donderdag 11 juni 2020

Boeken die je ziel raken

Opwijkende donderdag

Net Golden Boy uitgelezen, ben er nog even stil van. Het gaat over de perfecte Max Walker. Max is perfect en interseks. Het is een prachtig, aangrijpend, hartverscheurend mooi boek. Een boek dat je hoofd opent en je wereld verandert. Ik las het ooit uit de bib, kocht het voor mijzelf en las het nu, jaren later, opnieuw.
Met tranen in de ogen.

Boeken kunnen je wereld, je leven veranderen. Ze kunnen ook inspiratie vormen voor een tattoo. De ontembare vrouw bijvoorbeeld. Ik zag vaak mensen dit boek aanprijzen. Ik haalde het uit de bib, het is een zwaar boek en het was de Permeke bib dus ik moest het twee trams op en af zeulen. Heen en terug van en naar de bib. Maar het leek me wel de moeite. Dat was het ook, al las ik het niet. Ik bladerende er in en zag dat het een boek voor mij was maar ik had toen geen tijd en... Vlak daarna gingen we een weekendje naar Erperheide, daar bezochten we de kringwinkel van Peer waar dat boek op mij lag te wachten! Toeval bestaat niet.
Ondertussen zijn we een dik jaar verder en heb ik het eindelijk uit. Mijn wc-boek.
Ik verklaar: ik heb altijd een boek naast de wc liggen. Een boek dat ik graag wil lezen maar dat zich niet leent om in 1 ruk uit te lezen. De ontembare vrouw is zo een boek.

Je wil lezen, onderlijnen, herlezen, er over na denken,... Je wil dat het langzaam in jou verankert raakt, je hoofd, hart en ziel verandert. En dat deed het. Mijn tattoo idee was er al enigszins. Dit boek hielp mee om het beeld te finetunen.





Hier is ze nog niet af, later volgt nog wel eens een mooie af-foto. Ze is nog aan het helen nu. (En ik ook. Ik ben nog steeds roze en geel en blauw en paars én met pijn.) En het wordt een tweeluik, mijn andere been krijgt het vervolg ;)

Elke tattoo staat voor mij voor een strijd in mijn leven. In dit geval de strijd om mijn lichaam te aanvaarden zoals het is. Om los te laten. Mij over te geven aan wat komt. Te vertrouwen op mijn eigen kracht. Ze staat daar omdat ik sinds de overval aanvallen krijg van spierverkrampingen. Vooral in mijn heupen, bovenbenen en knieën. Hoe vaker de aanvallen, hoe erger. Ik denk dat er steeds restjes bleven hangen zodat op de duur er een continue spanning was. Met als gevolg pijn, bijna altijd. Homeopathie helpt. Maar mijn tattoo gaat ook helpen, ze herinnert me om los te laten, te ontspannen, mee te bewegen. Me niet schrap te zetten, noch te verkrampen. 

De ontembare vrouw te worden :)
Echt een aanrader van een boek, voor jezelf. En Golden boy lees je voor je blik op de wereld, of ook voor jezelf.

Boeken en tattoos kunnen je wereld veranderen!

Alé, dat was weer even mijn ziel bloot, met de billen bloot;)


i am mine
before i am ever anyone else's.
-nayyirah waheed-

Liefs Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   



5 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel dapper hoe jij je strijd durft te delen en te vertalen naar tattoos, Els. Ik ' struggle' vooral veel in mijn eentje. Deel af en toe wat met mijn directe omgeving, en dat geeft lucht. Ik haal er vertrouwen uit dat dingen niet voor niets op je pad komen, net als jij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al zijn tattoos niet mijn ding,het is wel bijzonder om jouw verhaal te lezen en het plaatje erbij is fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moedig! Zulke grote tattoo. Ik denk dan vooral aan de "pijn". Ik ben vast een kleinzierige mie. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet er heel wat voor over hebben, dat je dat durft, sterk hoor !

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!