donderdag 6 oktober 2022

How To Choose 3

De prentjes en de getallen.

Ik ga al zo lang ik me kan herinneren naar de bib. Alleen. Bij mij thuis waren het niet zo een lezers. Op mijn fietsje, later soms met mijn brommer. Op zaterdagochtend wisten mijn vrienden waar ze me konden vinden als ze me nodig hadden (jaja, in die tijd waren er nog geen mobiele telefoons). Ik hou enorm veel van bibliotheken. Zo veel dat Karel en ik van 3 bibs lid waren. Ondertussen zijn het er nog maar 2, ik heb ook veel recensieboeken én eigen boeken te lezen... Een mens moet keuzes maken. 
 
Onze eigen dorpsbibliotheek was best klein qua kinderafdeling, die had ik vlug uitgelezen en een young adult afdeling bestond nog niet. Ik begon dus (veel te vroeg) met het lezen van boeken voor volwassenen waar ik vaak niet veel van begreep. Mijn tante stond achter de balie en die hield wel eens een boek achter dat ik nog niet mocht lezen :))). Non-fictie las ik niet, dat kende ik gewoon niet. Die afdeling liet ik altijd links liggen. Tot ik samen met Karel naar de bib ging, nu lees ik zeker 1/3de non-fictie.
 
Ondertussen gaan we regelmatig naar de Permeke bibliotheek. Ik geef toe dat ik daar de eerste maanden wat verloren liep. Wat een groot aanbod: gewoon de rekken aflopen en elk boek bekijken (wat ik in onze bib deed) was niet meer mogelijk. Dus leerde ik 'trucjes'. Zoals daar zijn:
-kijken bij de net binnen gebrachte boeken (die tip kreeg ik ook al van jullie)
-een blik werpen op de thematafel
-mijn slag slaan op de tafel met nieuwe aanwinsten (en me dan schamen als al mijn boeken van die tafel komen en ik een leeg slagveld achterlaat ;)) 
-de rekken langsgaan en enkel kijken naar de boeken met een recent jaartal op de zijkant
-enkel boeken kiezen met een bepaald thema-prentje (geen pistolen voor mij, wel 4 voetjes. Ik dacht trouwens best lang dat die voetjes dansvoetjes waren, Karel ontnam me die illusie ;)).
 
Ik neem ook altijd een kijkje bij de poëzie én de alternatieve films. Noem het een opwijking.
 
Hoe kies jij boeken in de bib?  
 


 
 
Momenteel zenden ze op Canvas Conversations with friends uit, naar het boek van Sally Rooney. Je kan het ook terugzien op Max. Niet zo goed als Normal People, maar dat is niets. Zeker kijken. 
 
Brommer op zee is ook alweer een tijdje in gang geschoten.  
 
Ik las Omdat ze leven, wat ik prachtig vond. Antiboy was ook steengoed. En nu ben ik bezig in Drang.
 
Wil je nog eens een uitje? Ga dan Onze natuur kijken! Prachtig indrukwekkend adembenemend mooi! 


 
Je kunt zelf iets van je leven maken en door wat je zegt en doet, kun je ook zelf betekenis aan je leven geven. 
-Simone de Beauvoir-
 
Lees ze, en blijf je tips delen,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Merci!    
 
 

1 opmerking:

  1. Ik lees te weinig tegenwoordig, ga daar verandering in brengen. Haal meestal boeken bij de kringloopwinkel. En breng ze dan weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!