donderdag 7 oktober 2021

dE LeeSclub las:

De Godden broers.

Goedemorgen Leesclubbers!  Thee en koekjes klaar? (Zelfgebakken pindaamandelkoeken van Yvette, ze zijn nog steeds niet op en nog altijd zalig lekker, ik ben er zuinig op;) En mangothee.)
Daar gaan we!
 
We lazen het prachtige De Goddenbroers en ons volgende boek wordt Een hele lieve fuck you! Dat bespreken we hier op donderdag 18/11. In België loopt er momenteel een rechtszaak tegen een bekende presentator die een groot aantal vrouwen (onder andere) gestalkt en belaagd heeft en dit nog steeds blijft ontkennen. De (bekende) slachtoffers hun privacy is geschonden, ze worden lastig gevallen en uitgescholden. Hij gaat nog steeds van een goede afloop (voor hem) uit. Ik hoop dat de slachtoffers de uitspraak krijgen die ze dubbel en dik verdienen. Sylvia durfde het aan om een boek te schrijven dat ergens over hem gaat maar dan in een andere setting , een fictieve. Het is een aanklacht, maar ook gewoon een geweldig goed boek. Lees jij mee? 
 

 
 
Dan is het nu eindelijk tijd voor De Godden Broers! Heb jij er ook zo van genoten? Ik zat vanaf pagina één helemaal in het verhaal; ik voelde de zon, proefde het zout van de zee, hoorde de wind,... En las het met een soort van weemoed traag en genietend. Tot ik boos werd en triest. En toen was het uit en wou ik opnieuw van vooraf aan beginnen...
 
Mijn recensie:
 

Soms zie je een boek en word je verliefd op de cover. Soms voel je al dat je ook verliefd op de inhoud gaat worden. Dat had ik bij dit boek. Zonder ooit iets van Rosoff gelezen te hebben (waarom niet?).

 

Nu heb ik het boek uit en wil ik opnieuw van vooraf aan beginnen. En ja, ik ben verliefd, op een boek. En op Meg, op het vakantiehuisje aan zee waar het verhaal zich afspeelt, en op alle personages. De hoofpersoon van het verhaal is trouwens naamloos, leeftijdloos en genderloos. Klinkt vreemd, voelt volkomen natuurlijk aan.

 

De Godden broers leest als een Bart Moeyaert op zijn best. En dat is een ferm compliment. Het is een boek met een beklijvend verhaal, een broeierige sfeer en personages die zo maar van het papier kunnen stappen. Er staat geen zin te veel in, geen letter noch komma is misplaatst. En hoewel het verhaal helemaal perfect is wil je meer, veel meer. Want je bent verliefd, verslaafd, hongerig en verlangend.

 

Meg Rosoff creëert een wereld, een universum dat je opslokt, omarmt, onder je huid kruipt. Met mensen van vlees en bloed, drama’s van alle tijden en een omgeving die zin geeft in de zomer.

 

Het is het ideale zomerboek, dat zelfs in putje winter als het stenen dik vriest je hart nog zal verwarmen. Zo blij dat ik dit pareltje gelezen heb, zo blij dat ik Meg Rosoff (eindelijk) ontdekt heb; fan!


 
 
Ik heb zin om meer boeken van Rosoff te lezen en hoop dat ze allemaal wat dezelfde Moeyaert-sfeer hebben. Begrijp je wat ik bedoel? 
 
Momenteel lees ik: Afdeling ongewisse zaken. En jij?  Niet vergeten meelezen met Een hele lieve fuck you, hé!
 
 
Nog een fijne opwijkende donderdag!
Lees ze,
Els  
 

Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  
 

2 opmerkingen:

  1. Deze week heb ik mijn boekenkast uitgezocht en de boeken weer netjes in de kast gezet. En het viel me op dat ik heel veel boeken heb, die ik nog moet lezen. Heb jij dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!