donderdag 21 oktober 2021

Voortschrijdend inzicht

Ik groei nog elke dag.

15 jaar geleden gingen we naar een fototentoonstelling van Marc Lagrange in het Fotomuseum, omdat Karel hem kende via een samenwerking voor zijn toenmalige job. Ik was toen ferm onder de indruk van zijn foto's van (veelal) schaars geklede vrouwen. Ondertussen is Marc overleden, de Internationale Fotobiënnale in Oostende brengt een ode aan hem. Zondag zijn wij daar geweest. Ik wou vooral Carmen en Katrien zien, wiens werk ik ken uit de Standaard en die ik sindsdien volg op Instagram. 
 
De werken van Marc waren nog even indrukwekkend maar gaven me ook een vies gevoel. We leven in een andere tijd dan 15 jaar geleden en ik kan er niet meer met dezelfde blik naar kijken. (Die man is natuurlijk al een tijdje dood en zou het misschien heden ten dage ook anders doen, dat laat ik open...) De vrouwen bliezen me van mijn sokken! Carmen en Katrien maar ook Isabel en Tine, die ik nu ook op Instagram volg. Ik zette wat foto's van hen online en gebruikte de hashtag #womenartist, omdat dat deel van de tentoonstelling ook zo noemde.
 
Gisteren las ik een artikel over hoe fout die benaming is, je zegt toch ook niet: de mannelijke artiest Marc!? En daar ben ik het helemaal mee eens. #voortschrijdendinzicht. 
Ik wou niemand beledigen of kleineren, sorry als ik dat wel heb gedaan!
 
Maar ergens vraag ik me ook af of het soms niet handig is. Om iets wel een etiket 'vrouw' of 'lgbtqia+' te geven... Niet om hen als anders of minder te bestempelen, wél omdat ik veel liever iets van een vrouw en/of queer persoon zie/lees/koop dan van een witte cis hetero man. Ik voel me meer tot hen aangetrokken, herken me beter in hen, leer meer van hen. 
 
Ik weet niet goed wat de juiste/beste oplossing is en of die wel bestaat. Maar het staat buiten kijf dat femicide, discriminatie op welke basis dan ook en mannelijke vriendjespolitiek moet stoppen.  
 
Ondertussen blijf ik (als opwijking) de mensen promoten waar ik fan van ben. Bovenstaande vrouwen maar ook nieuwkomer Jolien.
 
 
 
Je kan de tentoonstelling nog tot de 24ste bezoeken. 
 
Welke vrouw zet jij eens graag in de kijker? 
 
Ik ben bezig in Onder buren van Juli Zeh, tot hier toe ook al een ferme aanrader!
 
Het zou fijn zijn als eens iets te begrijpen was.
-Alice in Wonderland- 

Lees ze,
Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!   

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!