donderdag 26 september 2019

.?.

Hoe gaat het?

Ik ben lid van het CM Ziekenfonds (dit is geen reclame, lees gerust verder), al van mijn geboorte. Meestal ben ik er tevreden over. Maar ik heb er ook al op gevloekt; bijvoorbeeld toen ze de terugbetaling van homeopathie afschaften (voer dit terug in aub!). De laatste tijd ben ik wel weer fan: ze zetten meer en meer in op dingen zoals het aanmoedigen van wandelen en de natuur intrekken. Helemaal mijn ding. Hun laatste 'uitvinding' is helemaal mijn ding: .?. Oftewel: het oprechte vraagteken.

Want wij vragen zo vaak aan elkaar 'hoe gaat het' maar niemand verwacht daar een echt antwoord op want daar is geen tijd voor of dat zou lastig en ongemakkelijk zijn of... Dus vanaf nu, om te tonen dat je echt geïnteresseerd bent, kan je .?. gebruiken ipv ?. In schriftelijke communicatie al iets makkelijkere dan in gesproken taal ;) Maar het is gewoon ook een oproep om meer écht naar elkaar te luisteren. Want luisteren en praten helpt. Echt.

De laatste tijd is er ook een beetje een discussie gaande tussen mensen die vinden dat we meer naar professionele hulpverleners moeten gaan en tegenstanders die vinden dat we het meer 'onder elkaar' moeten oplossen.
.?. kan een oplossing bieden in eerste instantie, een hulpmiddel voor het 'onder elkaar' oplossen. Dus daar ben ik voor.

Maar niet iedereen heeft een groep om dat 'onder elkaar' te kunnen doen. Ik zoek bijvoorbeeld al jaren naar een soort van zielsverwanten in de echte (lees: niet-online) wereld maar dat lukt me om de één of andere reden niet. Gelukkig heb ik mijn oppersoulmate Karel. Maar daarnaast heb ik ook al jaren een andere man in mijn leven, bijna even onmisbaar, en dat is mijn psycholoog. Die heeft 2 heel grote voordelen: hij is nooit betrokken partij en heeft daardoor een bredere, andere kijk op de dingen én bovenal: hij heeft er voor gestudeerd. Jaaaaren...

Dus dat maakt dat ik zeg: praat met elkaar, ga geen taboe uit de weg, neem tijd voor elkaar én bovenal: gun jezelf het mooiste geschenk dat je jezelf kan geven: therapie. Het taboe dat daar rond hangt mag dringend verdwijnen. Want naast een geschenk voor jezelf is het een geschenk voor de wereld want jij wordt er een beter deeltje van de wereld door. Dus: doen en je er niet voor schamen.

Enne: Hoe gaat het met jullie .?.
Je mag hieronder reageren maar me ook mailen als je je verhaal kwijt wilt. Ik ben hier en ik luister.

En ik lees, vrouwen vooral. De bonnen zijn op dus voorlopig is het gedaan met kopen. Ik tel de dagen naar de boekenbeurs dus af ;)



Eileen Myles is een rauwe vloed aan eerlijke, oprechte, intieme poëzie. Goed om af en toe een paar gedichten uit te lezen en dan vol goesting zelf te beginnen schrijven.
De testamenten heb ik deze ochtend uitgelezen en het was: wow. Meer zal ik niet zeggen. Als je de serie hebt gezien (Karel) of het eerste boek hebt gelezen (ik) moest je al aan het lezen zijn!
Griet heb ik net in huis, moet ik nog aan beginnen. Maar jullie weten het al langer: Griet is een beetje God voor mij. (En Griet is iemand die ook pro therapie is!)
Julian. Ook nog op mijn te-lezen-stapel. Waarom je het moet lezen lees je hier.

Allemaal flink opwijkende Madammen en daar hou ik van. Jij ook?



''Wat je nog te leren hebt, blijft terugkomen.''
-Belgische Bond zonder Naam-

Lees ze, en praat!
Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  

8 opmerkingen:

  1. Ja, therapie heeft mijn leven een enorme boost gegeven! En inderdaad mensen verwachtten geen echte info bij de routinevraag hoe het gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met jou eens. Heb het vorige week ook weer gemerkt: in een gesprek met een vriend(in) is de ander toch vaak geneigd haar/zijn mening te geven en/of advies te geven. De therapeut stimuleert je om zelf antwoorden te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist. En ik doe dat ook, ik betrap me er soms op bij Karel. Terwijl dat inderdaad het goede en soms frustrerende aan therapie is: geen antwoorden krijgen :)

      Verwijderen
  3. Helemaal akkoord. Weg met de taboes! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met mij gaat het goed! Nog steeds op zoek naar tijd om te lezen maar voor de rest gaat het prima. ;-) Fijne zondag morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oprecht vragen én luisteren levert zúlke waardevolle gesprekken op...

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!