donderdag 9 november 2023

dE LeeSclub las

Onderling.

Goedemorgen Leesclubbers! Hier gaan we weer. Tijd voor onze 6-wekelijkse leesclub.
Thee en koekjes klaar? Ik heb citroenthee en vers gebakken speculaas! Ons huist ruikt echt geweldig momenteel :)


We lazen het boeiende, poëtisch mooie Onderling en ons volgende boek wordt De Rachel affaire. Beide boeken komen uit het 'hoge noorden', wat past bij deze tijd van het jaar hé. De Rachel affaire doet een beetje denken aan Normal People, qua rommelige en hartveroverende personages. We bespreken het hier op donderdag 21 december. Zin in!

Vandaag hebben we het over Onderling. Geschreven door Miek Zwamborn, een opwijkende vrouw. Wat een boek, wat een leven, wat een vrouw hé!? Ik hou van boeken waardoor ik iets bijleer, mijn liefde voor de natuur nog groter wordt, die me inspireren hoe ik anders zou kunnen gaan leven,... Dat heeft Onderling allemaal.
Wat deed het met jou?

Mijn recensie:
 

Onderling. Door Miek Zwamborn.

 

Oh wat een prachtig boek. Of is het eigenlijk wel een boek? Het is in boekvorm, dat staat vast. Maar eigenlijk is het zo veel meer dan dat, zo veel boeken in één boek.

 

Ik probeer een kleine omschrijving te geven: logboek, dagboek, landkaart, zielskaart, landschapsverslag, aardbeschrijving, poëziealbum (eigen en van anderen), staalkaart, routebeschrijving, plan van aanpak tot een betere wereld, kaart om te navigeren in dit veranderende leven in een wereld die in brand staat, vriendenboek, fotoalbum, biologie cursus, ode aan een leefwereld, wildplukgids, filosofische beschouwing, verslag van een verwilderingsproject,… Een kleine opsomming, samenvatting, interpretatie. Van een boek dat geen boek is maar ook weer wel.

 

Bovenal is het een oproep om met meer oog voor detail om te gaan met onze eigen omgeving. We hoeven niet allemaal op een eiland zoals Mull te gaan leven. Ik zou dat, heb ik begrepen na het lezen van Onderling, totaal niet aankunnen; de hardheid, verlatenheid, eenzaamheid, zelfredzaamheid,…

 

Maar we kunnen wel allemaal een intieme verhouding aan gaan met de schoonheid die ons omringt. Zwamborn leert ons kijken, zien, opmerken, liefdevolle blikken werpen.

 

Ik las dit boek in één trip uit. Dat is niet de ideale manier besefte ik al snel. Dus ga ik het naast ons toilet leggen en er geregeld een stukje in lezen, bekijken, en dat laten nazinderen. Momenteel ligt daar het dagboek van Virginia Woolf. Maar Onderling heeft tijd; dit is een boek om levenslang te koesteren.

 




Bedankt wederom voor het meelezen!
Momenteel ben ik bezig in Hilma af Klint : boeiend. Misschien wil ik wel naar haar tentoonstelling. We gaan in ieder geval naar die van Nan Goldin!
Ik hoor momenteel onze roodborst zingen, dingen die fijn zijn ;)
 

“You are who you pretend to be.” 
-Nan Goldin-

Lees ze,
Els

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!