Posts tonen met het label vakantie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vakantie. Alle posts tonen

vrijdag 12 september 2025

Agustus

Wat een maand. 

Ik overleefde augustus; mijn maand alleen, waar ik best veel schrik voor had. 
In juli ben ik gescheiden en vertelde K me dat we totaal geen contact meer konden hebben, zijn lief wil het niet... Na 26 jaar beste vrienden vond ik dat onvoorstelbaar hard en triest. 
 
Zo begon ik aan mijn maand vakantie.
Ik sprak de eerste weken 6 keer met iemand af en ging 1 keer (buiten) zwemmen, de laatste week deed ik al het omgekeerde ;) Ik zag nog wel mensen, ging ook wel eens samen met iemand zwemmen, maar meestal alleen. Omdat ik merkte dat dat me goed deed.
 

 
Hier was ik bijna dagelijks te vinden ;)
 
Ik las ook veel. Deze Tirade paste zo goed bij mijn maand! Ondoordringbaar raakte me hard. De nieuwe Slaughter is geweldig, net als de nieuwe Clare. 
 
Ik zat 's avonds buiten te schrijven in mijn Rupi, nog 2 opdrachten en hij is vol! Wow. Aanrader. Caries genoot ook van dit ritueel. 
 
Om de donkere dagen en avonden die er aan komen wat te verzachten bestelde ik wat kleurboeken. Dat moet helpen hé? Vanochtend zag ik deze stiften voorbij komen, een droom. 
Misschien moet ik ze alvast bestellen voor mijn Sint? Want ja, daar moet ik nu zelf voor zorgen.
 
Ondertussen luisterde ik vaak naar Holy, zo mooi! 
 
En ik ben triest en onzeker en boos, teleurgesteld en in de war. Maar ik was nog nooit zo bruin, zelfs zonder badpak heb ik er precies nog eentje aan. Ik heb spieren waarvan ik niet wist dat ik ze kon hebben. Ik sta sterker in mijn schoenen, vaster op de grond. Ik heb mij een anker gezwommen. Het buitenzwemseizoen zit er op en dat maakt me weemoedig en een bang voor wat komt en hoe ik dat zal doorstaan. Maar ondertussen zwom ik woorden in mijn hoofd: ook dat kan ik aan. 
 
Ik kom hier nog wel eens terug maar ondertussen ben ik vooral daar.  
 
So sing us a song of redemptionI'm doing alright, I'm doing alright, I'm doing alrightI'm doing alright, doing alright, doing alrightHey, HeyHey, HeyHey
-Chris Pureka-  
 
Liefs Els
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!     
  
 
 
 
 

 

donderdag 22 augustus 2024

Vakantie

Schotland.

Onze 'op vakantie' vakantie zit er alweer een tijdje op. Sinds gisteren is Karel ook weer aan het werk. En op 3 september start ik weer.
Tijd om even op adem te komen.

Op reis gaan is voor mij altijd enorm uitdagend door mijn ptss. 
Dit keer gingen we (voor een stuk) naar een ander land. Namelijk: 1 dag Engeland, 5 dagen Schotland en dan weer 1 dag Engeland. Schotland deden we voor het eerst: prachtig! De dagen Engeland waren om de autoreis te spreiden én om mijn favoriete Britse winkels te bezoeken :)

Een ander land, allemaal nieuwe dingen, 7 dagen in de plaats van 5,... 
Daarna hadden we nog een weekje samen waarin ook elke dag wel iets gepland stond. Niets wilds of groots maar wel weer nieuwe prikkels. Ook fijne prikkels zorgen voor overprikkeling, jammer genoeg.

Dus nu ben ik alleen thuis, kan ik op adem komen. Door veel te koken (granola en wokschotels) en te kuisen. En te lezen, dat ook natuurlijk. Blue Sisters is een giga goede aanrader!
Om te kijken raad ik Zomergasten aan! Zeker de afleveringen met Janine en Margriet.


Heb jij een fijne zomer? 

All women speak two languages:/ the language of men/ and the language of silent suffering./ Some women speak a third,/ the language of queens./ They are marvelous/ and they are my friends. -Mohja Kahf-
 
Liefs,
Els
 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

 
 

 

dinsdag 30 juli 2024

Zweten

Vandaag.

