donderdag 3 december 2020

Lijstjestijd again!

Woehoe, 2020 in lijstjes start vandaag!

Zoals elk jaar deel ik met jullie een aantal lijstjes, noem het een opwijking. 
Te beginnen met films, of toch dingen die ik op tv zag of in de cinema (die paar keren dat ze open mochten zijn). 

Het was een raar jaar. Op vele vlakken, voor iedereen. Het was voor ons ook het eerste jaar dat we veel meer vrije tv-tijd hadden wegens geen DWDD meer. Dat heeft er samen met wat lockdowns voor gezorgd dat we veel films hebben gezien én veel series (vooral op BBC). Een stuk of 50 dingen, een record voor ons. Sommige dingen waren nieuw, anderen enkel nieuw voor ons ;)

Een top 10 in willekeurige volgorde: 
-Beautiful boy: van dé Felix, met dé Thimothée, naar een prachtig boek. Tranen.
-Little women: van dé Greta, ook met dé Thimothée, én met dé Saoirse, ook naar een prachtboek. Ook tranen.
-Coco: kleurrijk, ontroerend, hartverwarmend. Tranen om mijn moemoe.
-Hidden figures: super empowerend verhaal van 3 slimme, geweldige Afro-amerikaanse vrouwen bij NASA. Girlpower!
-Eté '85: naar het geweldige boek van Aidan Chambers. Net iets anders dan het boek maar echt heel goed.
-Three generations: met dé Ellen en dé Naomi, over Ray die in het verkeerde lichaam geboren is. Ontroerend, hartverwarmend.
-BlacKkKlansman: ongelooflijk verhaal, hilarisch gebracht, met dé Adam.
-The secret garden: prachtige, kleurrijke verfilming van een wonderschoon boek.
-Woman at war: een activistisch, feministisch, geweldig moedig verhaal.
-Normal people: fantastisch boek, geweldig verfilmd, met dé Daisy en dé Paul.

Samengevat zagen we dus best veel boekverfilmingen. Waarvan ik telkens eerst het boek zag en daarna pas de verfilming en dat stelde niet teleur (in deze gevallen). We zagen ook best wel wat films met een boodschap of over mensen/verhalen waar ik nog meer van wil zien of horen. Mensen wiens verhaal belangrijk is. Want we zijn allemaal zo verschillend maar ook allemaal zo boeiend en prachtig. Niet iedereen past in een hokje en dat is oké. Ik heb ook best wel wat 'boy crushes'. Misschien zelfs wel meer 'girl crushes'. En ook dat is oké. 

We zagen veel meer films en series, maar ik heb ze hier in een top 10 geperst.  Ben je op zoek naar meer tips:
Mooov films; bij ons in de bib hebben die een apart rek, daar kan je blind een film uit nemen en die zal goed zijn. De series op BBC zijn ook bijna altijd super goed. En gewoon de mensen volgen die je goed vindt als regisseur, acteur, schrijver,... helpt je ook op weg. IMDb is daar handig voor. 

Moest je het nog niet doorhebben: wij hebben nog steeds geen Netflix of van die dingen. Wel een goed gevulde boekenkast en 2 bibliotheek-kaarten :)

Heb jij nog films/series die we zeker gezien moeten hebben? Een favorietenlijstje van 2020? Laat maar horen!
 


Dé belangrijkste aanrader blijft natuurlijk: Moeder Natuur! Beste kijktip ever!
 
Momenteel lees ik de biografie van Sylvia Plath! Ook een aanrader.  

“Just because my dreams are different than yours, it doesn't mean they're unimportant.”
-Louisa May Alcott-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   




3 opmerkingen:

  1. Met dit eerste lijstje ben ik snel klaar. Ik zag geeneen van deze films en kan me zelfs geen film herinneren die indruk maakte. Hopelijk gaat het wel lukken als je het over muziek of boeken gaat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eigenlijk helemaal geen lijstjes, ook geen Netflix en zo ! Wel bieb kaart, museumkaart, Filmliga, trein, tijdschrift en krant abonnement, lid Vrienden op de fiets en dat is al meer dan genoeg ( vinden wij dan hè ).
    Maar nu ik er over nadenk zou een lijstje van de voor en nadelen over deze Corona tijd misschien wel wat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!