donderdag 30 juli 2020

#FreeTheNipple

De voordelen van weer extra maatregelen


Het heeft even geduurd maar ik heb mijzelf teruggevonden, hoera. Dankzij jullie lieve berichtjes, dankzij een geduldige Karel, dankzij onze poezen die zienderogen vooruit gaan, dankzij de afleiding op mijn werk, dankzij...
Maar ik ben terug. Ik zie het weer helemaal zitten, er zitten terug liedjes in mijn hoofd en ik zie weer de voordelen van deze tijden.

Antwerpen is leger dus het is aangenamer fietsen naar mijn werk, als ik dan toch eens in een winkel moet zijn is het daar veel rustiger. Veel dingen gebeuren op afspraak en dat vind ik veel overzichtelijker en duidelijker. Zo gaan we sinds 2 weken weer zwemmen. Op afspraak. Er mogen maar 12 mensen tegelijk in het bad en iedereen komt ook om netjes te zwemmen en niet in de weg te hangen om te babbelen en van die dingen. Heel zen.

Nog een giga voordeel: mensen worden wat losser, qua uiterlijk. Niet-geschoren oksels, een warrig kapsel, een joggingvestje, geen beha,... Het wordt meer en meer het nieuwe normaal. Hoera! F*ck al die standaarden en latten en vakjes. Laat mensen zijn wie ze zijn, er uit zien zoals ze er willen uitzien, zonder daar een oordeel aan vast te knopen.

Zondag las ik in onze krant een artikel van Jolien De Bouw: 'Françaises doen het zonder beha'. 1 op 5 Franse vrouwen onder 25 jaar gaat daar zonder beha de straat op (voor de lockdown was dat maar 1 op 25). Ik vind dat geweldig nieuws.
Sinds ik mijn rugtattoo liet zetten en toen een tijdje geen beha mocht dragen draag ik thuis alvast geen beha meer. En buitenshuis draag ik er één zonder beugels. Mijn borsten wiebelen meer maar doen veel minder pijn dan vroeger. De reden dat ik er toch nog één draag ligt jammer genoeg buiten mijzelf: uit angst voor anderen. Wat wel binnen in mij ligt maar je begrijpt wat ik bedoel. Borsten (van vrouwen) worden nog steeds al seksuele objecten gezien, wat maakt dat ik schrik heb voor foute reacties. Van mannen én vrouwen. Ik heb dan ook een enorme bewondering voor vrouwen die hun beha bewust thuis laten om zo 'tegen de seksualisering van de vrouwelijke boezem te vechten.'

Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook mannen met borsten. Vaak zijn het ook die mannen die er graag met bloot lopen. Daar zouden van mij strenge boetes op mogen staan. Geen blote borsten voor vrouwen is geen blote borsten voor mannen. Of transpersonen. Want ik heb het nu wel over mannen en vrouwen, omdat dat makkelijk klinkt, maar in weze zijn we allemaal gelijk en doet geslacht of gender er geen f*ck toe.

Draag jij graag een beha, met of zonder beugels? Ook fijn. Maar als je dat niet draagt zou er geen reden moeten zijn om er wel één te dragen.

Een mondmasker kunnen ze verplichten, en maar goed ook. Maar een beha?



Even een foto van mijn favoriete plek in Engeland: de Tor in Glastonbury.
Waar we dus dit jaar niet heen gaan. Wat we wel gaan (mogen) doen zien we nog wel. Morgen is Karel zijn laatste werkdag, zaterdag die van mij. Daarna zijn we dik 2 weken samen, thuis. Ik denk dat het ook een blog-vakantie zal worden. Als je me hier mist kan je me altijd daar vinden.

Nog een fijne leestip voor jong én oud: De mooiste Jubelientjes.

''De wereld is als een spiegel. Kijk je boos, dan kijkt hij boos terug. Glimlach je, dan glimlacht hij terug.''
-Engels spreekwoord-

Maak er mooie weken van, zorg goed voor jezelf en elkaar,
nog een fijne opwijkende donderdag, Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  

8 opmerkingen:

  1. Toen ik jong was en stevige borsten had, ergens in de jaren 80, ging ik vaker zonder beha naar buiten. Wat een gedoe, zo'n ding. Maar inderdaad, op een bepaald moment waren de reacties en de blikken niet oke meer. Dus nu pak ik ze braaf in. Behalve thuis, dan laat ik alles weer los. En voel ik me opgelaten als de buurman plots in mijn tuin staat en ik heb mn soepjurk zonder beha aan.. Stom, ben ik met je eens. Tijd voor een nieuwe revolutie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat het beter met je gaat Els!
    Toen ik opgroeide, met nog wat naweeën van de hippietijd, heb ik nooit een bh gedragen en was topless op het strand zijn volkomen normaal. Tijdens mijn eerste zwangerschap in 1998 ben ik vaker een bh gaan dragen, omdat het prettiger voelt. In de afgelopen decennia is de invloed van een paar bevolkingsgroepen blijkbaar groter geworden. Wanneer het in je eigen cultuur normaal is om weinig van het vrouwelijk lichaam te zien, beoordeel je vrouwen die anders met hun uiterlijk omgaan al snel als hoer, openbaar bezit. En daar wordt de wereld niet fijner van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot mijn 33ste droeg ik nooit een bh.( En scheerde ik mijn oksels niet.) Toen stopte ik met roken, kwam ik zeer veel bij en werden ook mijn borsten veel groter. In mijn ogen zijn ze nu gigantisch want vroeger was zelfs een A'tje te groot. En dus begon ik een BH te dragen. Maar ik vind het nog steeds ondingen en thuis gaat hij onmiddellijk uit.
    Ik heb een collega die zelfs slaapt met haar BH, ze denkt dat ze anders hangborsten zal krijgen. Volgens mij is dat helemaal niet waar, want ik heb dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, en hier ook altijd monokini! Niet dat ik nog veel op plekken kom waar dat kan, maar vroeger wel. En ik kreeg daar regelmatig commentaar op, meestal van pubers. Tegenwoordig wordt dat niet meer zo vaak gedaan. Maar volgens mij komt dat door de sociale media en door het feit dat iedereen nu een camera op zak heeft. Van mij mag iedereen me naakt zien op het strand, Kan mij het wat schelen dat mensen vinden dat ik geen lijf meer heb om zo te zitten. Ik doe dat niet voor het zicht van een ander, maar voor mijn eigen aangenaam gevoel. Maar ik wil niet vervolgens de wereld rondgaan op een lelijke foto met negatieve commentaar erbij. En dat is volgens mij de reden waarom anderen dat ook niet meer doen.

      Verwijderen
    2. Ik vrees dat je gelijk hebt!

      Verwijderen
    3. En ik denk ook echt dat ze er niet van gaan hangen.

      Verwijderen
  4. Ik doe het niet meer ook niet als het warm is ,ik voel me ongemakkelijk na mijn borstamputatie alleen s'avonds in de sofa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super dat er weer liedjes terug in je hoofd zitten. En wat fijn dat de katten zo opknappen. Nee, een bh is aan mij niet besteed. Soms wel als ik de hort op moet maar zodra ik thuiskom gaat ie uit en mijn rattenklof weer aan (ratje vreet mijn kleren aan). Soms denkt ze dat ze eetbaar zijn, dan is het even schrikken ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!