Vandaag heb ik de late, tot 19 uur. In een warme bakker, zonder airco en met een brandende oven onder onze voeten, in de kelder. Zweten. Maar er is één lichtpuntje: het is onze laatste week werken voor de jaarlijkse vakantie! Vanaf volgende week ben ik een maand thuis: eerst twee weken met Karel en dan nog twee weken alleen. In die twee weken met Karel gaan we een paar dagen weg: hoera! Komende weken gaan jullie me hier minder zien. Wie me niet kan missen: check mijn Instagram!
 

 
Hou jullie fris, met een goed boek onder een boom ofzo. Sterrenstof bijvoorbeeld; het ideale vakantieboek!

Trying is better than despairing. Hope is more effective than cynicism. Commit to trying, then get to work. RECKLESS ABANDON! -Maggie Smith-

Liefs,
Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

dinsdag 22 augustus 2023

Vakantie

 Het is mooi geweest.

Mijn vakantie begint te korten. Karel is sinds gisteren weer aan het werk. 
We hebben 2 mooie weken samen doorgebracht. Wie me ook op Instagram volgt heeft het één en ander zien voorbijkomen. 
 
We maakten eindelijk het reisje dat we gepland hadden voor mijn 44ste verjaardag: een bezoek aan het huis van Virginia Woolf, dat van haar zus Vanessa en van haar minnares Vita. Die reis (5 dagen) was gigantisch boeiend, fijn én vermoeiend ;)
 
Daarnaast hebben we veel buiten gezwommen, gewandeld,  gepraat, gedronken en gegeten.
Lezen deed ik dan weer net iets minder. Te overprikkeld (daarover later meer) en gewoon te veel afgeleid door veel moois en fijns.
 
Monk's House
 
Ik probeer momenteel weer wat rust en regelmaat te vinden. En weer wat vaker in een boek te duiken. Momenteel lees ik: Augustus.
 
You cannot find peace by avoiding life.
-Virginia Woolf-
 
Nog een fijn Dankbare Dinsdag,
Els
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 

donderdag 18 augustus 2022

Hier ben ik weer

Een tussendoortje.

Goedemiddag allemaal! Wat was me dat afgelopen weken!? Warm, warm, warm! Karel en ik zijn het gelukkig gewoon van mijn werk om vroeg op te staan dus dat deden we tijdens onze vakantie samen ook. Met vroeg bedoel ik 4 uur :) Dan hadden we tijd genoeg om leuke dingen te doen voor de grootste hitte, was het nog kalm op de weg en waren we overal als eerste of alleen. 
 
Sinds gisteren is hij terug aan het werk, 3 dagen deze week en 3 dagen volgende week. Daarna zijn we  weer samen thuis, tot we beide weer beginnen werken op dinsdag 30 augustus. We hebben nog wat om naar uit te kijken! Maar ook al veel moois om op terug te kijken.
 
Enkele hoogtepunten:
-in de river Derwent zwemmen, met grazende schapen die naast ons water komen drinken 
-een hert zien in Wéris
-een half uur lang een hond hebben
-lezen onder ontelbaar veel bomen
-om 7 uur 's ochtends pootjebaden in de Zoutelande zee
-Lieke Marsman in Zomergasten
-na uren wandelen zelf gesmeerde boterhammen eten op een bankje
-gelukkige mensen tijdens de Pride Parade in Antwerpen 
-voor het eerst Eggs Benedict eten (zonder spek!)
-op de stappenteller zien dat we meer dan 16 000 stappen hebben gezet
-...
 

We waren samen, vaak alleen met ons twee.
We lazen, wandelden, babbelden, zwommen, aten, dronken, luierden,...
 
Het was goed.
Genoeg.
 
En hoe was jouw warme periode?
 
Momenteel lees ik: Portret van de zomer.
En jij?  
 
 

Op het moment dat je je verbonden voelt met de natuur, voel je je niet verdwaald of eenzaam.
-Angélique Heijligers-


Tot binnenkort,
Els


 

dinsdag 31 augustus 2021

Back to...

In mijn geval: werk.

Na een maand vakantie vlieg ik er seffens weer in, met frisse tegenzin ;) Want de vakantie was zo fijn... En een maand vakantie is lang. Dat is een nadeel én een voordeel. Ik heb al mijn vakantie in één keer, van de moeten, net in de dure periode. Maar een maand zorgt er wel voor dat je er eventjes helemaal uit bent. Dus piekt het even vanochtend :) Komt wel goed. Tegen vanavond ben ik het weer gewoon. 


Dankbaar op deze Dankbare Dinsdag. Voor het moois wat is geweest, voor het moois dat nog komt en voor mijn werk. 

