donderdag 17 september 2020

Regrowth

Opwijking met pit.

Jullie kennen mij, ik kweek vanalles. Ik probeer vanalles. Op mijn Instagram laat ik geregeld iets zien. Vooral mijn #geluksplanten (nummer 301 is 'gelost') en daar zit af en toe een avocado tussen. Daar krijg ik kei veel vragen over, elke keer opnieuw. Maar ik kweek ook dingen om bij te houden, zoals deze:

Van links naar rechts: een lichi, een citroen, een clementine en een dadel.

Komen daar ooit vruchten aan? Geen idee. Doet dat er toe? Nee. Het gaat om de weg, niet om de bestemming, weet je wel?

En dan nu een antwoord op de avocado-vragen en de vragen die je, misschien, hebt over de andere planten. Een heuse 'how to' ;)

1. Eet het fruit, geniet er van

2. Hou de pit bij, maak ze een beetje proper

3. Neem een lege confituurpot

4. Doe er potgrond in, samen met de pit

5. Water het zand een beetje

6. Zet er een dekseltje op, met gaatjes in 

7. Plaats het potje op een vensterbank

8. Hou de grond vochtig

9. Wacht lang, kei lang of nog langer

10. Wees blij met je eerste spriet en volg de groei vol vreugde

Zo simpel is het, echt. Geen fancy potjes, kommen, stokjes, prikkers,... Gewoon dit. En 9/10 keer lukt het. Lukt het niet dan ligt dat niet aan jou maar is het een slechte pit ;) Try again.  

Probeer eens iets, en laat me vooral weten hoe het gaat! Dit is zo een eenvoudige manier om jezelf een #kleingelukske te geven.

Boeken lezen is een fijne tweede. Ik ben nu bezig in een boeiend en hilarisch boek: De grote tuin. Opgepast, er komen veel pikken in ;) 


''Durf ontketent kracht en wonderen. Wat je ook denkt te kunnen, doe het.''
-Goethe-


Nog een fijne, groene, opwijkende donderdag,

liefs Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding.

 




 
 

4 opmerkingen:

  1. Naar het idee van jou heb ik ook geprobeerd om een avocado te kweken. Heb er 3 over en die staan nu bij elkaar in één pot. Ze zijn al best groot, maar er zijn hier beestjes die het blad lekker vinden. Ben benieuwd of het mogelijk is om er ooit vruchten van te plukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent dan ook echt de pitten (en stekjes) koningin. Zo leuk en kennelijk heb je er genoeg plek voor. Ons huisje heeft helaas geen ruimte waar ik de katten kan weren. Maar die tip van het deksel met gaatjes is super. Dat biedt perspectief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze staan allemaal op elkaar gepropt op mijn oud bureautje, wat maakt dat ik alle bureauwerk aan de keukentafel moet doen ;)

      Verwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!