donderdag 29 juni 2023

dE LeeSclub las:

Leven met vogels.

Goedemorgen LeeSclubbers, hier gaan we weer! Het is weer tijd voor dE LeeSclub. Thee en koekjes klaar? Ik heb earl grey thee uit de Jumbo en speltwafels uit de Bioplanet. En jij?
 
We lazen het geweldige, levensveranderende, Leven met vogels. Ons volgende wordt De Nakomer. Zag je The Undoing? (Geweldig trouwens.) Die reeks was gebaseerd op een boek, geschreven door de schrijfster van De Nakomer. Je weet dus nu al dat het een boek is dat verslavend, meeslepend, boordevol boeiende personages is. Een boek dat makkelijk wegleest mét diepgang. Ideaal voor deze zomer. 
 
 
Dat bespreken we hier op donderdag 3 augustus. Vandaag hebben we het over Leven met vogels. Ik schrijf dit blogbericht aan mijn computer in de keuken, de achterdeur staat open en ik hoor de vogels kwetteren. Onze tuin is niet meer dan een klein koertje. Boordevol potten én sinds een paar jaar mét een boom. Een es. Die hebben de vogels er zelf gezaaid, wij hebben hem gewoon laten staan. Schaduw voor ons én een schuilplek voor onze vliegende vrienden. Win-win. (Onze buren denken er misschien wel anders over maar hij staat 2 meter van de schutting dus..)
 
Ik hou van vogels en sinds het lezen van Len Howards boeken hou ik er nog meer van, ben ik fan van ze en bewonder hen mateloos. Jij ook? Want dat is wat dit boek (en haar vorige) met je doet: ze laat je anders kijken naar de wereld om je heen! Zo tof! Len is een vrouw met opwijkingen, en zoals je weet hou ik daar van :)
 
Mijn recensie:
 

 

Dankzij het uitermate fascinerende boek Het vogelhuis, van de geweldige Eva Meijer, leerde ik Len Howard kennen. Howard die stierf voor ik geboren werd maar wiens 2 boeken nog steeds aanraders en must reads zijn. Eerst was er Vogels als huisgenoten en nu, 3 jaar later, kunnen we ook genieten van Leven met vogels. Dank u uitgeverij Cossee!

 

Howard was geen biologe, noch ornithologe, maar leerde de wereld veel meer over vogels dan ieder ander. Omdat zij haar leven aan hen wijdde, heel letterlijk: zij opende haar deuren en ramen voor hen en liet de vogels deel uitmaken van haar dagelijkse leven in en om haar huis. Ze verkreeg hun vertrouwen, observeerde hen met nauwlettende bik en schreef er 2 prachtige, hartveroverende boeken over. 

 

De vogels in je tuin (of in het park, bos,..) zullen nooit meer hetzelfde zijn na het lezen van Howard’s boeken. Je leert hen niet enkel als vogels kennen, niet alleen maar als soort (koolmees, merel, pimpelmees,…) maar echt als individu. Want dat zijn ze ook, net als mensen. De soorten verschillen van elkaar maar de individuen ook. Ze hebben eigen geluiden, houdingen, voorkeuren voor eten en verschillen ook qua interesse en intelligentie. Koolmees Ster steekt er qua intellect ver bovenuit: zij leert zelfs tellen!

 

Maar elke vogel an sich heeft wel een eigenaardigheid of slimmigheidje: de ene vader ‘paneert’ de stukjes kaas in broodkruim voor hij ze aan zijn jongen voedert, de andere weet op voorhand dat er een voedselschaarste aankomt en jaagt soortgenoten op voorhand al weg uit haar territorium, de vooruitziende vader vijlt twee weken voor zijn jongen geboren worden een stekel van zijn snavel om beter de baby’s te kunnen voederen.

 

Fascinerend, betoverend mooi, hartverscheurend ontroerend en soms ook immens triest. Maar oh zo boeiend en oh zo belangrijk. We moeten leren dat dieren net als mensen zijn - om het met de Fabeltjeskrant te zeggen. Ze zijn intelligent, hebben een taal onder elkaar en een taal naar mensen toe, ze zijn vooruitziend en empathisch. We kunnen nog zo veel van hen leren, we moeten hen veel meer beschermen en respecteren.

 

Len Howard schrijft boeken die je leven veranderen. Fan!


 
 
Heb jij het gelezen? Was jij ook zo onder de indruk? Van Len zelf (wat een toewijding)? En van haar vogels (hoe slim en wijs en lief en zorgzaam en...)? Ik hoor graag wat jij over het boek, Len, de vogels,... denkt! En bedankt voor het wederom meelezen!
 
Momenteel ben ik bezig in De wind kent mijn naam.  Ook een aanrader!
 
 
Vroege vogels vangen de dikste wormen.
-spreekwoord- 

 
Lees ze, 
Els 
 
Ps: Sommige links in dit blogje verwijzen naar een plaats waar je de boeken direct kan kopen. Doe je dat via mijn blog dan krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niets, draagt wel bij aan mijn Geluksvissen en -plantjes spaarpot! Ga je liever langs je onafhankelijke boekhandel? Heel goed! Doe ze dan mijn groeten:) Merci! 
 
Ps: Er zijn nog bundels! 5 euro voor 'Echte Els' bij je thuis!   
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het is altijd fijn om van jullie te horen! Bedankt voor je reactie!!!