Zin in een zalig boek? Lees dan het super fijne boek: Graag gedaan, Noni Blake
 
En als jij of je familie op de één of andere manier ook een nieuwe start gaat maken: veel succes, plezier en vertrouwen!

Welk een genot is het om rust te voelen in het hart van de chaos.
-Virginia Woolf-

Een fijne week gewenst,
Els




Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  

donderdag 19 augustus 2021

Daar ben ik weer

Vakantie, of niet.

Karel is sinds gisteren terug aan het werk, ik ben nog een dikke week thuis. Dus ik voel me nog wel een beetje in vakantie-modus maar ergens ook weer niet, snap je?
 
We hebben twee mooie weken gehad vol bomen en boeken en thee en taart. We wandelden super veel (onze langste wandeling was meer dan 20 000 stappen). Ik liet 9 geluksplanten achter en las 12 boeken (boekjes). Alvast een leestip: Ademloos
 
We bleven in het land maar sliepen wel 2 nachtjes in de Ardennen en 1 nacht in Gent. Volgens Karel is het pas echt vakantie als je in een ander bed slaapt, is misschien wel een beetje waar. 
 
Ik kreeg 1,5 paniekaanval. Heb ongeveer 1000 keer gelachen, niet gehuild en klom 3 keer op een (telkens andere) hoge toren (vol doodsangsten maar toch gedaan).  
 
We bezochten 4 boekenwinkels en ik kocht 0 boeken, en 1 puzzel. Die 0 is omdat ik stress krijg als ik de stapel ongelezen, nog te lezen, boeken hier in mijn rek zie staan :)
 
Omdat ik nog met een redelijk vers litteken zit zwom ik niet buiten maar wel 3 keer binnen. We genoten van Zomergasten (Alfred was mooi) en God's own country.
 
Eigenlijk deden we gewoon wat we anders graag doen, maar dan meer en soms anders. Zoiets.
 
Dit was de hoogste toren.
 
Ik nam foto's van Maria's, wolken, mosjes, stenen en herfstige bladeren. Ik schreef mijn zorgen weg en probeerde mooie herinneringen met mijn pen te vatten.
 
Ik staarde in het water, zag waterwolken en waterbomen. Stond heel vroeg op en ging soms heel vroeg slapen. 
 
Het was een mooie vakantie, ik ben nog volop aan het bekomen van alle fijne indrukken...
 
To plant a garden is to believe in tomorrow.
-Audrey Hepburn- 
 
Nog een fijne opwijkende donderdag lieverds,
Els
 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    

 
 

dinsdag 3 september 2019

Stoere sprookjes

Back to work

Vandaag begin ik terug te werken, na een maand vakantie. Dat zal pieken;) Het voordeel is dat we er allemaal 4 weken tussenuit zijn geweest dus we voelen ons allemaal hetzelfde. Het gaat ook fijn zijn om alle collega's en klanten terug te zien. En toch, toch ga ik de vakantie missen. Ik had juist zo een beetje mijn ritme gevonden. Ik ga in ieder geval dat gevoel proberen vasthouden, benieuwd hoe lang ik het ga volhouden. Uren of minuten ;)

De vakantie heeft me weer gevormd: de natuur, het alleen zijn, het samen zijn met Karel, het vele schrijven maar vooral ook het lezen.
Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes gaf me vleugels. Echt een boek dat ik 30 jaar geleden had willen hebben.
De derde persoon las ik uit de bib. Ik ga het snel voor mijzelf kopen. Omdat ik zo veel herkende, 10000 dingen wou onderlijnen. Het was het juiste boek op het juiste moment. Super aanrader.

Zo fijn, boeken die op je pad komen als je ze nodig hebt. #dankbaredinsdag!






Heb jij boekentips? Boeken die kwamen als je ze nodig had?


'Wie zijn nek uitsteekt, leert dat je soms wint en soms verliest. Beide lessen zijn even belangrijk.''
-Ellen DeGeneres-


Nog een fijne dankbare dinsdag,
Els

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor Echte Els bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

dinsdag 20 augustus 2019

#DankbareDinsdag

Hallo sleur en routine

Grapje hoor. Of toch niet helemaal. Sinds vandaag is Karel, na twee weken, terug aan het werk. Ik mis hem maar ben toch ook wat opgelucht. Terug routine. Ik ben al een hele dag aan het opruimen en kuisen.

