Posts tonen met het label werk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label werk. Alle posts tonen

dinsdag 3 september 2024

Back to work.

Amai.

Oh, mijn maand vakantie zit er op. Seffens terug aan het werk. Ik heb geen zin :)
Het duurt bij mij altijd even eer ik er echt in kom, in de vakantie. Eerst die drukke 2 weken en 2 dagen met Karel die voorbij vliegen, daarna een paar dagen ontprikkelen. Dan een paar dagen dat het mij allemaal goed afgaat (ongeveer halfweg vorige week). Dus net als ik er goed in word is het gedaan ;)

Niet jaloers zijn, een maand klinkt lang (is het ook) maar ik heb ook maar 20 dagen vakantie hoor. Maw: al mijn (betaalde) vakantie moet ik in 1 keer opnemen; omdat onze winkel dan gesloten is. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Zoiets.

Detail uit ons Schots vakantiehuisje.

Gelukkig zijn er altijd goede boeken. Delilah Green doet niet aan gevoelens bijvoorbeeld. 

Hoe is het met jullie?
 
What are some joys—big or small—from the summer that you want to hold onto?
-Suleika- 

Liefs,
Els


 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 
 

dinsdag 19 juli 2022

Warm

Beetje schrik.

Ik  heb een beetje schrik om te gaan werken seffens. Ik vertrek met de fiets om 11 uur, op mijn route is geen schaduw. Ik werk tot 19 uur, in een kleine bakkerij zonder airco en met de oven onder onze voeten in de kelder. Dat wordt afzien...
 

Soms zijn enge dingen wel fijn. Vrijdag gingen we naar Kae Tempest op Gent Jazz. En dat was magisch mooi! Dank u Karel om mij er naar toe te slepen! In theorie wou ik heel graag gaan maar in de praktijk durfde ik niet: sinds C zijn we nooit meer uit geweest, ik wou niet besmet raken, mijn comfortzone is door die lockdowns super klein geworden (veel kleiner dan een festival) en ik moest de dag erna om 4 uur opstaan voor mijn werk. 
We gingen toch en ik heb nog steeds een glimlach als ik er aan terugdenk. Hoera! 
 
Vandaag overleef ik ook wel weer. Lastig of niet. 
Hou jullie fris!
Een boek is altijd een goed idee, ik lees momenteel: Ooit waren er wolven. Prachtig boek. 
 
Ons leven gaat verloren aan ruis. Versimpel. Versimpel.
-Henry David Thoreau- 
 
Sterkte vandaag,
Els
 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    
  

dinsdag 29 augustus 2017

Dankbaar

Dankbare dinsdag

De vakantie is gedaan, ik MOET seffens terug aan het werk.

De vakantie is gedaan, ze was mooi en deugddoend, ik kijk er met een warm hart op terug. En seffens mag ik terug naar mijn werk. Ik heb een fijn werk, met lieve collega's en toffe klanten. Ik MAG terug gaan werken.

Zelfde situatie, toch een wereld van verschil.
Hoe denk jij?
(Note to self: Hoe denk ik?)





#dankbare dinsdag

''Vriendelijke daden, hoe eenvoudig ook, geven ons leven betekenis en schenken geluk, aan onszelf en aan anderen.''
-Dalai Lama-

Fijne dag lieverds,
Els





donderdag 8 oktober 2015

Een halte te vroeg...

Betogen, bussen en bang zijn

Zoals jullie weten was (is) één van de moeilijke dingen van mijn (niet meer zo) nieuwe werk het nemen van de tram naar 'de grote stad'. Met mijn PTSS was dat geen evidentie, terug de tram leren nemen. Zonder bloed maar met veel zweten en tranen is het me gelukt, 'van de moeten' ;)
Nu neem ik als een echte 3 maal per week de tram, en sinds kort durf ik me dan ook al eens een beetje ontspannen door in een boek te lezen. Mijlpalen noem ik dat.
(Mijlpalen die ik gehaald heb maar die me nog steeds niet makkelijk afgaan, jammer genoeg.)

Gisteren moest ik om 6 uur beginnen en dan brengt Karel me. Om 11 uur had ik al gedaan en wat bleek: door een betoging in Brussel reden er amper nog trams en bussen! Een ramp...

Karel (de schat) had vanop zijn werk allerlei dingen opgezocht en zo ben ik uiteindelijk (uren later) thuis geraakt. Het hield wel in dat ik een andere tram moest nemen, naar een plaats waar ook bussen stopten, daar moest ik een bus nemen die (met een ferme omweg) uiteindelijk mijn dorp bereikte...
Ondertussen moest ik dus op een andere tram stappen, naar ergens waar ik het niet ken, daar moest ik een bus nemen (helemaal eng want nooit 'geoefend') en dan maar hopen dat ik in de buurt van mijn huis zou raken. Overal was het giga druk en iedereen was in paniek of het scheelde niet veel.
(Huilerige oma's die niet aan de schoolpoort geraakten, druk telefonerende dames die niet op hun werk raakten, met papa's bellende mama's die niet bij hun kindjes raakten,...)

Toen ik dan eindelijk mijn dorp zag opduiken was ik al zo over mijn toeren dat ik (nog lang niet aan mijn halte) van de bus ben gestapt. Het was dat of een paniekaanval vrees ik. Door de miezerige regen ben ik dan naar huis gesukkeld...

Waarom vertel ik dit verhaal? Om verschillende redenen, ik ga ze duidelijk proberen uitleggen maar het gaat een beetje een ratjetoe worden... Laten we dat gewoon een opwijking noemen :)

Bloemeke voor de chauffeurs die we nog reden!

