donderdag 14 januari 2021

Hier

Woord van het jaar

Elk jaar heb ik een woord van het jaar, vorig jaar was dat: genoeg. 
Dit jaar is het:
 

 Als in:
-ik ben hier al
-ik ben hier nog maar 
en dat is allebei oké.

Maar ook als in:
-hier is het het ook fijn, als we daar niet mogen of kunnen zijn.
Hier is het eigenlijk best oké.

En ook als:
-hé, ik ben hier vandaag, ik ben hier nu. Ik adem en word me bewust van het hier en nu. Niet alsmaar: gisteren en morgen en wat dan en wat toen en oei oei en ai ai.
Nee. Hier en nu. Dit is het.

En daar hoort natuurlijk een liedje bij. 

Mijn tattoo op mijn been is een 'Genoeg-tattoo'. Op mijn ander been komt later een 'Hier-tattoo'. Niet letterlijk. Dat was wel het plan, oorspronkelijk. Maar hoe het nu is vind ik het beter. De boodschap zit in de tekening. 

Het is de bedoeling om naar dit woord te leven. Het als een mantra, een ijkpunt, een houvast met me mee te dragen. Het is geen wet. Geen test. Gewoon een mooi startpunt.

Heb jij een woord van het jaar? Zin om het met ons te delen?

Ahja, nog even een antwoord op een vraag die vele van jullie hebben. Een blogtour is een soort van virtuele reis door blogland. Elke dag bespreekt iemand anders het boek De zware rugzak. Over exact een week  is het hier aan mij. De andere blogs en datums kan je hier terugvinden.

Momenteel ben ik bezig in het Booker Prize winnend boek: Meisje vrouw anders. En ik ben er dol op! Ben jij in een goed boek bezig?

Ik beluisterde vanochtend de laatste aflevering van de Lesbische Liga podcast en nu ben ik wat in een zwart gat gevallen... Ik duim dat ze een derde seizoen mogen maken! Nog nooit geluisterd? Zeker doen!
 
Ik sta nogal druk. Heb je het al gemerkt? Maandstonden-energie :)
 

I am here, I am here
I've already seen the bottom, so there's nothing to fear
I know that I'll be ready when the devil is near
I am here, I am here
-P!nk- 

Maak er nog een zalige Opwijkende Donderdag van,
liefs Els


Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!

Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!  

7 opmerkingen:

  1. Altijd fijn om HIER even langs te komen om te lezen over dingen die fijn zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk woord heb je bedacht. Ik kan je melden dat HIER twee van dezelfde bordjes staan als jij laat zien. Leuk. Wij kochten ze ooit op een brocante in Gent, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig woord!
    Ik denk dat mijn woord voor alle jaren 'genoeg' is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi woord! Leven in het HIER en nu, mindful...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi woord. Telkens wanneer je het gevoel hebt dat je afdwaalt, dan kun je tegen jezelf zeggen 'ik ben hier'.
    Ik heb een wens gemaakt voor het komende jaar. Over (bij) jezelf blijven.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!