Ik hou van vakantie maar sinds de overval is het ook telkens een beetje een beproeving. Wat kan nog wel, wat niet meer? Soms denk je dat iets zal meevallen en dan valt het tegen (toch druk, lawaaierig, veel volk,...) en zelfs de fijne dingen putten me heel snel uit. Andere dingen (fijn of niet fijn) kosten gewoon extra energie.

Ik ben nog twee weken thuis en dat is, ook voor Karel, nog een beetje vakantie. Dat betekent een weekend van 2 dagen (ipv enkel zondag) en geen 2 keer om 3u30 of 4 uur moeten opstaan voor mijn werk.

We hadden pech met het weer. (De eerste week 5 dagen Engeland, de tweede week België-Nederland). Jullie zagen al het één en ander voorbijkomen op Instagram, bij deze nog een klein overzichtje.

*Engeland was wederom top, helemaal.
*Wegens de vele regen en het koude weer zaten we vaak ergens te lezen onder het genot van thee en gebak. Fijne leesplekken:
- Café Kamiel: lekkere koffie, thee en gebak. Ook de vega spaghetti is een aanrader.
- De Wasbar: lekkere koffie, thee, limonade, gebak, bagels, boterhammen en ontbijt.
- Paard van Troje: lekkere chocomelk, gebak en thee.
- Café Boekowski: lekkere thee.
-Villa Augustus: alles is daar goed; van thee tot ijs tot bed.

Ter verduidelijking: bovenstaande is wat ik er zelf al at en dronk. De rest van de kaart is ongetwijfeld ook super. Het zijn ook allemaal zaken waar je lekker lang en rustig  kan lezen en schrijven. Zalig dus.



Wat kei hard tegenviel:
- De Superette in Gent: de pizza was zozo, de door mij gevraagde aperitief was op en daarom nam ik dan maar een glaasje rosé. De smaak was ok maar achteraf bleek dat 7,50 euro te kosten!?
-De Efteling: zal wel aan mij liggen maar ik vond alles er zo druk en schreeuwerig. Zelfs de paardenmolen ging super snel en hakkerig. U kan dan wel raden dat ik Joris en de draak quasi niet overleefde. (Karel wou daar graag in en ik dacht dat dat wel zou meevallen aangezien ik zo een houten rollercoaster ooit al had gedaan in Disneyland; foutje...) Vele attracties waren ook (tijdelijk) dicht en het was ons niet echt duidelijk waar we vegetarisch konden eten...
Maar ik snap wel dat het voor mensen, al dan niet met kinderen, zonder ptss en hsp super tof is.

Ik dacht, misschien hebben jullie nog iets aan mijn tips, nu de vakantie nog bezig is voor de meesten. Maar blijkbaar gaat de zon weer schijnen en is het geen binnen-leesweer meer maar alla...dat zijn dan tips voor de herfst en winter ;)

''De beloning van je conformeren is dat iedereen je mag, behalve jijzelf.''
-Rita Mae Brown-


Nog een fijne DankbareDinsdag!
Oh, het is fijn om terug te zijn,
liefs Els 





donderdag 1 augustus 2019

Watou19

Op avontuur in het verre westen...

Zoals elk jaar togen we traditiegetrouw weer naar het Kunstenfestival te Watou.
En ok, dat is niet goedkoop én dat is bijna voor iedereen super ver rijden. En ook dit jaar was er niet echt een doe-ding en doe-dingen zijn echt mijn ding.
En toch, toch heeft het mij wederom geraakt.
Het thema is dan ook Saudade, niets bestaat dat niet iets anders aanraakt...
Je kan er nog tot 1/9 terecht en als ik jou was zou ik niet aarzelen. Op mijn Instagram poste ik al een aantal foto's en hieronder volgen er nog een paar, om alvast wat voorpret te hebben:

André Sollie.

Zelfs de niet-kunst is een streling voor het oog.

Uit wrakhout gemaakt en van elk stukje hout kan je de herkomst lezen: indrukwekkend.

Ultieme favoriet: verliefd! Op een takkenjongen.

Na zo een dag is mijn hart vol, net als mijn hoofd. Ik ben dan kapot maar ook vol emotie en inspiratie. En deze keer dus ook verliefd op Silvia B. haar takkenjongen. Noem het een opwijking :)

De poëzie was ook weer indrukwekkend. Ik kocht een bundel van Moya De Feyter, al moet ik nog een tiental bundels lezen die liggen te wachten... Verliefd worden, het is soms een dure aangelegenheid ;)

Maar zo blij dat het bestaat: poëzie, kunst, Watou, het Kunstenfestival, stichting IJsberg,... En Karel; voor het gezelschap en de foto's!

