ik met jullie een aantal lijstjes, noem het een opwijking. 
Te beginnen met films, of toch dingen die ik op tv zag of in de cinema (die paar keren dat ze open mochten zijn). 

Het was een raar jaar. Op vele vlakken, voor iedereen. Het was voor ons ook het eerste jaar dat we veel meer vrije tv-tijd hadden wegens geen DWDD meer. Dat heeft er samen met wat lockdowns voor gezorgd dat we veel films hebben gezien én veel series (vooral op BBC). Een stuk of 50 dingen, een record voor ons. Sommige dingen waren nieuw, anderen enkel nieuw voor ons ;)

Een top 10 in willekeurige volgorde: 
-Beautiful boy: van dé Felix, met dé Thimothée, naar een prachtig boek. Tranen.
-Little women: van dé Greta, ook met dé Thimothée, én met dé Saoirse, ook naar een prachtboek. Ook tranen.
-Coco: kleurrijk, ontroerend, hartverwarmend. Tranen om mijn moemoe.
-Hidden figures: super empowerend verhaal van 3 slimme, geweldige Afro-amerikaanse vrouwen bij NASA. Girlpower!
-Eté '85: naar het geweldige boek van Aidan Chambers. Net iets anders dan het boek maar echt heel goed.
-Three generations: met dé Ellen en dé Naomi, over Ray die in het verkeerde lichaam geboren is. Ontroerend, hartverwarmend.
-BlacKkKlansman: ongelooflijk verhaal, hilarisch gebracht, met dé Adam.
-The secret garden: prachtige, kleurrijke verfilming van een wonderschoon boek.
-Woman at war: een activistisch, feministisch, geweldig moedig verhaal.
-Normal people: fantastisch boek, geweldig verfilmd, met dé Daisy en dé Paul.

Samengevat zagen we dus best veel boekverfilmingen. Waarvan ik telkens eerst het boek zag en daarna pas de verfilming en dat stelde niet teleur (in deze gevallen). We zagen ook best wel wat films met een boodschap of over mensen/verhalen waar ik nog meer van wil zien of horen. Mensen wiens verhaal belangrijk is. Want we zijn allemaal zo verschillend maar ook allemaal zo boeiend en prachtig. Niet iedereen past in een hokje en dat is oké. Ik heb ook best wel wat 'boy crushes'. Misschien zelfs wel meer 'girl crushes'. En ook dat is oké. 

We zagen veel meer films en series, maar ik heb ze hier in een top 10 geperst.  Ben je op zoek naar meer tips:
Mooov films; bij ons in de bib hebben die een apart rek, daar kan je blind een film uit nemen en die zal goed zijn. De series op BBC zijn ook bijna altijd super goed. En gewoon de mensen volgen die je goed vindt als regisseur, acteur, schrijver,... helpt je ook op weg. IMDb is daar handig voor. 

Moest je het nog niet doorhebben: wij hebben nog steeds geen Netflix of van die dingen. Wel een goed gevulde boekenkast en 2 bibliotheek-kaarten :)

Heb jij nog films/series die we zeker gezien moeten hebben? Een favorietenlijstje van 2020? Laat maar horen!
 


Dé belangrijkste aanrader blijft natuurlijk: Moeder Natuur! Beste kijktip ever!
 
Momenteel lees ik de biografie van Sylvia Plath! Ook een aanrader.  

“Just because my dreams are different than yours, it doesn't mean they're unimportant.”
-Louisa May Alcott-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   




donderdag 12 december 2019

Lijstjestijd 2

De boeken!

Zoals vorige week beloofd een top 10 van mijn favoriete boeken van 2019. Zelfde regel: willekeurige volgorde en gelezen in 2019 (dus soms al ouder). Aangezien ik al meer dan 130 boeken las dit jaar (recordjaar) is het quasi onmogelijk om een top 10 te maken. Elk boek dat ik hier of op mijn Instagram aanprijs is een boek waar ik van hou. Elk boek dat we lezen met dE LeeSclub is een topfavoriet.

