donderdag 16 februari 2023

dE LeeSclub las:

Diepdiepblauw.

Goedemorgen Leesclubbers! Wat ging de tijd weer snel voorbij. Wat is het fijn om weer hier te zijn!
 
We lazen samen één van mijn favoriete boeken van 2022: Diepdiepblauw. Heb jij er ook zo van genoten? Bijgeleerd? Ben je er ook verliefd op geworden? Ik hoor het graag, hieronder bij de commentaren. Fans van Nikki en/of het boek kunnen nog naar Saint amour, misschien zie ik je daar!
 
Ons volgende boek wordt een graphic novel: Mijn Lagen. Grappig, ontroerend, herkenbaar.
 
 
Dat bespreken we hier samen op donderdag 30 maart. Zin in!
 
Maar nu het fantastische Diepdiepblauw. Mijn recensie:
 

Wat een wondermooie debuutroman heeft Dekker geschreven. Een boek dat me qua essayistisch schrijven aan Maggie Nelson doet denken en qua relatie/liefdes-ontleding aan Emy Koopman’s Tekenen van het universum. Een pareltje dus.

 

Zwemmen, de zee, biseksualiteit, zeemeerminnen, vissen, de liefde; dat zijn een paar van de thema’s in Diepdiepblauw. Thema’s die ook mij boeien. En ja: Dawson’s Creek, Titanic en Bridget Jones horen daar ook bij.

 

In Diepdiepblauw onderzoekt de hoofdpersoon niet enkel haar eigen gevoelens, emoties, verliefdheden en geaardheid, ze onderzoekt tegelijkertijd de fascinerende onderwaterwereld. Vissen, blijken meer te voelen dan wij (durven) denken, ze zijn veel meer fluïde dan wij (durven) zijn. Ze tonen ons een wereld die kleurrijk, fascinerend en betoverend is. Een wereld die wij mensen zonder enige aarzeling blijven kapotmaken, maar dit terzijde.

 

Nikki Dekker schrijft puur, poëtisch, frêle, no nonsens, onderzoekend, filosofisch, enthousiasmerend, twijfelend, zoekend. Ze boeit op elke pagina, in elke zin. Ze doet je hart heviger bonzen en je hoofd bruisen. Haar lezen is jezelf onderdompelen in een wereld die adem geeft, doordat er ruimte is. Terwijl zij onderzoekt verruimt ook jouw blik, je (denk)wereld.

 

Ferme (queer) aanrader! Kijk ook even haar interview in Brommer op zee terug.


 
 
Ik ben zo benieuwd naar jullie mening. En ik hoop dat ik vele mensen de weg heb kunnen wijzen naar dit opwijkende debuut! 
 
Oh ja, ik heb Saskia gezien! We hadden ook graag Vermeer gezien maar dat zal niet lukken vrees ik :(
 
Ach, er komt nog genoeg moois aan. 
Bedankt voor het meelezen en laat vooral jullie mening over Diepdiepblauw achter bij de commentaren!
 
Once you learn to read, you will be forever free.
-Frederick Douglass-
 
 
Lees ze,
Els
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Ga je liever langs je onafhankelijke boekhandel? Heel goed! Doe ze dan mijn groeten:) Merci! 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!   
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!