Maak er een mooie augustusmaand van! Karel en ik hebben weer een gans jaar uitjes-ideetjes verzameld die we afhankelijk van het weer al dan niet gaan uitvoeren. Boeken, bomen, wandelen, lezen, eten, zwemmen; dat gaan zo wat de ingrediënten zijn. En misschien wat bloggen, we zien wel. Instagram zal er sowieso wel van komen, dus kijk af en toe daar eens als je zin hebt.


''Als alle dagen hetzelfde lijken, ben je blind geworden voor de wonderen in jouw bestaan.''
-Paulo Coelho-


Liefs Els


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!


dinsdag 30 juli 2019

Zoomerbar

Flamingo en rosé

Gisteren is het er eindelijk van gekomen: we gingen een avondje naar de Zoomerbar. We zagen een baby flamingo, ik dronk een glaasje rosé en las wat in mijn boek (De bijzondere woorden van Gioia). Ondertussen genoten we van de livemuziek en het gekeuvel om ons heen. Een beetje vakantie zomaar midden in de week, dicht bij huis. #dingendiefijnzijn


Voor alle duidelijkheid: het gaat om een bar in de Zoo van Antwerpen. Voor de bar hoef je niet te betalen én je kan vanaf daar dus gratis de baby-flamingo's zien. Als je Thandie wil zien, die zit in de zoo, en daar moet je wel voor betalen. (Hierboven zie je haar op een foto van april, ondertussen is ze al wat groter maar nog even schattig.)

Ik geniet nog wat na van gisteren en ga met een blij gemoed werken. Een #dankbaredinsdag dus!

Waar ben jij dankbaar voor vandaag?

Het is mijn laatste werkweek. Hierna is onze bakkerij een maand toe en ben ik dus een maand thuis. Het bloggen zal dan ook op een lager pitje komen...



''Mooi zijn betekent jezelf zijn. Je hoeft niet geaccepteerd te worden door anderen. Je hoeft alleen jezelf te accepteren.''
Thich Nhat Hanh

Nog een fijne dankbare dinsdag,
Els


Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!

donderdag 30 augustus 2018

Grote laarzen, kleine pasjes

Ik ben een dromer...

noem het een opwijking :)
Elk jaar, voor mijn maand vakantie, droom ik dat ik tijdens die bewuste maand anders en beter ga worden. Klaar voor de dagelijkse strijd die leven met ptss en hsp soms best wel is. De vakantie is dan ook elk jaar een teleurstelling, op dat vlak.

Jaren therapie hebben me geleerd dat veranderingen traag maar gestaag gebeuren, vaak zelfs zonder dat je het merkt. Je ziet het pas als je even stilstaat en achterom kijkt. En toch... Jawel, dit jaar waren de verwachtingen weer hoog gespannen. En ja, ik (wij) heb(ben) grenzen verlegd. Kleine en best wel grote (bvb een andere vakantiebestemming gekozen, wél centerparcs UK maar een ander park). Maar een ander mens voel ik me niet.

Hoewel. Ik ben me er dit jaar meer van bewust dat grenzen worden verlegd door te doen. Door nieuwe ervaringen leg je nieuwe verbindingen in je hersenen en zo worden moeilijke dingen keer per keer makkelijker. Dus al voel ik me niet anders, ik ben het wél! Dat beseffen geeft me een goed, gegroeid, gevoel.
Trouwens, ik verander elke dag. Stap voor stap. Jij ook. En nee, dat is niet eng, je krijgt gewoon telkens een nieuwe kans!



"I can't go back to yesterday because I was a different person then."
-Lewis Carroll-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els

Ps: Ivm hsp: Leven zonder filter is een geweldig boek daar over.


I can't go back to yesterday - because I was a different person then.
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/lewis_carroll_383866"I can't go back to yesterday because I was a different person then." - Lewis Carroll
I can't go back to yesterday - because I was a different person then.
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/lewis_carroll_383866

dinsdag 21 augustus 2018

Zomergasten

Tussen het mijmeren en verwijlen door....

even een dienstmededeling ;)

Ik heb nog een weekje vakantie, Karel ging vandaag terug aan het werk :(
We hebben 2 geweldige weken samen doorgebracht. 5 dagen in Engeland, de andere dagen zaten we hier en daar voor een dagje. Veelal in België maar ook geregeld in Nederland.

