donderdag 10 januari 2019

Bralette, tieten bloot en zusjes

Vrijheid, blijheid

Iedereen zou vrij moeten zijn in zijn/haar/hen keuzes. Keuzes als wie heb ik lief, wat scheer ik wel of niet. Keuzes als wat doe ik aan, wat laat ik los. Keuzes die jij mooi vindt en niemand kwaad doen moet jij mogen maken. Zonder kleine of grote angst voor wat een ander er van gaat vinden/denken/zeggen/doen.

Dus daarom draag ik steeds minder en minder een bh. Het begon allemaal toen ik mijn rugtattoo liet zetten, de eerste dagen mocht ik geen bh dragen, daarna enkel een sportbeha. Ik had daar schrik voor, bijna meer dan voor de tattoo ;)
Omdat ik vlak voor mijn regels altijd last heb van 'harde banden' onderaan mijn borsten. En omdat ik een grote cyste in mijn linkerborst heb, daarnaast nog wat kleintjes en in mijn rechter een hoop kleintjes.

Maaaar, ondanks mijn angst deden mijn borsten niet meer pijn maar minder. Ik had geen 'harde banden' én bij mijn laatste controle echo bleken de cystes in mijn rechterborst verdwenen! Dus nu loop ik de laatste maanden thuis zonder beha rond, voor buitenshuis kocht ik me bralettes (beha zonder beugels en voorgevormde cups). Freedom :)

Nu nog dit gevoel vasthouden naar de zomer toe, met minder kleren aan is alles toch meer zichtbaar... En daar heb ik wat schrik voor, al vind ik dat enorm flauw van mijzelf. Want ja, nu zijn er nog niet veel vrouwen die dat doen (nooit meer een beha, dat waar ik wil eindigen) maar als ik niet durf komt er weer geen extra vrouw bij. Begin bij jezelf hé Els.
Laten we wiebelende tieten een fijne opwijking noemen, wie doet er mee?

Voor de echt stoere vrouwen, het is #januhairy. Wie doet daar aan mee? Ik durf niet, ik ga elke week zwemmen en zie het echt niet zitten om me daar ongeschoren te vertonen. Wat flauw is, ik weet het. Werk aan de winkel.

Als je er goed over nadenkt is het echt absurd hé!? Wiebelende borsten en overal haar zijn natuurlijk, zijn gewoon. En wij hebben daar als maatschappij iets vreemds, ongepast van gemaakt.
Dat is toch een kei grote denkfout? Waar de consumptiemaatschappij ons dankbaar om is...


#waterbomen


Wie hier meer over wil lezen: Cathérine De Kock schreef over 'beha's over de haag' in de Standaard. Murielle heeft het vaak over haar en tepels op haar Instagram en Mignon pleit ook vaak voor meer tepels. En het begon, voor de meeste van ons, met de immer taboe-doorbrekende Lena.
Een fijn boek dat ook inspirerend is: Re-wilding. (Te koop in de Buchbar.)

Nog een geweldig boek, waar ik nu in bezig ben, is Zusjes. Over hoe te leven, jezelf te zijn, eerlijk en oprecht in je kracht te staan. Ontroerend mooi en wijs.

Ahja, jullie lezen toch mee hé? Met dE LeeSclub?

En laat me weten hoe wild jullie zijn :)

''Leef ten volle, heb mateloos lief en word wat je bij machte bent te zijn.''
-John Shelby Spong-

Nog een fijne vrije dag,
Els

10 opmerkingen:

