donderdag 3 juni 2021

Brommer op zee en van die dingen

Geld

Alles draait om geld. Alles. Zo gaat het nu eenmaal...

Dikke merci voor jullie lieve woorden na mijn bericht op dinsdag. Het gaat alweer iets beter. Mede doordat ik er een woord op heb kunnen kleven: versoepelingsstress. Noem het in mijn geval zelfs maar angst. Herkenbaar?
 
Woorden helpen mij, dat weten jullie. Boeken helpen mij, noem het een opwijking
Ik heb het hier vaak over boeken, ik recenseer ze, ik deel tips op mijn Instagram en wat ik lees geef ik in op mijn Goodreads. Momenteel sta ik op 85 gelezen boeken dit jaar.
 
(En boos worden, boos worden helpt me ook ;) )

 
Ik volg vanalles en nog wat in verband met boeken/cultuur. Zoals: het boekenpanel van DWDD, Mondo, Brommer op zee,... Brommer bestaat momenteel nog, de anderen (jammer genoeg) niet meer. En ik ben fan van Brommer, maar daar sta ik bijna alleen in. Er kijkt amper iemand en ik lees overal kritiek. En ik ben die kritiek ZO beu! Het is dezelfde kritiek die DWDD en Mondo ook kregen: te commercieel, te flitsend, niet genoeg diepgang, onkundige presentatoren,....

Die kritiek komt niet van boeken-haters maar wel van (zogezegde) boeken-/cultuurliefhebbers. Ik ben dat zo beu, ik vind dat zo dom. Ja, soms (vaak) is het gericht op de promotie van een boek/voorstelling/... met de uiteindelijke bedoeling dat het meer verkoopt. Wat goed nieuws is voor de schrijvers/makers/verkopers. 

Die mensen hebben (zoals wij allemaal) een ellendig jaar achter de rug. Ze hebben centen nodig om hun winkel open te kunnen houden, nieuwe boeken te kunnen schrijven, opnieuw voorstellingen te kunnen maken. Die wij, cultuurliefhebbers, dan tot ons kunnen nemen. Als we de bron niet voeden dan droogt ze op en hebben we niets meer. 

Hoe kan je dat niet begrijpen!? ECHTE boeken-/cultuurliefhebbers moeten elke poging tot promotie van hun 'verslaving' steunen. En wie weet, als er veel meer boekenprogramma's zijn en als ze veel meer bekeken worden, komt er dan ooit een totaal niet commercieel programma op tv. Maar eerst doen we het met wat we hebben en we zagen niet. Punt.

Wilfried en Ruth doen dat goed. Als mega-lezer ontdekte ik zelfs schrijvers waarvan ik nog nooit gehoord had. Zoals de geweldige Babs Gons, koop haar bundel! Ruth haar boekentips zouden bijna elke week die van mij kunnen zijn, blij om mijn smaak te delen.

Momenteel ben ik bezig in de prequel van The Hate u Give, ook al zo goed!

Wat lees jij nu?
En kijk jij naar Brommer op zee? Vanaf nu? Of was je al fan?
 
If you have a garden and a library, you have everything you need.
-Cicero-
 
Lees ze,
Els
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  

 
 



2 opmerkingen:

  1. Een boek is altijd een veilige haven om in weg te kruipen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb eindelijk na lange tijd weer eens een boek gelezen.
    Het boek kreeg je in november 2020 cadeau van de bibliotheek, in het kader van Nederland leest. Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer. Het lag hier dus al een tijd, man had het meteen al gelezen en ik nu dus ook. Heb trouwens ook nog een jeugd boek gelezen omdat onze jongste kleinzoon dat zo’n superboek vond. Het begint weer te komen, misschien.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!