We wandelden, zwommen, lazen, lachten, verlegden grenzen en omzeilden beren op de weg. Later meer.

Heel af en toe keken we wat tv (uitgesteld) en werd ik een beetje verliefd op Marleen Stikker. 
Ik zag haar in Zomergasten en was 3 uur geboeid; wat een Madam! Ze is gigantisch slim, belezen, geëngageerd, breed geïnteresseerd, moedig, vooruitstrevend,... Dringend tijd dat ze meer aan bod komt in de media.
Je kan de podcast nog luisteren en zondag is er natuurlijk een nieuwe (ongetwijfeld boeiende) Zomergasten aflevering. Geniet er van!



''Jij bent de hemel; al het andere is slechts weer.''
-Pema Chödrön-

Ik kom langzaamaan weer in de echte wereld, u hoort nog van mij ;)
Liefs Els

donderdag 26 juli 2018

Watou18

Op avontuur

Zoals elk jaar trokken we zaterdag naar Watou voor het Kunstenfestival. Dit jaar is het thema 'Over het verlangen en de troost'. Het is alweer de 38ste editie en loopt nog tot 2 september. Wat houdt jullie tegen?
Ik ben dol op "doe-dingen" (die waren er net als vorig jaar niet echt); noem het een opwijking. 
Maar zelfs zonder doe-dingen blijft het de moeite. Watou an sich al, het voelt telkens als een dagje vakantie. Omdat je van locatie naar locatie wandelt (of fietst) kom je telkens voor verrassingen te staan. Je beklimt zoldertrappen, bezoekt stallen, dwaalt door kamers,...
En sowieso is het voedsel voor je ziel, al die poëzie en zorgvuldig in elkaar gestoken kunstwerken. Het samenspel tussen de locatie en het werk an sich, de interactie tussen de werken, dat alles geeft een speciaal gevoel.

Op Instagram liet ik al wat foto's zien, hier volgen er nog een paar:

Schommelende schommel.

Het regent hier "echt" binnen.

(Wel)come

Dit is mijn laatste werkweek, hierna is de bakkerij 4 weken dicht en heb ik dus 4 weken vakantie. Karel heeft ook 2 weken vrij, hoera! Als jullie me even niet horen dan lig ik ergens in een meer te dobberen of onder een boom te lezen.
Ons uitstapjes-verlanglijstje is namelijk heel lang ;) Omdat ik doorheen het jaar ook op zaterdag werk 'sparen' we een heel jaar ideetjes voor in augustus. Klinkt druk maar het zal vooral veel natuur worden dus dat komt goed.

''Ontspannen is loslaten dat je jezelf moet bewijzen.''
-Paloma Picasso-

Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els

dinsdag 29 augustus 2017

Dankbaar

Dankbare dinsdag

De vakantie is gedaan, ik MOET seffens terug aan het werk.

De vakantie is gedaan, ze was mooi en deugddoend, ik kijk er met een warm hart op terug. En seffens mag ik terug naar mijn werk. Ik heb een fijn werk, met lieve collega's en toffe klanten. Ik MAG terug gaan werken.

Zelfde situatie, toch een wereld van verschil.
Hoe denk jij?
(Note to self: Hoe denk ik?)





#dankbare dinsdag

''Vriendelijke daden, hoe eenvoudig ook, geven ons leven betekenis en schenken geluk, aan onszelf en aan anderen.''
-Dalai Lama-

Fijne dag lieverds,
Els





zondag 20 augustus 2017

Mooie liedjes...

...duren niet eeuwig...

Vandaag is het de laatste dag vakantie voor Karel en ik begin aan mijn laatste week. Een week waarin ik 4 doktersafspraken heb...Niet echt vakantie-vakantie dus.
Ik ben zo iemand die nu al meer in volgende week zit dan in vandaag. En dat is fout en jammer. Dus nu ik dat besef ga ik daar wat tegen vechten. Lekker dicht tegen Karel aan kruipen en meer achteruit dan vooruitkijken...
Per slot van rekening is het nu nog Zalige Zondag én vakantie!
Geniet er ook nog wat van lieverds, ondanks het grijze weer! Ideaal scrabble- en Zomergasten-weer!






''Het verleden is waar je lessen leert, de toekomst waar je ze toepast. In de tussentijd: houd vol.''
-?-

Liefs Els

dinsdag 23 augustus 2016

Els en vakantie

Op vakantie neem je jezelf mee...

Dus ook al je zorgen, angsten, ptss en vooral een hoofd dat nooit stopt met denken.