  1. Tot mijn eerste zwangerschap in 1998 (ik was 34) heb ik geen bh’s gedragen. Tijdens en na de zwangerschap voelde het veel fijner om er wel één te dragen. Inmiddels kan ik mij betere (= duurdere) veroorloven en ik voel mij daar prettig bij. Mij topless op het strand vertonen deed ik altijd, maar het klimaat/de verdraagzaamheid is enorm veranderd. Dus dat doe ik alleen in eigen tuin.
    Wat ik bijzonder vind is dat vrouwen vinden dat ze zich moeten opmaken, hun nagels gelakt moeten zijn en dat zij hoge hakken moeten dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat er inderdaad om wat jij fijn vindt. En niet wat 'men' vindt dat moet. Hoewel dat soms wel zo voelt. En inderdaad, het klimaat moet meewillen. Ik maak me niet op, doe bijna nooit hakken aan en lak ook mijn nagels bijna nooit. Ik zou graag ook het idee van geen haar en bh's loslaten maar voel me daar nog niet klaar voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je geen bh draagt omdat het lekker zit, niet omdat je het ziet. Want volgens mij valt het niet op als je hem niet draagt. En het zit inderdaad een stuk lekkerder zonder bh dan met.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik draag thuis geen bh, maar onder mijn bedrijfskleding (tamelijk strak sluitende shirtjes met cupnaad) zal ik wel moeten, dat wordt simpelweg niet geaccepteerd door werkgever (en klanten denk ik ook, ze zullen er misschien niets van zeggen maar in onze maatschappij is het helaas (nog) niet geaccepteerd om zonder bh op je werk te verschijnen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zoooo jammer hé. Het wordt ook als uitdagend gezien en zo wil ik niet overkomen.

      Verwijderen
    2. Daar was ik me zelf echt niet bewust van vroeger, en ik vind het spijtig dat ik nu wel weet dat daar zo naar wordt gekeken want dat werkt vrijheidsbeperkend of schaamte-oproepend bij mij . Wat doen wij mekaar toch aan hé!Ik ging trouwens vroeger ook zonder BH werken hoor, toen nooit reactie op gekregen gelukkig ...

      Verwijderen
  5. Ik heb zelf nooit een bh gedragen tot ik 33 was. Toen stopte ik met roken en had ik een nief lief. Door het stoppen met roken kwam ik flink bij en werden mijn borsten veel zwaarder en vond ik het niet meer zo aangenaam om er geen aan te hebben. En het nief lief vond dat wat raar, geen bh dragen. Ik heb nog altijd heimwee naar die tijd en draag nog altijd alleen een bh als ik buiten moet. Het is pas sinds kort dat ik doorheb dat veel vrouwen het een probleem vinden dat je dan eventueel een tepel zou kunnen zien afgetekend staan in je kleren, ik was me daar eerlijk gezegd niet bewust van dat dat door sommigen als problematisch of not done werd bekeken.
    Mijn oksels heb ik ook tot dezelfde tijd nooit onthaart. Ik was me ook daarvan niet bewust dat dat wat raar bekeken werd. Tot iemand me eens fotgrafeerde als model en achteraf zei dat hij daar - over de foto's dan - opmerkingen had gekregen. Sinds die moment werd iets waar ik me zelfs niet bij stilstond ineens iets waar ik me erg bewust van werd en voor schaamde. Dus nu scheer ik mijn oksels. Spijtig eigenlijk hé. Zo geven wij allemaal toe aan zeer onzichtbare maar zeer aanwezige sociale druk ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik draag tegenwoordig bijna altijd een beha omdat ik in tegenstelling tot vroeger een flinke cupmaat heb, maar die beha draag ik niet omdat dat van mij verwacht of geeist word. Maar omdat als ik zonder beha de deur uit moet en veel beweeg ik daar last van heb. Met een beha blijft alles goed op zijn plek zitten en mijn kleding valt mooier. Ik moet er bijvoorbeeld niet aandenken een stukje hard te moeten lopen zonder beha, dat is gewoon pijnlijk. Een beetje jammer dat het gepraat over vrijheid van vrouwen zo ver doorgevoerd word dat je als vrouw het gevoel hebt iets fout te doen door wel een beha te dragen of je lichaamsbeharing te verwijderen. Hoera voor iedereen die zich daardoor vrijer voelt, maar ook hoera voor de vrijheid daarin zelf je keuze te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik draag ook nooit een BH ik heb die ook niet nodig omdat ik een man ben,

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!