donderdag 9 maart 2023

Vrouwendag

Vrouwen en boeken

Ik lees quasi alleen maar boeken van vrouwelijke schrijvers of queers. Noem het een opwijking. 
Mijn enthousiasme erover met jullie delen, hier en op mijn Instagram, is één van de dingen die me het meeste voldoening geven in mijn leven. Zeker op een grijze dag als vandaag, een dag waarop mijn linkerkant verkrampt is, mijn maag niet oké is en mijn huid gevoelig staat (ptss).

Mijn enthousiasme is niet alleen leuk maar ook broodnodig! Gisteren was het Internationale Vrouwendag; ook nog steeds broodnodig. In de boekenwereld én er buiten. Wist je dat er maar 1 vrouw op Libris Shortlist staat? Schande! Gelukkig doet de Boon het beter. Op de Boon kan je nog stemmen voor de Publieksprijs, aartsmoeilijke keuze maar je kan een weekendje Gent winnen!

Vanochtend las ik iets enorm triest: in slechts 6 boeken, op de 74 (8 procent!!!), in leesbevorderingscampagnes is de hoofdpersoon een meisje! Daarom organiseert Hebban een lezersenquête. Doe jij mee? 

Welke boekenmeisjes inspireerden jou, toen jij klein was? Bij mij waren dat: Otje, Floddertje, Madelief, Polleke, Anna,...

Als groot meisje ben ik enorme fan van Lampje en recenter Kaat, Lucy of Julia.
 
Ik denk dat er altijd al geweldige meisjes waren, maar dat ze te weinig aandacht kregen. Ik denk ook dat er steeds meer meisjes als hoofdpersoon komen en dat juich ik ten zeerste toe! In boeken (voor jong en oud), in films, op tv,... 
 
Lang leve meisjes! Lange leve vrouwen! Schrijvende, lezende, regisserende,  componerende,....

Buttons nog te koop bij mij.


Lees ze, deel je enthousiasme en laat hieronder ook weten wat jij las/leest!
 
Tell me what it is you plan to do with your one wild en precious life?
-Mary Oliver-
 
Liefs,
Els
 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Ga je liever langs je onafhankelijke boekhandel? Heel goed! Doe ze dan mijn groeten:) Merci! 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!   
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!