donderdag 26 januari 2023

Gedichtendag 2023

Hoera!

Hoera, het is weer Gedichtendag! Noem het een opwijking maar poëzie doet mijn hart steeds net iets sneller slaan. Lezen, kopen, schrijven, delen, horen,... ik hou van elke vorm. 
 
Ik heb net de nieuwste Lieke Marsman uit: aanrader, al haar werk als Dichter Des Vaderlands gebundeld. Als je nu voor 12,50 euro poëzie koopt (in je favoriete boekhandel) dan krijg je gratis het Poëziegeschenk! Het thema dit jaar is: vriendschap.
 
De Stadsdichters van Antwerpen zijn ook weer actief, bewust als STADSdichters en niet als STADSBESTUURdichters. Helden! 
 
Je kan ook overal de Weesgedichten gaan bewonder. 
 
Op mijn Instagram kan je een stukje #EchteEls lezen. Waarom maar een stukje? Omdat de rest 18+ is :) Op de één of andere manier komen er de laatste tijd vaker 'gedichten voor volwassenen' uit mijn pen. Niet geschikt om zo maar online te delen. Ik denk er over om ze in een zine of kleine bundel te stoppen en die in beperkte oplage te verkopen. Zin in? 
 
 
Zin om poëzie te kopen maar geen idee wat? Ter inspiratie een deeltje van mijn boekenkast. Hier achter staat nog zo een rij poëzie, en hiernaast ook nog eens een dubbele rij. En boven heb ik nog zo 2 rijen met mannen (soms is binair denken niet zo erg). 
 
Hebben jullie een favoriete dichter of gedicht?
 
Ik ben nog op zoek naar een (betaalbare) bundel van:
 

A lot of ‘loves’ leave us jaded or angry, wanting to wear more armour, protect ourselves better, grow thicker skin.

This simple sentence felt like an awakening, like learning love is an entirely different language.

Being loved well, by my Self, by others, lets me take off all my layers, lays me bare, leaves me open and receptive and more trusting than I was a moment ago, and a moment before that, and on it goes.

Learning that love is taking off all the masks, all the shields, is a powerful thing.

-NAYYIRAH WAHEED-

 

 

Nog een fijne Poëziedag, week, jaar gewenst,

liefs Els
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Ga je liever langs je onafhankelijke boekhandel? Heel goed! Doe ze dan mijn groeten:) Merci! 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!   
 

 

 

1 opmerking:

  1. Poezie zit niet zo in mijn systeem als romans of non-fictie, maar een mooi gedicht op zijn tijd kan ik zeker waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!