Hier gaan we:
*Zusjes: gigantisch aangrijpend, wijs en vol liefde. Een soort van nachtkastjes-bijbel.
*Hotel zonder sterren: Taveirne is één van mijn ontdekkingen van het jaar. Lees alles van haar.
*Boven op de berg: Eén van de eerste kinderboeken die dit jaar mijn hart deden smelten. Het waren er meer. Deze was één van de pareltjes. In woord en beeld.
*Mijn verhaal: Top-vrouw, top-mens, top-schrijver. Inspirerend, hartverwarmend, schop onder je kont.
*Stad van meisjes: Leesclub boek!
*Handboek voor mindere dagen: Leesclub boek!
*De herontdekking van het lichaam: Bregje is ook een ontdekking van 2019, voor mij. Dit boek gaat zo hard over mij; zo herkenbaar voor iedereen die leeft met pijn, die een moeilijke relatie met zijn lichaam heeft.
*De derde persoonEen boek dat kwam als geroepen. 
*De tuinjungle: Als het slecht gaat wil ik iets kunnen doen. Dit boek toont dat hoe klein je ook bent je veel verschil kan maken. Hoopgevend.
*De sterrengever: lezen we nu met dE LeeSclub, sluit nog gauw aan!


Veel vrouwen, sterke vrouwen. Veel non-fictie. Veel kinderboeken en young adult. Veel dikke boeken. Het was een mooi jaar!


Wat lees jij nu? Boekentips? Lijstjes? Meningen over bovenstaande boeken?
Ik ben benieuwd!
Laten we van 2020 een geweldig boekenjaar maken, ik heb er alvast zin in!

Ohja, volgende week is het een top 10 van mensen...

The soul usually knows how to heal itself. The challenge is to silence the mind.
-Eva Daeleman-


Lees ze,
Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

donderdag 5 december 2019

Lijstjestijd!

Hier gaan we weer...

Zoals elk jaar is het hier in december lijstjestijd. Dit jaar beginnen we met de films.
Elk jaar noteer ik doorheen het jaar elke goede film die ik zie, daar maak ik dan een selectie uit en die 10 presenteer ik dan hier. In willekeurige volgorde en het gaat om films die ik dit jaar zag, ze kunnen dus al veel ouder zijn.

*A star is born: enorme hype maar echt alle lof waard! Psychische problemen goed in beeld brengen is zo belangrijk. Ook enorm romantisch en triest...
*Maudie: Lichamelijke problemen goed in beeld brengen is zo belangrijk. Ook enorm romantisch en vol geweldig mooie kunst.
*Lady Bird: alles van of met Greta Gerwich moet je zien. Punt.
*The end of the tour: 2 mannen die praten; schrijver David Foster Wallace en zijn interviewer David Lipsky. En dat is boeiend, echt waar.
*The hate U give: Mensen van dE LeeSclub weten wel waarom.
*The hours: Elke dag meer en meer Virginia fan dus deze film moest ik dan toch ook eens zien. Indrukwekkend, aangrijpend.
*Vaiana: Oh, girlpower. En hoe! Super film. Ik wil trouwens ook heel graag Frozen 2 zien...
*Silver Linings playbook:  Psychische problemen goed in beeld brengen is zo belangrijk. Daarnaast ook grappig en romantisch en naar een boek van een topschrijver (Matthew Quick).
*The shape of water: Ook Sally Hawkins :) En zo mooi, met beelden en kleuren die dagen in mijn hoofd bleven hangen. Romantisch en sprookjesachtig bevreemdend.
*52 Tuesdays: 52 dinsdagen, gefilmd op 52 dinsdagen. Over een moeder en dochter/vader. Intens, blik-verruimend en hartverwarmend.

Sommige zinnen heb ik bewust herhaald. Omdat het om dingen gaat die ik echt heel belangrijk vind. Wat deze 10 films gemeen hebben is dat ze over mensen gaan die volgens anderen afwijkend zijn, maar volgens mij opwijkend. 
Het gaat om films die ons hart en ons hoofd willen openen, ons iets bijbrengen, ons achterlaten als een beter mens. En daar hou ik van. 
Jij ook?
Filmtips?

