donderdag 9 mei 2019

Bang, beleefd en waar blijft boos!?

Ik ben een meisje met een fietsmand...

Ik ben vaak bang, ik leef elke dag met angst. Al kies ik nog zo vaak voor liefde, angst is er sinds mijn 'leven na' altijd.
Ik wil al jaren eens alleen een boswandeling maken, één zijn met de natuur, maar ik durf niet. Ik ga wel alleen fietsen. Want op de fiets ben je veilig. Zeker met een fietsmand met bloemen, mensen glimlachen je toe als je zo rondrijdt.
Je bent veilig. Denk je. Dacht ik...

Alsof de wereld nog niet kut genoeg was kwam daar nog wat extra gitzwarte ellende bij. #Julie. Ellende die had kunnen worden voorkomen. 
Dat het gerecht niet echt goed werkt weet ik uit eerste hand.
Dat seksueel geweld niet serieus genomen wordt wist ik ook al lang.
En dan krijg je dit.
Daarom zit ik dagen later nog altijd met tranen in mijn ogen.
Ben ik bang, nog banger.
Ben ik beleefd, nog altijd, te veel.
Ben ik eindelijk boos. Ja, eindelijk.
(Mijn therapeut zal blij zijn ;) )

Want dat is wat meisjes/vrouwen echt fout doen in heel de seksueel geweld/#metoo-miserie: wij zijn te beleefd.

Wij worden niet boos als een collega een foute opmerking maakt die zogezegd om te lachen is, wij worden niet boos als een klant ons eens goed vastpakt (ik werk bij een bakker hé..), wij worden niet boos als we als klein meisje een vieze oude nonkel een kus moeten geven (of we worden wel boos maar krijgen daar straf voor), wij worden niet boos als we op een fuif dronken met een jongen mee naar buiten gaan om cd's uit zijn auto te halen (hij is dj, in de jaren '90 waren cd's normaal;)) en hij ons plots bespringt want ja, we zijn wel zelf mee naar buiten gegaan,...
Wij worden geleerd om niet boos te zijn, 'ge zijt zo schoon als ge lacht'.
Wij worden geleerd om beleefd te zijn.

Wij worden niet geleerd dat ons lichaam ons eigen bezit is.
Wij worden niet geleerd grenzen te kiezen, om die te stellen en te verdedigen.
(Echt, geloof me, ook jij niet. Denk maar eens goed na. Al klinkt het super evident.)
Wij worden niet geleerd nee te zeggen.

En als we pijn worden gedaan, op welke manier dan ook: met woorden, met daden, met ultieme daden dan denken we dat het onze eigen schuld is. Onze eigen fout. Dat wij niet goed bezig waren. En we schamen ons. We zwijgen.
Doen alsof het wel mee valt.
Maar het valt niet mee, het valt dik tegen.
Nu en later. De pijn blijft, de schaamte ook.

Dat doen wij fout.
Meer niet.
Al is dat best veel.

Tijd voor verandering?
#ikbenboos

Ik ben boos!
Jij ook?

Ik ga nog eens wijzen op dit geweldige liedje.
En dit ligt er klaar op mijn nachtkastje: Fonkelend van woede.

#ikbenboos en dat voelt goed.




Mijn oprechte deelneming aan alle slachtoffers en nabestaanden.


''Sommige regels zijn niets anders dan oude gewoonten die mensen niet durven te veranderen.''
-Therese Anne Fowler-

Wees eens boos,
noem het een opwijking
liefs Els

11 opmerkingen:

  1. Afgelopen dinsdag was er een prachtige aflevering bij Grey’s Anatomy, die hier over ging. Ik keek met tranen in mijn ogen toe, hoe een heel angstige vrouw uiteindelijk zelf de politie belde. We moeten gewoon eens leren vloeken, zodra je je vervelend voelt in zo’n situatie, gewoon heel hard vloeken. De ander zal schrikken, en je raakt zelf de spanning uit je lijf ( deels) kwijt. En kun je niet beginnen met een kleine wandeling? Waarbij Karel aan het eind wacht, zodat je weet dat iemand het merkt als je je onveilig voelt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo wijs. Grey's...ook al om gehuild :)
      Merci voor je tip ivm het wandelen! En ja, we gaan lekker vloeken!

      Verwijderen
  2. Ik heb begrepen dat Julie vermoord is omdat ze serieus tegenstand heeft geboden. We weten niet hoe we zullen reageren. Wat ik wel weet is dat ik niet alleen in het donker buiten ben en ik mij ook niet veilig voel wanneer ik alleen in onze bosrijke omgeving fiets. (Onze fietspaden zijn ook nog eens gescheiden van de wegen voor het overige verkeer.) Ik geef daar de mannen niet de schuld van, maar ingrijpende incidenten in onze samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het niet over Julie hé, zij heeft NIETS verkeerd gedaan. Ik heb het over mijzelf en vele anderen die niets zeggen bij elke flauwe opmerking, net niet ok-aanraking, of die zich schamen als een man over hun grenzen gaat omdat ze denken dat ze wel aanleiding zullen gegeven hebben. Over al die kleine dingen die wij dagdagelijks laten gebeuren waardoor het lijkt alsof het geen probleem is terwijl het dat wel is. Alle kleine beetjes helpen dus boos worden achteraf en er dan over paten is beter dan het in schaamte verzwijgen. Denk ik.

      Verwijderen
  3. Ja zo triest allemaal! Ik blogde er vandaag ook over...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zo juist wat jij daar schrijft. Wij vrouwen moeten veel meer voor onszelf opkomen, maar we zijn zo braaf, zo beleefd, zo lief, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik (her)ken het Els. Ook ik moest het kantoor via de zijuitgang verlaten, alsof ik degene was die zich moest schamen. Littekens. Ik wil ook graag boos worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, herkenbaar. Moedig & inspirerend dat je over jouw angst schrijft. Praten helpt, evenals weten dat jij niet alleen bent. Els, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt een duidelijk punt en dat hebt je heel helder met ons gedeeld. Nu nog in de praktijk brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!