Ik wil altijd eerlijk zijn, dus vertel ik ook gênante verhalen over mijzelf... Want het heet hier wel "DingenDieFijnZijn" maar dat is het leven natuurlijk niet altijd. En uit jullie begripvolle reacties weet ik dat er nog meer mensen zijn met angsten en die lezers wil ik op deze manier laten weten dat ze niet alleen zijn. En hen vertellen dat het op en af gaat. En dat het niet is omdat ding a (tram) beter lukt dat je dan plots ook ding b (bus) kan, bijvoorbeeld...

-Het feit dat ik gisteren als een gênant verhaal zie en Karel het als een succesverhaal ziet (want ik deed het) zegt ook weer veel over mij...-

En ik wil niemand aanvallen of beledigen én ik ben voor het opkomen voor je rechten of een mening uiten maar moet dat dan op de manier zoals gisteren!? Kan het niet anders, positiever?
Ik weet dat er vannacht mensen slecht hebben geslapen door de betoging (ik bijvoorbeeld) maar of dit de mensen zijn voor wie de boodschap was bedoeld?

Nu vragen jullie je misschien af hoe het dan wel moet? Awel: zoals Ringland bijvoorbeeld. Die zijn, hoera hoera, zo goed bezig! Als inwoner van een gemeente in de buurt van Antwerpen volg ik (wij) hen op de voet en ben ik beretrots. Op wat ze bereiken én hoe ze het bereiken: met wave-acties boven de autosnelwegen, affiches en fietsplaatjes (Ik wil op Ringland fietsen), festivals, handtekeningenacties,... Allemaal #DingenDieFijnZijn :)
Ik ben geen 'groepsmens' maar fiets trots rond met een fiets vol bloemen én een Ringlandplaatje. Samen met Karel kocht ik een virtueel stukje Ringland, we gingen enthousiast waven en we deden bijna al hun festivals.

Zij pakken het op een positieve manier aan en maken (ik zou bijna zeggen al spelenderwijs maar dat is het niet, je begrijpt me wel) een ommekeer in een grote groep mensen hun denken mogelijk.

In plaats van tegen iets ben ik liever voor iets.
Noem het een opwijking, noem het naïef, maar ik denk dat dit het soort mensen is dat de wereld gaat veranderen. Enthousiaste, positieve, buiten de lijntjes denkende mensen.

En ik kan me alleen maar gelukkig prijzen dat er op allerlei vlakken steeds meer van die mensen opstaan! Moedig hen aan, wees zelf zo iemand, steun hen,...
De wereld is mooi maar kan nog veel mooier worden!

Bekijk in deze context ook eens het werk van Daan Roosegaarde. Geweldige mens!

Net zoals Karel, ook al zo een geweldige mens. Dit lag er bij thuiskomst gisteren op mij te wachten:



Ik heb nog veel te leren, maar de wereld ook, laten we dat vooral niet vergeten. En laten we enthousiast naar de toekomst blijven kijken. Het kan mooier, het wordt mooier!

Als je geluk hebt, dan kan de fantasie van de één de werkelijkheid van een miljoen anderen veranderen.
-Maya Angelou-

Nog een fijne, opwijkende donderdag!
Liefs Els

donderdag 9 juli 2015

Ik zou zo graag...

Ik zou zo graag een echte zijn...

Een echte feministe.
En in mijn hoofd ben ik dat ook. Ik lees de Opzij, stem op vrouwen, pleit tijdens verhitte discussies voor de gelijke behandeling van de vrouw,...
Maar ben in feite een muts. Zoals ze dat zo mooi zeggen in Nederland ;)

Ik heb een universitair diploma dat ik niet gebruik, ik werk parttime zonder dat we kinderen hebben en ik bak graag koekjes voor mijn man.

Dus jawel, u leest het goed: ik ben terug aan het werk! Parttime in een winkeltje in de 'grote stad'.
Het is allemaal nog wennen en veel leren en proberen niet te sterven van angst op de tram ;)
Maar dat komt allemaal goed en als ik wat meer op mijn plooi ben vertel ik er wel meer over.

Maar met mijn nieuwe job bleek maar weer eens hoe hoog mijn 'muts' gehalte is. Heel wat mensen lieten me weten te denken dat ik nu wel eens iets anders zou gaan doen dan parttime in een winkel werken. Maar helaas pindakaas voor hen, ik werk graag in een winkel en daarmee uit!

Laat me dan maar een muts zijn, laat dat dan maar mijn opwijking van deze week zijn :)
Dat heb ik ondertussen wel geleerd: je moet doen waar je gelukkig van wordt.
Ik gelukkig en Karel is gelukkig ook gelukkig dus wat wil een mens nog meer?
Een feministe zijn ;)

Wel: ik kies er zelf voor om mijn diploma niet te gebruiken, om niet fulltime te werken én om veel tijd in Dingen Die Fijn zijn te steken al ga ik daar niet rijk van worden.
Maar wat is rijk he!? En is genoeg niet genoeg?
Wij denken van wel. En daarom leven wij zoals wij leven en doe ik wat ik wil en laat ik vooral wat ik niet wil. Kan eigenlijk ook best feministisch genoemd worden he?
Dus bij deze: ik ben een feministe!

En ik bak koekjes voor als mijn man straks thuiskomt:


En niet omdat ik 'de vrouw' ben maar wel omdat ik hem graag blij maakt, zoals hij mij.
Ik ben dan misschien geen echte feministe maar een muts ben ik ook niet.
Ik ben liefde.
Dat is mijn drijfveer. Dingen uit liefde doen.
Voor jou, voor hem, voor anderen én voor mij!

De bedoeling van jouw leven
is te zijn wie je bent.
-Joseph Campbell-

Dikke kus en nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els