De films die we nog moeten zien :)

Wij kopen best veel films, op de rommelmarkt, zoals je kan zien. Daarnaast lenen we veel films in de bib. In de meeste bibliotheken is dat trouwens gratis. En terwijl je zoekt naar bepaalde films kom je er weer andere tegen en zo raakt dat kastje voller en voller ;)

Wil je nog iets doen voor het goede doel dit jaar? Koop dan mijn bundel en steun Natuurpunt!
Volgende week komt er een boeken top tien...

''Doe het, desnoods bevend, maar doe het.''
Emmet Fox 


Liefs Els 


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   



donderdag 27 december 2018

Lijstjestijd 3

De mensen van het jaar volgens Els

Net als vorig jaar wil ik hier 10 'mensen' in de kijker zetten mensen die me geraakt en of geïnspireerd hebben. In willekeurige volgorde een lijstje met mensen vol opwijkingen :)

*Marleen Stikker: waarom lees je hier.
*Janine Abbring: zij en haar programma hebben voor enkele van de mooiste uren televisie gezorgd, zelfs al waren sommige gasten wat lastig ;)
*Michelle Obama: voor haar moedige, eerlijke boek (dat ik van de Sint kreeg en dat ik met mondjesmaat aan het opsnoepen ben) en voor haar inspirerende persoonlijkheid. Van mij mag ze nog steeds president worden, graag zelfs!
*Christine Blasey Ford: zij toont (ongewild) aan waarom misbruikte vrouwen zwijgen, zij toont aan waarom wij moeten spreken. #moed ! Nog nooit een man zo dwaas zien lijken, nog nooit een vrouw zo krachtig zien stralen. Bedankt Christine!
*De vrouwen van Amerika: de vrouwen die opstaan, hun stem verheffen en kei hard werken om de wereld mooier en beter te maken. De vrouwen van de Women' s March (nog steeds), de vrouwen achter Time 's Up , de vrouwen achter Black Lives Matter, de verkozenen voor het Huis van Afgevaardigden,...
*Eva Daeleman: ik las haar vorige boeken uit de bib, begon haar te volgen op Instagram en kocht haar laatste boek de dag dat het in de winkel lag. (En niet voor al die heisa, voornamelijk van mannen afkomstig...) Zij is moedig, eerlijk, sterk en kwetsbaar. Ik heb al veel van haar geleerd en kijk er naar uit om nog meer te leren. Te leren om een 'echt mens' te zijn, en mij als echte mens te laten zien, met alles er op en er aan. Daar kunnen wij allemaal een voorbeeld aan nemen.
*In dezelfde categorie: EvaMouton, Chrostin, Nietnulaura en MarloesDevee.
Moedige Madammen die ik al lang volg op Instagram en wiens boek ik dit jaar kocht (Marloes heeft al kleinere boekjes verkocht via haar blog en die kocht ik ook al). In de Standaard hebben ze aan deze dames al eens een super groot artikel gewijd; met rede! #girlpower
*Bieke en Agata: waarom lees je hier.
*Emma González: als Michelle niet wil, dan wil Emma misschien wel president worden. Ze is moedig, krachtig, imponerend en super oprecht (een 'echt mens').
Ze doet me huilen van verdriet, hoop, liefde, onder de indruk zijn,... Ze raakt mensen.
*Marieke Lucas Rijneveld: voor de invoering van het begrip 'tafelmens'. Want dat zijn we allemaal: mensen. Binair denken leidt tot niets. We moeten naar wij en samen gaan. Naar alles en iedereen. Niet naar hokjes, wij of zij, hij of zij.



Wie staat er op jouw lijstje?

Dikke merci ook aan alle mensen die ik op mijn pad tegenkwam dit jaar en die een lichtje zijn geweest, of nog steeds zijn. Elk lichtje telt. Samen zijn we een niet te negeren vlam!

When they go low, we go high.
-Michelle Obama

Alvast Fijne Feesten gewenst! En bedankt om hier weer een jaartje mee te lezen!
Liefs Els