Over bovenstaande dingen vertel ik later nog wel eens, vandaag op Dankbare Dinsdag wil ik het over dankbaar zijn hebben (klinkt logisch, niet).

Wij hadden, zoals elk jaar, een geweldige vakantie. Mooi, veel ontspannen, genieten, natuur, cultuur, lekkers,... Wij bezochten The Pipers, The Hurlers, Tor, Golitha Falls, Tretheuy Quoit, Blackwater Forest, ... Alles om ter mooist en indrukwekkendst.

En toch. Wat er mij die dagen het meeste plezier bezorgde en wat mij nu nog het meest is bijgebleven zijn de kleine dingen, de niet geplande dingen, de extra's.
Het vogeltje dat ik bijna kon aanraken, de roodborst op ons pad, pannenkoeken in de regen, het paard aan de picknick, de schapen op de weg, het samen kleuren in ons kleurboek, de mopjes, het perfecte rondje in mos,...

Ik moet er nog steeds een beetje van huilen :)

En dan begin ik te malen: moet ik daar zo ver weg voor gaan? Moet ik daar zo veel centen aan besteden? Kan ik die kleine dingen hier niet vinden, dichterbij en gratis?
Ja en nee.
Ik genoot ook immens van het groen van Golitha, de imposante bomen in het arboretum van Blackwater, de pelgrimage aan de Tor,...

En dan besef ik weer dat gedachten over dingen bepalen hoe de dingen voelen.
En besef ik dat ik ik ben door mijn oog voor het kleine. Die ik neem ik overal mee.
Die ik wordt gevoed door het grote en geniet van het kleine.

Geraakt worden door kleine dingen is een geschenk dat ik met me mee neem, waarheen ik ook ga.
Het is een compensatie voor het pijnlijk geraakt worden door negatieve kleine dingen. Het is en en, niet of of.

En het is niet erg dat op grootste dagen kleine dingen me het meest bijblijven.
Het is gewoon weer een extra opwijking waar ik dankbaar voor ben!

Herkenbaar voor jullie?


Het kan pijn doen om door het leven te gaan
met een open hart, maar nooit zoveel als
met een gesloten hart.
-Jim Doty-

Nog een mooie Dankbare Dinsdag lieverds,
Els

zondag 7 augustus 2016

Vakantie!

Zalige weken

Komende twee weken zal het hier ietsjes kalmer zijn... Karel en ik zijn 2 weken samen thuis en wij hebben super veel dagjes uit, uitslapen, luieren...en van die dingen gepland. Het bloggen gaat er dus even bij in schieten. Niet getreurd: over 2 weken ben ik hier terug (en wie weet vroeger als ik het niet kan laten...) én ik zal wel actief blijven op Instagram, voor zij die me echt niet kunnen missen ;)

Onze 2 weken begonnen alvast geweldig:


We gingen naar Dirty Dancing the musical: woehoe!
Ferm indrukwekkend!

Wat misschien nog meer indrukwekkend was: de meeuw die mijn gevallen bol ijs in één hap naar binnen slokte :) Geen KinderBueno ijsje voor mij...

Onze vakantie begon dus met een ritje naar Oostende, een wandeling over het strand, even likken aan een ijsje en daarna een super indrukwekkende show!
Fijn, fijn, fijn!
Lang leve de vakantie!

Wanneer de wortels in jezelf zitten,
kan je overal aarden.
-Sayed Kashua-

Ik wens jullie alvast twee geweldige weken,
liefs Els

donderdag 16 juni 2016

Een opwijking delen

Oh wat is het fijn...

...als je man je echt begrijpt! Samen opwijken: #dingendiefijnzijn :)

Wij gaan telkens met de auto op vakantie en daar hoort een zorgvuldig samengesteld aanbod van favoriete cd's bij. Elk jaar maken we er eentje speciaal voor dat jaar. We kiezen samen liedjes op iTunes en Karel maakt dan een cd mét hoesje. Die cd wordt dan opzij gelegd en mag pas op als we vertrekken.
We zijn bijlange nog niet weg maar het hoesje is al klaar:




Geweldig hé!? Het was een kleurplaat! Woehoe! Merci voor de fijne verrassing Karel! Kleurplaten inkleuren is één van mijn favoriete opwijkingen :)
En de boodschap past helemaal bij afgelopen dagen...


Be a rainbow in somebody else's cloud.
-Maya Angelou-

Nog een fijne opwijkende donderdag lieverds, ik ga een dagje extra werken!
Liefs Els

donderdag 20 augustus 2015

Vakantie of toch niet...

