donderdag 20 december 2018

Movietime

Lijstjestijd 2:

Na de boeken vorige week is het dit week de beurt aan 10 films. Films die ik in 2018 zag; de meeste zijn al ouder hoor. Ik heb het ganse jaar een lijstje bijgehouden van toppers, dat waren er een 20-tal. Die heb ik, met spijt in het hart, naar 10 teruggebracht (willekeurige volgorde):

*Three billboards outside Ebbing Misouri: waarom lees je hier.
*Tracks: waargebeurd én het boek is ook een aanrader. Robyn is een geweldige vrouw.
*Frances Ha: zwart-wit en super origineel. Van Noah Baumbach, samen met Greta Gerwig. 2 topmensen. Van haar wil ik nog graag Lady Bird zien.
*The Danish Girl: ontroerend, moedig verhaal dat iedereen moet zien opdat we elkaar wat beter zouden begrijpen. Trouwens ook een mooi boek.
*Frida: waarom lees je hier.
*Moonlight: je ziet Chiron worstelen en je gaat super veel van hem houden. 
*Pride: waargebeurd en geeft je goesting om op de barricades te gaan staan!
*Call me by your name: warm, ontroerend, wijs en liefdevol. Zeker ook het boek lezen.
*Wonder: super toffe verfilming van het boek dat we al eens met dE Leesclub lazen.
*Een man die Ove heet: een film van een boek van Fredrik Backman, die we ook al eens met dE Leesclub lazen!

Wat kunnen we concluderen? Ik hou van films gebaseerd op boeken en ik hou van waargebeurde verhalen, verhalen die je blik verruimen en waardoor je vol liefde voor een betere wereld wil strijden.
Ik hou ook van Adam Driver, Greta Gerwich, vrouwen die hun hart volgen, de liefde in al zijn kleuren en smaken,... en mensen met opwijkingen.
Ik hou van alles dat mijn hart doet bonzen, zingen, dansen en huilen!

En jij, waar hou jij van? Qua films?


''Als je een volmaakt nutteloze middag kunt doorbrengen op een volmaakt nutteloze manier, heb je geleerd te leven.''
Lin Yutang

Nog een fijne opwijkende donderdag,
Els

8 opmerkingen:

  1. The Danish Girl zagen wij ook, prachtige film, maar wanneer ik de film zie wil ik het boek niet lezen en andersom ook niet ( opwijking )
    Vorige week zagen we The Children Act, een aanrader, evenals The Cakemaker.
    Ik houd eigenlijk niet van films vol extreem geweld. Maar toch vond ik Aus Dem Nichts een goede film.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The Danish Girl zag ik twee jaar geleden in het vliegtuig naar de USA, prachtige ontroerende film. Van dat soort films hou ik. Films met een goed verhaal, al dan niet waargebeurd. Buitensporig geweld hou ik niet van. Of van die Transformer achtige films, dat is ook niet aan mij besteed. Ik ga jouw lijstje even uitpluizen, want nog geen van de andere titels heb ik gezien. Dank je wel voor de tips ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zitten er hier een paar tussen die ik heel erg graag zou zien. Gelukkig is het bijna Kerstvakantie. Veel tijd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor het opfrissen; de ‘billboards’ wil ik nog graag zien :-)
    Dit jaar zag ik ‘Hell or high water’ (op tv) en hij raakte me zó in zijn verstilling, natuurbeelden, verschillen en overeenkomsten in cultuur, melancholie, verdriet, schoonheid én wijze woorden! En meer recent; Fantastic Beasts in de bios. I love fantasy!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muts die ik ben! Ik bedoel Wind River en niet Hell or high water! :-)))

      Verwijderen
    2. Oh ja, daar hoorde ik al eens van, merci!

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!