donderdag 18 juli 2024

Voorlezen

Bedgeheimen!

Wie mij al een beetje langer kent weet dat Karel en ik een opwijking delen: kinderboeken voorlezen in bed. Het is leuk, gezellig, je slaapt vlotter in en het schept een innigere band. Dat vlotter slapen is niet altijd waar want soms is het zo grappig of triest of spannend dat we er nog uren over door kunnen tetteren (ik toch). Maar alla.

Naar aanleiding van een column van de geweldige An Olaerts deel ik hier ook even een afwijkende mening. Wij vinden Mot en de metaalvissers echt geen leuk boek: het is saai en langdradig en soms echt frustrerend om voor te lezen. We willen volhouden tot het einde maar dat is zwaar ;) Karel is nu al zo ver dat hij roept: "Geen dikke voorleesboeken meer, nooit!" Maar dat meent hij niet als hij dit blogje leest want hier herinner ik hem er aan welke parels wij al samen lazen:

 
Echt stuk voor stuk pareltjes. Quasi alles van Sjoerd, Guus, Hans, TJ en Annet trouwens!
Voorlezen in bed aan je kinderen, kleinkinderen, vrienden, partner(s), huisdieren of jezelf is gewoon altijd een goed idee. De vakantie is een ideale periode om daar mee te starten, waar wacht je nog op!?

Heb jij nog voorleestips? 
 
Ik lees momenteel Zij/Haar: heel gevaarlijk want het zorgt voor een nog grotere wil-ik-lezen-lijst :)
 
 
“Onthouden is moeilijk, vindt het meisje. Er zit altijd zoveel in haar hoofd: liedjes, verhalen, dingen die ze moet leren, dingen die ze wil vergeten maar die toch steeds terugkomen.”  
-Lampje-


Fijne zomer (eindelijk),
liefs Els  


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci! 

 


5 opmerkingen:

  1. Och, Lampje! Ik zag de verfilmde versie, ook zo mooi! Zo mooi dat jullie elkaar voorlezen, blijf dat vooral doen!
    Maar als een boek echt niet leuk is, dan mag je er mee stoppen, vind ik. Er zijn zoveel boeken, zonde om je tijd te verdoen met boeken die je tijd niet waard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk een blog over kinderboeken. Ik hou heel erg van kinderboeken. Van je stapeltje las ik alleen 'Het weeshuis in de azuurblauwe zee' nog niet. Ik ga nu meteen kijken of het in de bieb is. 'Mot en de metaalvissers' ken ik ook niet, maar ik las wel ander werk van de schrijfster en genoot daarvan.
    Verder snap ik echt niet waarom jullie dat boek uit willen lezen. Terwijl er in dit leven al geen tijd genoeg is voor boeken die je wel waardeert. Ik vind het leuk dat jullie elkaar voorlezen. Zelf zou ik er niet aan moeten denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees vaak stukjes tekst uit een boek voor aan mijn man. Vinden we allebei leuk. Maar een boek uitlezen wat ik niet leuk vind, dat doe ik niet. Er zijn zoveel boeken die wel mooi zijn. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een leuke traditie. Ons dochtertje is nog ietsje te jong, we kijken nu vooral samen in peuterboekjes. Maar ik kijk er wel naar uit om samen te lezen voor 't slapengaan. Jouw tips ga ik alvast noteren. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee! Ik zal mezelf vanavond eens gaan voorlezen.
    Ik voel me een beetje als Lampje...

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!