donderdag 8 december 2022

Lijstjestijd 2022!

Het eerste lijstje van 2022: Films/series/online dingen.

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Dus is het tijd voor een jaarlijks terugkerende opwijkende traditie: lijstjes! Dit keer begin ik met geweldige dingen die ik gezien heb. In willekeurige volgorde:
*Peaky Blinders: Nee, ik hou niet van geweld maar ik heb wel een zwak voor "united we stand, devided we fall" families. Misschien omdat ik dat zelf niet heb... En ja, Tommy is ook wel f*cking sexy ;)
*Mare of Easttown: Kate Winslet is geweldig. Donker, realistisch, grappig, female gaze,... 
*Conversations with friends: Net als Normal people (nog niet) op dvd verschenen: why!? Ik wil dat kopen! Fan! Van de boeken, van de series, van Sally. Conversations is net iets minder goed dan Normal People maar nog altijd super. Van meer mensen tegelijk houden leek nog nooit zo natuurlijk, nog nooit zo de norm die we zouden moeten nastreven...
*Anne+ : Ik zag de serie (nog) niet maar de film veroverde in al zijn queerness en diversiteit direct mijn hart. 
*Killing Eve: Donker, grappig, sexy, empowerend, romantisch, female gaze,...
*La théorie du Y: Het derde seizoen al. Met andere mensen, andere thema's maar ook veel terugkerende dingen. Boeiend, vernieuwend, ontroerend.
*Roomies: Lief, grappig, vernieuwend voor de Vlaamse kijkers, en een soort van Vlaamse La Théorie.
*Zomergasten: de laatste keer met Janine: why!? Met Lieke en Raven en... Wow. 
*Brommer op zee: een programma dat moet blijven. Ik snap echt niet dat ze moeten stoppen. Zo boeiend, elke week opnieuw. De aflevering met Connie gezien!?
*De inzichten met Fleur Pierets: Boeiend, inspirerend, badass, empowerend.



Even een poezenfoto om op adem te komen:)
 
Samenvattend kan ik zeggen dat ik amper films zag en best veel series (her) bekeek. Die zag ik voornamelijk op BBC, VRTMax of ik leende ze in de bib. Ik zag veel queer/LGBTQIA+. Ik ben dol op sterke vrouwen, voor en achter de camera. Ik verdiep me graag in andere levens en mensen. Ik hou van een female gaze, een vrouwelijke blik. Ik zag dit jaar ook best wel wat donkere dingen, maar altijd met een licht, grappig of empowerend kantje. Het was een mooi jaar om te zien. Benieuwd naar 2023. Ik hoop dat de trend naar een diverser en inclusiever beeld zich verder zet!

Waar heb jij graag naar gekeken? Tips? Ik hoor het graag in de commentaren!
Enne: jullie hebben al zeker nog een mensen én een boeken lijstje te goed.
 
Zaterdag is het eindelijk de uitreiking van De Bronzen Uil! Zo tof om in de lezersjury te mogen zitten! Nu jullie niet meer kunnen meestemmen kan ik stiekem al verklappen dat mijn favoriet Diepdiepblauw is!!!


Niet omdat de dingen moeilijk zijn, durven wij niet, maar omdat wij niet durven zijn ze moeilijk. -Seneca-

 

Lees ze, kijk ze,

Els 


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!