donderdag 24 november 2022

dE LeeSclub las:

Tussen twee werelden.

Goedemorgen Leesclubbers! Het is weer van dat, we gaan samen gezellig een boek bespreken!
Ik hou hier zo van: mensen voor boeken enthousiasmeren. Ik las gisteren dat David Bowie ook recensies schreef en dat het niet zijn doel was om kritisch te zijn maar wel om mensen te enthousiasmeren. Net als ik dus: fijn!
 
Eerst een paar andere dingen: komende weken moet ik vaak extra dagen werk, ook op donderdag. Het kan dus zijn dat jullie me op die dagen hier gaan moeten missen, even afwachten hoe het loopt. 
Morgen is het Black friday en hoewel ik (zeker in deze dure tijden) iedereen zijn koopje gun vind ik het ook wel erg overdreven allemaal. Dus ben ik blij met Dille & Kamille die sluit, Juttu die #givingthursday houdt, Lucy &Yak die geen korting geven maar aan een goed doel schenken,...
Over GivingThursday en goede doelen gesproken, wat denk je hier van? Collect & give, wij gaven alvast wat fruit. 
En nog even heel triest nieuws: Brommer op zee stopt. Moet stoppen :(((( Why!?
 
Gelukkig kan je hier nog terecht voor je portie boeken, ook in 2023!
 
 
 
We lazen de geweldige Suleika en beginnen met Omdat ze leven van Brecht de Backer
Dat boek bespreken we hier op donderdag 05/01/2023. Volgend jaar dus!
 
Tussen twee werelden. Wat vinden jullie er van? Van het boek én van Suleika? Volgen jullie haar al op Instagram? Zijn jullie al ingeschreven op haar boeiende nieuwsbrief? (Die van Kelly is trouwens ook de moeite.) 
 
Mijn recensie:
 

Een boeiend onderwerp en een aanprijzing van Elizabeth Gilbert op de prachtige cover. Dit boek moést ik lezen. En toen kreeg ik het thuis en zag dat het best een dik boek is, een breed boek, met volle pagina’s. En ik sloeg een beetje in paniek. Want ik kan niet goed tegen trieste (waargebeurde) verhalen en dit leek me wel een heel triest verhaal en dan ook nog eens zo veel woorden… Maar ik ben door dit boek gevlogen, van mij mocht het nog dikker. En ja het is supertriest en hard en oneerlijk en pijnlijk en er komt veel verdriet en verlies in voor (trigger warning). Maar het is ook enorm mooi en hoopvol en moedig en ontroerend en krachtig. Suleika heeft talent.

 

En dat talent, die ambitie, die levenskracht, dat engagement had ze als kind al. Ze is echt een prachtig mens. Toen ze tien was deed ze vrijwilligerswerk in een asiel, tijdens schoolvakanties volgde ze taalcursussen, toen ze zestien was stond ze elke zaterdag om 4 uur op om contrabaslessen te volgen,… Ze is een levenslustig, enthousiast, gepassioneerd meisje dat opgroeit tot een moedige vrouw die veel te veel ellende mee moet maken. Toch slaagt ze er in om daar een geweldig boek over te schrijven dat je hart zal breken maar ook een hart onder de riem is voor lotgenoten. En het is een schop onder de kont voor mensen die het leven gewoon maar voor lief nemen, zonder de schoonheid te zien.

 

In deel 1 volgen we haar bijna 4 jaar lang in haar strijd tegen leukemie. Het tweede deel beslaat de 100 dagen daarna; waarin ze het ganse land doorkruist (samen met haar hondje Oscar) en mensen bezoekt die haar brieven hebben geschreven tijdens haar ziekenhuisverblijven. Deel één breekt je hart, deel 2 lijmt de stukken weer aan elkaar.

 

Tussen twee werelden zit boordevol lessen en wijsheden (van Jaouad, lotgenoten, vrienden), het is inspirerend, enthousiasmerend en leest als een trein. Dit is een boek dat je leven zachtjes verandert, een niet te missen must read. Ik duim zo hard dat alles goed mag komen voor Suleika en dat we nog meer boeken van haar mogen lezen. Reese Witherspoon mag aan de verfilming beginnen!


 
 
Bedankt voor het meelezen!
En blijf vooral meedoen. Ik hoor graag jullie mening dus laat van je horen!
 
Ik heb net Margriete uit, ook een aanrader! Over de zus van de Van Eyck broers en Het Lam Gods.
 
 
Waar je ook gaat. Daar ben je.
-Jon Kabat-Zinn-
 
Lees ze,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!