Niet ingeloste verwachtingen

Ik ben niet goed in vakantie. Zo, dat is er uit. Opwijking nummer zo veel.
In het voorjaar had ik plots 3 maanden 'vakantie'. Je begrijpt dat in die maanden mijn hoofd niet naar vakantie stond. Eerst moest ik werk zoeken en toen ik het gevonden had was ik zenuwachtig omdat ik op 1 juli opnieuw aan de slag zou gaan.

Nu ben ik weer een maand thuis (omdat de bakker waar ik werk een maand gesloten is) en is het 'weer van dat'. Ik voel me niet in vakantie. Ik heb geen zorgen om werk, ik krijg op 1 september mijn 'echt contract', heb al zin om terug te beginnen en toch...

Karel moet natuurlijk wel werken en dat maakt dat ik hem mis, geen maatje heb om met op stap te gaan en me een beetje schuldig voel tov dat hardwerkend ventje. Dat is een deel van het probleem, het andere deel ben ik. Of 'de maatschappij'.
Vakantie is tegenwoordig vaak synoniem voor moeten. Je moet op reis, je moet spannende dingen doen, je moet op pad, in een ander bed slapen, nieuwe oorden ontdekken, ... Weet ik veel.

En wat deed ik de eerste 2 weken: poetsen, opruimen, de zolder reorganiseren, in de tuin werken,...
Ik was elke avond stik kapot maar voelde me ook elke keer heel voldaan.
Toen kwam er het besef dat mijn vakantie al voor de helft voorbij was en dat ik meer moest genieten.
En daar kwam de stress: wat en hoe en waar en...!!??

Ik wil geen wilde dingen ondernemen zonder mijn Karel (en ok, durf dat ook niet echt) en ik ben meestal liever thuis dan uit...
Dus toen kwam er een diep gesprek met mijn 'goeroe' Karel en besefte ik dat er niets 'Moet'.
Ik ben een muts, ik ben geen wilde avonturier. Daarbij komt nog dat afgelopen maanden, met al die bergen en veranderingen, best wel super vermoeiend voor hoofd en lichaam waren. Dus kan ik een beetje rust wel gebruiken.

Nu doe ik gewoon wat ik meestal doe, als ik vrije tijd heb:


Ik pruts wat in mijn tuintje, oogst allerlei lekkers en zaai nog wat bij.


Ik fiets eens naar de kringwinkel en kan daar niet weerstaan aan allerlei 'palullekes'.


Ik oogst nog wat meer en kook daar vol plezier iets lekkers van. Ik poets wat nodig is.


 Ik bak vaak brood en ander lekkers. Ik maak gordijnen en kussens.


Ik voeder de vogels (voornamelijk duiven) en geniet er van ze te zien smullen.
Ik blog wat, schrijf wat, teken eens iets.


Ik geniet van onze twee poezen, die echt niet dood zijn maar gewoon doen alsof :)
Ik lees wat binnen of buiten.







En 's avonds en in het weekend ga ik geregeld op pad met Karel. Te voet of met mijn nieuwe (oude) fiets. Jawel, het is gebeurd, ik heb nu ook een koersfiets. Ik ben besmet :)
Ik moet nog veel oefenen hoor, het voelt echt anders dan op een gewone fiets. Maar ze bolt lekker!
Een echte coureur ga ik nooit worden, daarvoor stop ik te vaak voor foto's en beestjes en van die dingen, maar ik geniet van mijn gele vriendin en dat is het voornaamste.
Ahja, ik ben nog op zoek naar een naam, tips?

Samengevat doe ik allerlei fijns, vliegen mijn dagen voorbij en doe ik naast veel fijns ook best nog wat nuttige dingen.
Ik ben content en in mijn element. Ik voel me goed. Zolang ik maar niet nadenk.
Want dan begint weer dat 'vakantie-idee' te malen.

Dus bij deze maak ik het officieel, voor mijzelf, verban alle twijfel:
vakantie is doen waar je zin in hebt. Is het mutserig, dan is het maar musterig.
Leve 'de dingen die fijn zijn'!

Nog mensen met hetzelfde 'vakantie-idee-probleem'?

(Vergeet de give away niet he...)


Het leven is eigenlijk één grote stage;
je raakt nooit uitgeleerd.
-Olaf Hoenson-


Nog een fijne opwijkende donderdag,
liefs Els